La audierile din Comisia Economică din Senat care au avut loc în cursul zilei de miercuri, prim-vicepreşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism, Alin Burcea a precizat că Legea Concurenței trebuie schimbată de Parlament.

În ceea ce privește modificările dorite, potrivit acestuia, una dintre ele este ca amenda să se dea pentru domeniul pentru care a fost realizată infracţiunea şi nu pentru întreaga activitate a companiei.

Menționăm faptul că precizările acestuia au fost făcut în condițiile în care la Comisia Economică din Senat au fost audiaţi reprezentanţii TAROM, ANAT şi Transgaz cu privire la sancţiunile aplicate de Consiliul Concurenţei ca urmare a investigaţiilor derulate.

O reacție în acest sens a venit și din partea senatorului Daniel Zamfir, care este președinte Comisiei. El susține că
„nu cere socoteală Consiliului Concurenţei în legătură cu cuantumul amenzilor, cu intenţia pe care a avut-o”.

Totodată, el a precizat că nu a fost deloc convins că acțiunea președintelui Consiliului Concurenței a fost una corectă, însă preferă să își mențină părerea.

„Eu personal nu am fost deloc convins că acţiunea preşedintelui Consiliului Concurenţei a fost una corectă, dar este punctul meu de vedere. Cu atât mai mult cu cât punctul meu de vedere a fost întărit în discuţiile pe care le-am avut cu cei care au fost vizaţi şi pentru că discutăm iată aici avem de faţă două companii româneşti cu capital majoritar de stat, extrem de importante, jucători extrem de importanţi pe piaţă şi care au fost extrem de afectaţi şi în urma discuţiilor pe care le vom avea şi a documentelor pe care le vom prezenta veţi constata că aceşti doi agenţi economici, şi nu numai ei, în urma amenzilor aplicate de către Consiliul Concurenţei sunt într-o situaţie extrem de complicată.

Iar atâta timp cât consecinţa până la urmă este prejudicierea acestor companii care au acţionar majoritar statul român, cred că putem să ne punem întrebări de ce s-a ajuns ca printr-o acţiune a unei instituţii a statului român să fie prejudiciat însuşi statul român”, a declarat în deschiderea audierilor senatorul Daniel Zamfir.

De ce trebuie modificată Legea Concureței?

De cealaltă parte, Alin Burcea, prim-vicepreşedintele ANAT a adus în discuție companiile din turism și modul în care acestea sunt controlate.

Potrivit acestuia, toate agențiile au primit amenzi, iar controale se realizează la fel ca în urmă cu mai bine de 60 de ani. Totodată, el a explicat și modul în care au loc aceste controale, dar și ce verifică, de fapt, echipele atunci când ajung la fața locului.

„Din câte îmi aduc aminte, deci noi suntem 24, 24 de agenţii au primit amendă. Controlul se realizează cam ca în 1942, tip Gestapo. Vine o echipă. Mâinile sus! Luaţi mâinile de pe calculatoare…O echipă de la Consiliul Concurenţei, de inspectori precum doamna. Nu glumesc. Deci mâinile sus, fizic. Nu că mâinele sus. Luaţi mâinile de pe calculatoare. Calculatoarele la control. Au dreptul să intre şi să verifice corespondenţa de pe adresa firmei. Eu i-am pus şi corespondenţa privată la dispoziţie.

S-a terminat procesul la noi. Deci pot să vorbesc despre ce s-a întâmplat. Se poate verifica şi dumnealor au verificat după nişte cuvinte cheie. Cuvinte cheie, care au fost. Şi ca să spun sincer, la Paralela 45 au reţinut din 2000, deci a fost verificată corespondenţa mea, preşedinte şi director general, au rămas din 2000 de emailuri verificate 9 emailuri. Aceste emailuri sigur, se discutau acolo diverse lucruri. Am înţeles după asta că orice era legat de preţ, comisioane, tarife, era interzis să discutăm între noi”, a spus Alin Burcea.

Acesta a mai explicat și cum au fost demarate aceste controale. Alin Burcea susține că totul a început de la o întâlnire a 130 de agenţii turism care a avut loc la Predeal în 2016, unde s-au discutat diverse teme.

Cum sunt amenințate companiile de Consiliul Concureței?

„Cum suntem cu toţii români vorbim vrute şi nevrute, dar ca să vă daţi seama că nu a fost o discuţie ascunsă, ea a fost filmată de Prima TV şi pusă pe Youtube. Deci a fost o discuţie absolut deschisă şi într-adevăr s-au vorbit nişte lucruri care din punct vedere al Consiliului Concurenţei erau neconforme”, a declarat Alin Burcea.

În ceea ce privește atitudinea persoanelor care sunt amendate, acesta a explicat că instituția nu poate fi dată în judecată pentru că inspectorii transmit un avertisment încă dinainte. „Vedeţi că nu câştigaţi niciun proces”, spune Alin Burcea, avertizările venite din partea inspectorilor.

Toate aceste motive în opinia sa sunt suficiente pentru ca legislația să fie modificată. El susține că suma ar trebui plătită după un proces şi la sfârşitul lui, nu la început și mai precizează că orice acuză pe care Consiliul Concurenţei o face trebuie să ţină seama de impactul avut pe piaţă.

Transgaz, amendată cu 7 milioane de euro

O reacție în acest sens a venit și de la reprezentantul Transgaz . Potrivit acestuia, autoritatea de concurenţă a aplicat o amendă în echivalentul a 7 milioane de euro, dar compania a pierdut mai mult pe Bursă.

„Sunt două pierderi. Anterior emiterii deciziei, când am depus observaţiile asupra raportului am solicitat să nu se facă public, să nu se comunice lucrurile acestea. Consiliul Concurenţei nu a ţinut cont de această solicitare şi de acele observaţii pe care Transgaz le-a depus. Până la emiterea deciziei pierderea a fost de 68 de milioane (de euro – n.r.).

Ulterior, în momentul în care s-a emis decizia, deşi noi am contestat acest raport, decizia respectivă, până astăzi, a adus alte pagube de încă 125 de milioane (de euro n.r.), aşa cum aveţi şi dumneavoastră acolo, 17%”, a spus Alin Ene, director, Direcţia Inspecţia Generală Transgaz.

Compania TAROM, amendată cu peste 16 milioane de lei

La rândul său, reprezentantul companiei TAROM susține că a primit o sancțiune din partea Consiliului Concurenței în valoare de 16,6 milioane de lei, după ce companiei îi fusese aprobat un ajutor de stat de 40 de milioane de lei.

„Compania TAROM a fost amendată cu amendă în cuantum de 16,6 milioane de lei în luna septembrie 2020…Există anumite particularităţi în ceea ce priveşte similitudinea cu speţa Transgaz în sensul că amenda a fost aplicată în anul 2020, însă ne-a fost comunicată decizia în 2021, pe data de 15 ianuarie, iar cuantumul amenzii este raportat la cifra de afaceri din 2019, an care a fost foarte bun pentru TAROM în ceea ce priveşte cifra de afaceri”, a spus Cristian Anghel, director general adjunct al operatorului aerian naţional.