Evenimente Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Actualitate

Primele perdele forestiere de protecţie, abia peste trei ani

Autor: | | 5 Comentarii | 3278 Vizualizari

Dacă nu se montează parazăpezi, şi în următorii ani drumurile naţionale şi căile ferate vor fi vulnerabile în faţa viscolului. Din toamnă, Ministerul Mediului va începe plantarea de perdele forestiere de protecţie, însă efectul lor se va face simţit abia peste cinci ani.

Viscolul cumplit din ultima lună care a măturat sudul ţării readuce în actualitate o problemă mai veche a sistemului românesc de transporturi. Atât autostrăzile, cât şi drumurile naţionale şi căile ferate devin impracticabile la câteva ore după ce vântul a viscolit zăpada. Maşini blocate sub zeci de tone de omăt, trenuri care s-au tot plimbat prin Bărăgan 60 de ore pentru a ajunge, în final, acolo de unde au plecat – aceasta a fost imaginea apocaliptică ce a caracterizat în ultima lună mai multe judeţe din sud-estul ţării. Şi totuşi, chiar nu există nicio metodă pentru ca numărul căilor de comunicaţii blocate să fie redus, astfel încât câteva zile de viscol să nu mai paralizeze total România?

Realizări de nici 1%

Cea mai eficientă soluţie pe termen lung este cea a înfiinţării perdelelor forestiere de protecţie. Legislaţia în acest sens există încă de acum opt ani de zile (HG nr. 994/2004), însă până anul trecut ea a fost total ineficientă. Din cauza ambiguităţilor textului de act normativ, nu s-a făcut mai nimic. În perioada 2005-2006 s-au realizat documentaţiile tehnico-economice pentru înfiinţarea unei suprafeţe de 19.965 hectare de perdele forestiere de protecţie, din care 3.460 ha pentru protecţia căilor de comunicaţii. Ţinând cont de faptul că o perdea forestieră, pentru a fi eficientă, trebuie să aibă o lăţime de 20 până la 40 de metri, cele 3.460 de hectare s-ar fi tradus în aproximativ 1.150 km de drumuri sau căi ferate. Până în prezent, au fost contractate doar opt obiective de investiţii (trei în judeţul Olt, tot atâtea în Dolj şi două în Botoşani) pentru reabilitarea perdelelor forestiere de protecţie a căilor ferate. Potrivit statisticilor Ministerului Mediului, suprafaţa totală contractată ajunge la 29 de hectare (nici 10 km), adică la 0,84% din cât ar fi trebuit realizat! Principalul avantaj al celor de la CFR a fost că terenurile respective erau proprietate publică, aflate în administrarea companiei de căi ferate, deci nu a fost nevoie de exproprieri.

Legislaţia, modificată în 2011

Diametral opus au stat lucrurile în ceea ce priveşte drumurile naţionale şi, mai ales, autostrăzile. "Vechiul act normativ mergea pe principiul acceptului proprietarilor în cazul înfiinţării perdelelor forestiere, iar terenurile situate de-a lungul drumurilor naţionale şi autostrăzilor erau foarte scumpe", a declarat pentru Capital Cristian Apostol, secretar de stat la Ministerul Mediului.

Din 2010, de când a preluat funcţia de demintar la ministerul menţionat, prioritatea lui Apostol a fost modificarea legislaţiei, lucru care a fost finalizat în toamna anului trecut, prin adoptarea de către Parlament a Legii nr. 213/2011. Aşa că lucrările de împădurire vor începe abia în acest an, în toamnă. Pentru această operaţiune, care va fi derulată de Romsilva, există bugetată în 2012 suma de patru milioane de lei pentru exproprieri, bani care ar ajunge pentru perdele de protecţie pe o distanţă de până la 150 km de-a lungul căilor de comunicaţii. Lungimea ar putea fi mai mare, având în vedere că legea prevede posibilitatea de a nu se face exproprieri atunci când proprietarul este de acord să pună la dispoziţie terenul.

Avantaje pentru proprietarii de terenuri

Dacă îşi cedează pământul cu titlul gratuit, proprietarul primeşte de la stat un fel de rentă egală cu de zece ori preţul mediu al unui metru cub de masă lemnoasă pe picior pentru fiecare hectar, adică 710 lei/an/ha la valoarea de acum. De comun acord cu Ministerul Transporturilor, suma alocată pentru acest an va fi direcţionată cu prioritate către autostrăzile A1 Bucureşti – Piteşti şi A2 Bucureşti – Cernavodă. Pe A1, lizierele de protecţie vor fi amplasate în dreptul localităţilor Joiţa, Dragomireşti Vale, Vânătorii Mici, Corbii Mari, Ulieşti şi Răteşti. Pe A2, vor fi plantaţi copaci la Feteşti şi Cernavodă. Şi totuşi, vom mai avea de aşteptat până când şoferii vor vedea efectele împăduririlor. "Pentru a se face simţite primele efecte, va trebui să mai treacă o perioadă cuprinsă între trei şi cinci ani", avertizează Apostol.

Pagina 1 din 2
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.


Fii informat cu Capital!