„Am împrumutat 100.000 de lei de la familie, şi am început să vând vacanţe la mare. Un an mai târziu, împreună cu familia, vindeam vacanţe în străinătate, iar după trei ani am început să vindem bilete de avion“, explică Lucia Morariu, în câteva cuvinte, dezvoltarea de la zero a Eximtur, un business inedit pentru acea vreme. Mai repede decât s-ar fi așteptat oricine, mica firmă fondată de antreprenoare a devenit deschizătoare de drumuri în turismul românesc.

„Ne-am acreditat IATA, am extins reţeaua de agenţii şi am devenit primul turoperator în turismul intern din România.

Am dobândit şi acreditarea din partea principalilor turoperatori germani, intrând în domeniul business travel şi am înfiinţat propria şcoala de turism“, își amintește Lucia Morariu. Astăzi, probabil și în urma startului lansat de care s-a bucurat, Eximtur a ajuns la un nivel de invidiat. Este vorba de 28 de reţele de agenţii în România, atât proprii cât şi francize, 562 de clienţi în medie pe zi și o cifră de afaceri de 41 de milioane de euro. Prin urmare, atunci când spune că „ingredientele pentru o afacere de succes sunt: ideea, cunoașterea domeniului, formarea echipei, conducerea prudentă a finanțelor companiei, tenacitatea, inovarea și bunul renume“, nu este niciun motiv să fie contrazisă.

Sfaturi de milioane 

Lucia Morariu cunoaște în amănunt domeniul în care activează. Cu toate acestea, oricând pot apărea situații de criză. Totuși, marea lecție este ca nicodată lucrurile să nu îți scape de sub control. De altfel, important este să înveți din eșecuri, ideal din ale altora. „Am primit un sfat dat de o doamnă, proprietară a unei agenții de turism parteneră din Antalya, pe nume Suleyla, care spunea așa: «Nu investi mai mult decât îți poți permite să pierzi», povestește antreprenoarea. Dacă ar fi să dea un sfat unei tinere care își dorește să devină antreprenor, în primul rând o sfătuiește să-și aleagă un domeniu practic, iar apoi să își dezvolte business-ul în România, aici existând încă multe posibilități.

„În ceea ce privește viața personală, o sfătuiesc să-și aleagă un soț bun, înțelegător și modern în gândire, pentru că va avea nevoie de suport“, spune Lucia Morariu. Întrebată care sunt cele mai mari realizări ale sale, răspunsul său este scurt și cuprinzător: „Familia, compania EXIMTUR și legea voucherelor de vacanță“.

Lecții învățate în business

– Fără bugetare corectă, atenție la rezultate și indicatori financiari stabili, nu funcționează niciun business. 
– A investi permanent este o condiție a sustenabilității business-ului. 
– Cea mai importantă investiție este investiția în oameni. 
– Legea trebuie respectată, taxele și impozitele trebuie plătite corect. Mai devreme sau mai târziu vei fi sancţionat dacă ocolești legea. 
– Respectă clienții, partenerii de afaceri, plătește corect furnizorii și respectă oamenii cu care lucrezi. Renumele companiei este bunul cel mai de preț al afacerii. 

Citiţi şi Povestea Gabrielei Firea, jurnalistul care a ajuns primar al Capitalei

Citiţi şi Povestea Ancăi Vlad, femeia care a creat "Farmacia Inimii, Catena"

Citiţi şi Povestea Laurei Codruţa Kovesi, femeia în care românii au cea mai mare încredere!

Citeşte şi Povestea Ancăi Dragu, a doua femeie ministru al Finanțelor din istoria României

Site-ul capital.ro vă prezintă în fiecare zi din luna martie portretul unei femei de succes din România, extras din ultima ediţie a Top Capital 50 Femei de Succes, publicat la finalul anului trecut.

Te-ar putea interesa și: