Deși importurile ajung să fie și de opt ori mai numeroase decât exporturile, prețul exporturilor se va dubla în decembrie.

„De săptămâna aceasta prețurile la transporturi spre extern vor exploda, în timp ce, la importuri acestea vor scădea drastic. Explicația este una simplă: în timp ce românii care conduc în afara se vor întoarce acasă, vor dori să nu vină cu camioanele goale și vor accepta orice ofertă vor primi, doar, doar își vor mai atenua din cheltuielile cu drumul. În schimb, pentru exporturi pentru că vor exista clienți care vor dori să-și trimită mărfurile înainte de Crăciun, dar nu vor fi destui șoferi disponibili să facă acest lucru, vor cere prețuri de transport mărite”, a explicat Octavian Blăjan, CEO Euro Team Gb Spedition.

Pe export, prețurile vor crește și pentru că transportatorii vor cere tarif de tur-retur, iar la retur nu vor avea marfă și nu pot circula cu pierderi financiare. Astfel că oamenii care au o nevoie acută de transport plătesc sumele cerute.

Importurile, de trei ori mai multe decât exporturile

Dacă urmărim cererea de transporturi marfă pe cale rutieră, importurile tip spot sunt de aproape trei ori mai mari decât exporturile. Zilnic sunt peste 9.200 de cereri de transport pe piața spot pentru import și puțin sub 3.400 pentru export către principalele țări din UE.

„Singurele anormalități ale ultimilor ani în legătură cu rata mărită a importurilor se regăsește la Franța, unde după cum se poate vedea cererile de transport la import și export au un raport de aproape 1:1, în timp ce în Marea Britanie, exporturile sunt de peste 3 ori mai mari”, a spus Octavian Blăjan.

Transporturile cu marfă spot, prețuri majorate sever

Când în piață este mai multă marfă decât transportatori, prețurile spot sunt mai mari decât cele din contracte. În schimb, când este mai puțin marfă, prețurile spot pot ajunge să fie și mai mici decât cele din contract.

„Transporturile sunt de două feluri, cele prin contracte și cele spot. La contracte, mărfurile sunt transportate după capacitatea companiei transportatoare. Când clientul are mai multă marfă de cât poate transporta firma cu care are contract, atunci surplusul de marfă ajunge spot, adică la ofertă pe bursele de mărfuri”, a explicat Octavian Blăjan, expert în transporturi naționale și internaționale.