Cei 250 de taximetrişti care au obţinut permise de acces auto pentru Aeroportul Internaţional Henri Coandă vor putea începe să transporte pasageri din data de 1 februarie la ora 12.00. Tariful nu poate depăşi 3,5 lei pe kilometru.

Potrivit conducerii aeroportului, “activitatea de transport persoane în regim de taxi de la Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti va fi desfăşurată de către transportatorii declaraţi câştigători în urma procedurii de licitaţie organizate în acest sens”.

57 de persoane fizice şi 13 companii de taximetrie

Astfel, în urma evaluării unui număr de 76 de dosare depuse, au fost atribuite toate cele 250 permise de acces auto licitate pentru derularea acestei activităţi, dintre care 57 către persoane fizice autorizate şi 193 către un număr de 13 societăţi.

Până în data de 1 februarie se va finaliza şi verificarea documentelor depuse de către transportatorii declaraţi câştigători, în vederea eliberării permiselor de acces auto şi a permiselor de identificare şi acces ale conducătorilor auto.

Adio monopol Fly Taxi!

O singură firmă a avut, oficial, dreptul să ofere servicii de taximetrie pe Aeroportul Henri Coandă din Otopeni (AIHCB) în ultimii cinci ani.

Câştigătoarea unei licitaţii controversate, în 2004, Fly Taxi a luat până acum caimacul unei afaceri cu multe zerouri: în 2007, a înregistrat venituri de 3,2 milioane de euro, iar în 2008, de 2,5 milioane de euro.

18 euro, cursa medie

Miza licitaţiei de la Otopeni se măsoară în milioane de euro. În fiecare zi, aproape 7.000 de călători aterizează pe aeroportul din nordul Capitalei. Circa 1.700 din ei utilizează transportul în comun: cam 200 trenul spre Gara de Nord, iar alţi aproximativ 1.500, autobuzele RATB de pe liniile 780 şi 783.

Restul pasagerilor pleacă de la aeroport cu autoturisme sau microbuze: proprietate personală, ale unor rude sau prieteni, ale firmei sau instituţiei la care lucrează sau pe care o vizitează, închiriate sau, nu în ultimul rând, cu cele aparţinând unor companii de taxi.

Un calcul simplu ne arată că dacă doar un sfert din cei care aterizează pe Henri Coandă şi nu apelează la transportul în comun (circa 1.300 de persoane zilnic) folosesc taxiul (cu o medie de doi pasageri pe cursă), companiile şi liber-profesioniştii care vor obţine autorizaţiile pentru Otopeni vor avea asigurate 650 de curse spre Bucureşti în fiecare zi.

Veniturile pot ajunge la 8,4 milioane de euro pe an

La un preţ mediu de 75 de lei pe cursă (la tariful de 3,5 lei pe kilometru, incluzând pornirea şi staţionările în trafic), rezultă un venit zilnic total de circa 49.000 de lei (sau 11.500 de euro).

Pe an, cei 250 de taximetrişti ar urma ­să-şi împartă, aşadar, în acest scenariu, cam 4,2 milioane de euro. Într-o ipoteză optimistă, dar nu imposibilă, în care numărul curselor va fi dublu (1.300 pe zi), veniturile taximetriştilor ar putea ajunge la 8,4 milioane de euro pe an.

Plus două milioane de euro

La această sumă deja impresionantă se pot adăuga două milioane de euro pe an, provenite dintr-un număr estimat de 300 de curse zilnice Bucureşti-Otopeni.

Pasagerii vor putea apela, pentru acest serviciu, la orice companie, însă poziţia de „taximetru oficial“ le va conferi „autorizaţilor“ de la Henri Coandă un avantaj de imagine. În total, peste zece milioane de euro pe an.

Şi aeroportul va câştiga

Nu numai taximetriştii care vor fi se­lectaţi după licitaţie vor avea de câştigat. Şi AIHCB va încasa, în fiecare an, câte 3.000 de lei pentru fiecare autorizaţie.

În total, 750.000 de lei sau aproape 200.000 de euro. Potrivit unor reprezentanţi ai companiei care administrează aerogara, suma va fi destinată în primul rând amenajării spaţiilor de garare şi îmbarcare/debarcare pentru taxiuri, excedentul urmând să fie virat în bugetul instituţiei.