Publicaţiile de business din România urmează tendinţa generală de scădere a audienţei presei scrise. Noii clienţi de publicitate susţin afacerile editorilor de presă cu profil economic.

Conform celui mai recent val de cercetări al Studiului Naţional de Audienţă (SNA), pentru perioada octombrie 2006 – octombrie 2007, numărul total al cititorilor de presă economică şi financiară este de 714.000 de persoane, în creştere uşoară faţă de precedenta raportare (709.000 de persoane în lunile iulie 2006 – iulie 2007). Cu toate acestea, majoritatea titlurilor de business înregistrează fie scăderi de audienţă, fie se menţin la un nivel constant, o tendinţă înregistrată de altminteri la nivelul întregii pieţe.

90-10953-11media07.jpgCapital a rămas liderul de audienţă al presei economice şi financiare, înregistrând o medie de 280.000 de cititori pe ediţie; faţă de raportarea anterioară a SNA, Capital a pierdut, în acord cu tendinţa generală de scădere a pieţei, 13.000 de cititori. Principalul competitor, Săptămâna Financiară (publicaţie a trustului Intact), a înregistrat o medie de 229.000 de cititori pe ediţie, la acelaşi nivel cu precedenta raportare a SNA.

Doar şase titluri de publicaţii economice şi financiare sunt auditate în prezent de SNA, dintre care două, Ziarul Financiar şi Curierul Naţional, sunt cotidiene. Pentru titluri ca Business Standard, Business Review, Money Express, Target, Business Week România, Bucharest Business Week sau BIZ nu există, deocamdată, date de audienţă auditate de SNA şi, prin urmare, e posibil ca numărul cititorilor de presă de afaceri să fie mai mare decât cel rezultat din raportarea SNA.

Topul săptămânalelor de business, în ordinea cotelor de piaţă în funcţie de audienţă (număr de cititori din totalul celor care citesc săptămânale cu profil economic), este condus de Capital (45,4%), urmat de Săptămâna Financiară (37,1%), Business Magazin (9,4%) şi Banii Noştri (8,1%).

Pe ansamblul categoriei – incluzând aşadar în calcul şi cele două cotidiene -, pe prima poziţie se află Ziarul Financiar, care, cu cele 213.000 de cititori în medie pe ediţie, deţine o cotă de piaţă de circa 46%. Cotidianul editat de PubliMedia a pierdut 6.000 de cititori faţă de valul anterior SNA, după trei raportări consecutive în care a avut creşteri.

90-10954-11mediajos.jpgÎn contextul audienţei în scădere a presei economice, întrebarea e în ce măsură vor fi afectate viitoarele încasări din publicitate ale acestor publicaţii. „Scăderile audienţei se reflectă direct în investiţii publicitare în cazul mediilor care vând audienţă garantată – cazul televiziunii şi al internetului“, spune Cristi Pârvan, director de cercetări al agenţiei Zenith Media. „În cazul presei (audienţă negarantată), influenţa variaţiei de audienţă e indirectă, ea apare doar ca argument în jocul cerere-ofertă şi ca factor de relaxare a cererii în urma comparaţiilor cu alte medii. Scăderea era previzibilă şi nu cred că va avea influenţe semnificative pe termen scurt. Avem o creştere a numărului advertiserilor care vizează publicul acestor publicaţii şi, pe cale de consecinţă, chiar o creştere a cererii.“

Dintre primele două săptămânale de business, Capital depăşeşte următorul clasat, Săptămâna Financiară, la toate categoriile, cu singura excepţie a vânzărilor la bucată (la chioşc). Astfel, Capital a avut, în perioada ianuarie – septembrie 2007, o medie de 9.187 de exemplare vândute la chioşc, în timp ce Săptămâna Financiară a ajuns la 10.002 exemplare. Însă Capital îşi surclasează principalul rival la totalul vânzărilor (34.652 de exemplare faţă de numai 22.894) şi la abonamente (25.465 faţă de numai 3.315). Pe de altă parte, retururile, adică exemplarele rămase pe stoc, sunt semnificativ mai mari în cazul Săptămânii Financiare – respectiv de 12.505 faţă de 8.115 cât a avut Capital. Raportat la tirajul brut, publicaţia trustului
Intact a avut retururi de peste 34%, faţă de numai 18,4% în cazul Capital.

Cititori urbani

714.000 Acesta este numărul total al cititorilor de presă scrisă cu profil economic şi financiar din România. 557.000 de persoane locuiesc în oraşe cu peste 50.000 de locuitori.