In conditiile in care populatia Romaniei este slab bancarizata, doar 36% din cetateni utilizeaza serviciile bancare, 33% din serviciile bancare folosite fiind cele oferite de cardurile de debit si de credit, dupa cum arata un studiu recent efectuat de GFK. Comparativ cu restul tarilor din Europa Centrala si de Est, Romania se situeaza pe locul opt din punctul de vedere al gradului de penetrare a cardurilor in randul populatiei. Studiul GFK arata ca 12% din populatia Romaniei utilizeaza cardul, fata de 73% in Austria, dar si fata de numai 2% in Iugoslavia, sau 6% in Bulgaria. Cele mai cunoscute si mai utilizate carduri in Romania sunt Maestro, cu 44% din raspunsuri, Visa Classic in lei, cu 29% si Visa Electron cu 26%. In contradictie cu gradul de utilizare a cardului, printre cei intervievati se bucura de o mai mare notorietate cardurile Visa, cu 21% din raspunsuri, urmat de Maestro cu 15%, in timp ce 61% din intervievati nu utilizeaza si chiar nu cunosc nici o marca de card. Potrivit datelor oferite de cele mai importante reprezentante de carduri existente in Romania, Visa si MasterCard, in tara noastra exista peste 4,2 milioane de carduri active, 2.384.000 emise sub sigla MasterCard si 1.800.000 sub sigla Visa. Ultimele cifre indica o evolutie activa pe aceasta piata, cresterea numarului de carduri valide fiind in primul trimestru al acestui an de aproximativ 50%, fata de aceeasi perioada a anului 2002. ,,Ceea ce ne deosebeste de celelalte tari din regiune este faptul ca piata noastra a cunoscut o transformare radicala in numai cativa ani. Anii trecuti au reprezentat perioada cardurilor de salariu, dar in primele luni ale acestui an au inceput sa apara produse complexe, cu avantaje distincte. Ele sunt cele care pot genera cresterile urmatoare, nu numai ca numar de carduri, ci si ca volum de tranzactii,,, declara Denisa Mateescu, director Mastercard Romania. De aceeasi parere este si reprezentantul Visa, vicepresedintele Radu Obreja. Acesta subliniaza faptul ca in toata Europa de Est cardurile valide sunt cardurile de salariu, in proportie de 90%, dar ,,bancile romanesti au inceput o segmentare a pietii, oferind tot mai multe servicii aferente cardului propriu-zis, fapt care va conduce la o rapida dezvoltare a acesteia. Oricum, in contextul tarilor din zona, Romania a inregistrat cea mai mare crestere la cardurile de credit.,, Fata de 1996, anul in care Banca Romana pentru Dezvoltare a emis primul card, cresterea in 2003 a numarului de carduri a fost de 99,8%.

In strainatate romanii prefera plata pe card

O alta crestere consemnata in anul 2003 pe piata cardurilor este cea a tranzactiilor la comercianti. Chiar daca procentul cumparaturilor raportat la tranzactiile la ATM-uri este foarte mic, intre 5 si 7% din totalul tranzactiilor, numarul locatiilor comerciale care accepta cardul ca instrument de plata a crescut la peste 8.200, cresterea fiind de peste 100%. In ciuda cresterii considerabile la acest capitol, Romania are un numar de acceptatori de carduri de 15 ori mai mic decat Polonia si de cinci ori mai mic decat Cehia. Volumul total al tranzactiilor pe card a ajuns in 2003 la peste trei miliarde de dolari.
Cresterea volumului de cheltuieli pe carduri pare totusi sa se desfasoare mai mult in strainatate. In conditiile in care cota tranzactiilor la POS (la comercianti) reprezinta maximum 3% din totalul tranzactiilor, romanii plecati in vacanta sau calatorii de afaceri prefera sa-si cheltuiasca banii in principal in Germania si Austria, cu un top al cheltuielilor de 1,7 si, respectiv, 1,6 mil. USD. Aproximativ 80% din tranzactiile efectuate de romani in strainatate au fost cumparaturi direct din magazin. De fapt, Radu Obreja a tinut sa sublinieze faptul ca ,,exista un cerc ,,virtuos,,, care, prin eliminarea cash-ului, conduce la cresterea unei economii, pornind de la banci pana la comert si nivel de trai.,, Tendinta generala pe piata cardurilor la ora actuala merge spre convingerea a cat mai multor comercianti sa accepte cardul la plata, dar si spre convingerea posesorilor de carduri ca acesta este, in primul rand, un instrument de plata. Cea de-a doua tendinta observata la nivelul celor 16 banci emitente de carduri este cea de diversificare a produselor. Daca 2002 a fost anul in care au aparut primele carduri virtuale pentru cumparaturi pe Internet, 2003 este anul in care s-au incheiat primele co-brand-uri si au fost lansate cardurile pentru adolescenti. Un profil al posesorului de card este destul de dificil de intocmit din cauza faptului ca majoritatea cardurilor sunt de salarii, iar in aceasta situatie adoptarea cardului a fost o decizie manageriala, si nu una individuala. si la cardul de credit exista aspecte diferite, liniile de credit variind de la 3 mil. lei la 1.500 USD sau chiar mai mult. Cu diferitele forme pe care le imbraca (de debit sau credit, in lei sau valuta, locale sau internationale) cardul in Romania este accesibil unei game largi de posesori si nu mai este un produs elitist.