In urma cu 20 de ani, investitorii s-au inghesuit sa cumpere arta moderna, pentru a-si proteja averile impotriva inflatiei. Acum, pentru aceiasi clienti colectiile de arta moderna sunt mai profitabile decat actiunile corporatiilor internationale. In timp ce pretul actiunilor companiilor care activeaza in domeniul tehnologic a scazut la 70% din anul 2000 incoace, preturile in domeniul artei contemporane s-au majorat cu aproape 20%, conform studiilor realizate de Artprice.com.
Mai mult, exista pictori ale caror tablouri sunt cu 16% mai scumpe decat erau acum sase luni. Conform statisticilor, 50% din obiectele vandute la licitatii sunt tablouri, semnificativ mai multe decat desenele (16%) sau fotografiile (13%). In prezent, cea mai buna investitie este o lucrare semnata de Jean-Michel Basquiat, a carui cota a crescut de la 95.000 USD in 1997 la 233.000 USD in 2002. Mai mult, toate lucrarile sale majore valoreaza peste un milion de dolari.
In primele sase luni din 2002, cele mai scumpe 20 de obiecte de arta moderna au fost vandute pentru 17 milioane de dolari. Suma este mica in comparatie cu cele 28 milioane de dolari adunate in acelasi interval din anul 2001. Oricum, investitia in arta moderna a fost de doua ori mai profitabila decat in celelalte sectoare artistice. La inceputul anului, sculptura de ceara „Henry Moore Bound to Fail”, semnata de Bruce Nauman, s-a vandut la o licitatie cu 9 milioane de dolari, un adevarat record pentru un obiect din aceasta categorie

Corporatiile nu mai au bani pentru arta

Chiar si domenii mai putin atragatoare, ca fotografia, au cunoscut un adevarat boom. La o licitatie organizata de Casa Sotheby’s in aceasta luna la New York vor fi scoase la vanzare fotografii expuse la Muzeul de Arta Moderna. Una din fotografiile realizate de Man Ray, un american decedat in 1976, are pretul de pornire de 250.000 de dolari, in conditiile in care o alta fotografie de-a lui a fost vanduta la o licitatie a Casei Christie’s organizata tot la New York, in aprilie a.c., cu 218.000 USD. La fel de bine cotate sunt si fotografiile realizate de Ansel Adams. Orice investitor care a cumparat acum un deceniu astfel de fotografii stie ca valoarea lor a crescut cu 5% in fiecare an. Acum zece ani, nimeni nu ar fi dat 560.000 de dolari pentru o fotografie facuta de germanul Andreas Gursky.
Asemenea preturi sunt surprinzatoare in contextul declinului economic international si al nenumaratelor obiecte scoase la vanzare de colectionari – persoane fizice sau juridice – aflati in situatii financiare dificile. Astfel, gigantul american Enron, aflat in pragul falimentului, a vandut o statueta semnata de Martin Puryear Muzeului Smithsonian din Washington DC, pentru suma de 782.000 de dolari. La randul sau, Vivendi Universal, a declarat ca intentioneaza sa vanda colectia de tablouri expuse din 1956 in restaurantul Four Season aflat in cladirea Seagram din New York, unul din locurile preferate ale americanilor bogati. Vivendi a achizitionat colectia – care include litografii de Roy Lichtenstein, tapiserii de Juan Miro si lucrari semnate de Pablo Picasso – o data cu achizitionarea Seagram Media in anul 2000. Chiar daca nu au facut inca anunturi de vanzare, multe companii si-au redus bugetele destinate achizitiei de obiecte de arta. JP Morgan si Deutsche Bank, posesoarele celor mai frumoase colectii de arta, au recunoscut recent ca nu vor mai face noi achizitii din lipsa de fonduri. Aceeasi pozitie a adoptat-o si Dresdner Bank, din a carei colectie fac parte opere semnate Andy Warhol si Alberto Giacometti.
Pe de alta parte, nici muzeele de arta nu-si mai permit sa faca achizitii la fel de valoroase ca altadata. Nicholas Serotta, directorul Tate Gallery din Londra, s-a plans recent in public de faptul ca bugetul nu-i mai permite sa faca noi achizitii. Aceasta din cauza ca atat fondurile guvernamentale, cat si donatiile provenite de la marile companii s-au redus drastic.
Daca piata obiectelor de arta contemporane va creste sau va scadea depinde numai de investitorii privati. Marile companii si-au epuizat deocamdata resursele pentru investitii in acest domeniu.     

Cele mai scumpe zece lucrari de arta moderna (ianuarie-iunie 2002)

Pret        Artist            Titlu        Domeniu    Locul vanzarii
5.000.000 USD    Jean-Michel Basquiat    Profit (1982)    Pictura        New York
1.906.875 USD    Jean-Michel Basquiat    Neintitulat (1982)    Pictura        Londra
1.600.000 USD    Jeff Koons        Aqualung (1985)    Bronz        New York
1.282.735 USD    Miquel Barcelo        Autour du Lac     Multimedia    Londra
Noir (1989)        
950.000 USD    Richard Tuttle        Letters (1966)    Metal        New York
600.000 USD    Charles Ray        Glass Chair (1976) Sculptura    New York
559.724 USD    Andreas Gursky        Neintitulat (1997)    Fotografie    Londra
500.000 USD    Felix Gonzales-Torres    Rossmore (1992)    Sculptura    New York
500.000 USD    Anselm Kiefer        Nagifar (1988)    Multimedia    New York
480.000 USD    Jenny Saville        Figure (1997)    Pictura        New York