Piaţa de medicamente a crescut în primul trimestru cu 21,4%, la 602,1 milioane euro, evoluţie susţinută de produsele cu prescripţie şi retail, potrivit datelor firmei de cercetare a pieţei IMS Health România.

În volum, piaţa a urcat cu 1%, la 125,7 milioane unităţi. În intervalul similar din 2009 din punct de vedere cantititiv a fost consemnată o scădere de 7%, la 124,4 milioane unităţi, iar valoric o creştere, în euro, de 3,3%, la 496 milioane euro.

În monedă naţională, vânzările de medicamente în primele trei luni din 2010 au avut un ritm de creştere inferior celui din perioada anterioară de referinţă. Astfel, în ianuarie-martie piaţa de medicamente a fost mai mare cu 17,3%, ajungând la 2,47 miliarde lei, în timp ce în primele trei luni 2009 segmentul farma a crescut cu 19,3%, la 2,11 miliarde lei.

În perioada 1 aprilie 2009 – 30 martie 2010, valoarea totală a pieţei farmaceutice româneşti era de 9,15 miliarde lei, în creştere cu 18,1% faţă de aprilie 2009-martie 2010, din care 8 miliarde lei segmentul de retail (+23,1%) şi 1,14 miliarde lei cel de spitale (-8,1%). În euro, valoarea pieţei locale de profil a fost, în intervalul menţionat, de 2,17 miliarde euro, în avans cu 7,7%.

Medicamente mai puţine vândute către spitale

Pe canale de distribuţie, în timp ce vânzările piaţa farmacilor a consemnat în monedă europeană o creştere puternică, pe cea a spitalelor se constată în continuare un declin atât în valoare, cât şi volum.

Astfel, în euro vânzările din farmacii au crescut cu 25,8%, la 539,7 milioane euro, de la un avans de numai 3,1% în primul trimestru 2009, la 429 milioane euro. În lei, vânzările de medicamente au fost mai mari cu 21,6%, de 2,22 miliarde lei, faţă de 19% în perioada anterioară de referinţă a anului trecut.

Medicamentele vândute către spitale s-au plasat în primele trei luni la 62,4 milioane euro, cu 6,8% mai puţin faţă de primul trimestru 2009, în timp ce în monedă naţională vânzările au scăzut cu 10,2%, la 256,7 milioane lei. În volum, canalul de spitale a avut vânzări de 8,9 milioane unităţi, în scădere cu 10,2%.

Pe segmente, valoarea segmentul produselor cu prescripţie s-a plasat la 2,19 miliarde lei (532,8 milioane euro), în avans cu 20,3%, iar cele fără reţetă au generat 285,4 milioane lei (69,3 milioane euro), cu 1,6% mai puţin faţă de primele trei luni ale anului trecut.

Roche, lider de piaţă

Potrivit IMS Health, clasamentul primelor 20 de companii este condus de grupul elveţian Roche, cu vânzări de 249,4 milioane lei (60,5 milioane euro).

Locul secund este deţinut de Sanofi-Aventis cu o cifră de afaceri de 137,2 milioane lei (33,35 milioane euro), iar împreună cu Zentiva, care se plasează pe 8, vânzările au totalizat în primul trimestru 222,6 milioane lei (54,11 milioane euro).

Novartis se află pe locul trei, cu 161,7 milioane lei (39,3 milioane euro), iar pe locul patru GlaxoSmithKline – 159,2 milioane lei (38,7 milioane euro) şi pe locul cinci Pfizer-143,6 milioane lei (34,9 milioane euro).

Următoarele cinci locuri sunt ocupate de Servier, cu vânzări de 116,1 milioane lei, AstraZeneca- 103,8 milioane lei , Zentiva- 85,4 milioane lei , Ranbaxy- 84,1 milioane lei şi Eli Lilly- 70,4 milioane lei.

Pe locurile 10-20 s-au aflat Schering Plough, Antibiotice, Bayer Schering, Menarini, KRKA, Johnson&Johnson, Merck Sharp Dohme, LaborMed, Gedeon Richter şi Reckitt Benckiser.

Raportul IMS, realizate pe baza preţurilor la medicamente la intrarea în farmacii, nu a luat în calcul tranzacţiile de pe piaţa farmaceutică din cursul anului trecut. IMS Health furnizează de servicii de cercetare pentru industria farmaceutică şi de servicii medicale. Grupul are activităţi în peste 100 de ţări din lume.

SURSA: Mediafax