'Doresc sfârşitul diesel-ului în anul 2020 la Paris şi, dacă va fi posibil, dincolo de periferia' oraşului, a indicat Anne Hidalgo într-un interviu publicat duminică de ziarul Le Journal du Dimanche. Totuşi, ea s-a declarat dispusă să reflecteze la o excepţie pentru 'acele familii mai nevoiaşe care posedă un vechi autoturism diesel pe care-l folosesc numai ocazional', iar acestea ar putea primi permisiunea să circule în weekend.

'Astăzi, 60% dintre parizieni nu mai au maşină, în timp ce în anul 2001 acest procent era de 40%', a subliniat Anne Hidalgo, prima femeie care a ajuns la conducerea primăriei Parisului şi totodată o susţinătoare îndârjită a renunţării la autoturismele personale în favoarea transportului public.

Printre punctele importante ale planului său, ce va fi discutat pe 9 decembrie în cadrul Consiliului primăriei, se mai numără crearea unor axe rutiere rezervate vehiculelor cu un grad redus de poluare, în timp ce pe arterele foarte poluate, precum 'la rue de Rivoli' sau 'Champs-Elysées', nu vor mai putea circula decât vehiculele cu emisii poluante extrem de reduse, 'toate celelalte fiind interzise'.

De asemenea, va creşte numărul 'zonelor 30', adică acele şosele unde limita vitezei maxime este de 30 de km/h, acestea urmând să devină 'o regulă în întregul Paris', iar în cele patru arondismente din centrul oraşului, în afara bicicletelor, autobuzelor şi taxiurilor, vor avea dreptul să pătrundă doar autoturismele rezidenţilor.

Anne Hidalgo doreşte să încurajeze şi folosirea bicicletelor, planul menţionând amenajarea de noi piste şi 'dezvoltarea bicicletei cu asistenţă electrică', precum şi măsuri de asistenţă financiară pentru cei care vor achiziţiona astfel de vehicule.

Ea a insistat şi pe noi măsuri de control a gradului de poluare al autoturismelor, deşi s-a declarat încrezătoare că spiritul civic îi va determina pe locuitorii Parisului să respecte deciziile de protejare a mediului în acest oraş renumit şi pentru aerul său foarte poluat. În luna martie, din cauza nivelului foarte ridicat al noxelor, primăria Parisului a introdus pentru o scurtă perioadă sistemul de circulaţie alternativ, cu numere pare şi impare.

De altfel, măsurile propuse s-ar putea bucura de sprijinul parizienilor, un sondaj publicat de Le Journal du Dimanche odată cu acest interviu arătând că 54% dintre ei susţin interzicerea totală a autoturismelor diesel în capitala Franţei, iar 75% sunt de părere că şoferii trebuie stimulaţi să renunţe la maşinile alimentate cu motorină. AGERPRES