Vitaminele sunt substante de sinteza cu rol de catalizator in reactiile biochimice foarte complexe ale organismului. Istoria lor are mai putin de o suta de ani: in 1912, cercetatorul german Funk a utilizat pentru prima data aceasta denumire – care inseamna, amine vitale – constatand, la vremea aceea, ca lipsa Vitaminei B1 produce dereglari in organismele animale.
Exista mai multe criterii de clasificare a vitaminelor. Astfel, unele sunt hidrosolubile (grupa B-urilor, Vitaminele C si PP), altele, liposolubile (Vitaminele A, D, E, K). Un alt criteriu, valabil pentru toate tipurile de medicamente, este cel anatomico-terapeutic-chimic (ATC), agreat de OMS si adoptat si de Romania. Din acest punct de vedere, vitaminele intra in prima grupa, respectiv medicamente pentru tractul digestiv si metabolism. Aceste produse se mai pot clasifica si in functie de structura lor chimica sau dupa rolul pe care-l joaca in organism.
Oferta existenta pe piata este foarte generoasa, atat ca structura, cat si ca pret. Ea vine dinspre firme romanesti – unele traditionale (Sicomed Bucuresti, Terapia-Cluj), altele mai noi (Europharm Brasov, Natural Pharmaceutical SRL Bucuresti – dar si din partea unor renumite concerne farmaceutice internationale (Hoffmann La Roche, Glaxo Wellcome, Sanofi, UPSA, Novartis). Cele mai solicitate produse sunt cele ieftine si cele care s-au impus datorita reclamei.
Vitaminele ieftine sunt cele mai cautate
In farmacii se gasesc vitamine simple, care se administreaza urmand strict indicatiile medicale, si produse polivitaminice, eventual in combinatii cu minerale, care intra in categoria OTC (se pot elibera fara prescriptie medicala). Acestea din urma se gasesc la vanzare si in magazine alimentare, buticuri sau supermarketuri, in pofida unor avizati care sustin ca nici macar tabletele efervescente n-ar trebui lasate pe mana oricui si ca aceasta difuzare larga, fara controlul farmacistului, este contraindicata.
In prezent, Sicomed SA este cel mai mare producator roman de medicamente de uz uman, din intreg spectrul terapeutic. Preturile produselor fabricate, implicit ale tuturor tipurilor de vitamine, sunt mult mai mici decat cele practicate de firmele importatoare, ceea ce explica satisfacerea cerintelor unui segment foarte mare de consumatori. In valoare absoluta, in 1999 au fost vandute 13,8 milioane unitati comerciale. Din punct de vedere valoric, vanzarile de vitamine au reprezentat anul trecut 9,78% din valoarea cifrei de afaceri, iar din punct de vedere cantitativ, Sicomed s-a situat pe primul loc, aflam de la Doina Cojocaru, director marketing, care citeaza ca sursa firma Ex Market-Global Pharma. Conform aceleiasi surse, urmatorii clasati in ceea ce priveste vanzarile cantitative sunt: Europharm, Biofarm, Terapia, Pharco, Pharmex Rom Industry, Omega Prodinvest SA, KRKA, Merck AG, Hoffmann La Roche, EIPICO.
Este bine cunoscut faptul ca, de ani de zile, producatorii autohtoni intampina dificultati financiare, circuitul banilor fiind intarziat cu doua pana la sase luni. Spitalele, de pilda, au prioritati care sunt mult inaintea returnarii banilor pe medicamente, cum ar fi cheltuieli cu personalul, cu hrana bolnavilor etc. Motiv pentru care toate datoriile se transmit la producatorul de medicamente.
Petre Panculescu, presedintele Asociatiei Producatorilor de Medicamente din Romania, precizeaza: „Fabricile noastre au de ales intre a-si inchide portile – ceea ce nu reprezinta o solutie -, si a-si finanta deficitul din alte resurse, cum ar fi imprumuturile bancare. Trebuie mentionat insa ca pretul medicamentelor nu le aduc profituri suficient de mari pentru a acoperi dobanda, media ponderata a pretului unui medicament romanesc fiind de numai un dolar. Astfel ca, in situatia creata, o duc mai bine doar producatorii care au export”.
Departamentul OTC al concernului Hoffmann La Roche cuprinde patru tipuri de produse vitaminice, comercializate in prezent si pe piata romaneasca. Este vorba de Supradyn, Berocca, Cal-C-Vita si Redoxon. Vitaminele Hoffmann La Roche se adreseaza in principal persoanelor care traiesc in mediul urban si care au venituri medii sau ridicate.
„Pana in 1999, piata de vitamine si de farmaceutice, in general, s-a aflat pe o curba ascendenta in ceea ce priveste cresterea vanzarilor si deci a incasarilor realizate de firme”, ne spune Simona Basturescu, OTC manager. „Anul trecut a insemnat insa o perioada dificila si pentru piata de medicamente. Deteriorarea monedei nationale in raport cu dolarul nu a ramas fara urmari in cifrele de vanzari ale marilor producatori internationali. Scaderea puterii de cumparare a orientat consumatorii de vitamine mai mult catre produsele romanesti, mai convenabile ca pret, dar nu neaparat in ceea ce priveste compozitia”, este de parere interlocutoarea noastra.
Consumul este in scadere
Din cercetarea realizata de firma Mercury Marketing and Research Consultants la inceputul lunii martie a.c., pe un esantion reprezentativ, rezulta ca 64,6% din totalul persoanelor chestionate nu au luat vitamine si minerale in ultimele sase luni si ca 63% nu intentioneaza sa consume astfel de produse nici in urmatoarea jumatate de an.
Chiar daca in farmacii exista pliante de prezentare – care contin informatii despre preparatele polivitaminice – acestea sunt fie ignorate, fie deteriorate. Lipsa unui program educational care sa lamureasca populatia ce sunt vitaminele, cand si cum se administreaza, ingreuneaza procesul de percepere corecta a acestor produse, considerate de unii produse de lux sau simple mofturi.
Desigur, omenirea s-a descurcat si pe vremea cand nu existau vitamine sintetice, procurandu-si aportul energetic direct din alimente. In zilele noastre insa, apar situatii in care administrarea preparatelor polivitaminice devine o necesitate: oboseala, iritabilitate, insomnie, stres, convalescenta, scaderea apetitului sau a puterii de concentrare etc. Iar faptul ca aproape toate alimentele provin din soiuri mai mult sau mai putin modificate genetic sau care sunt tratate chimic, constituie un argument in plus in favoarea produselor energizante.