Dupa doi ani de scadere dramatica a vanzarilor(1999 si 2000) si unul de relativa revigorare (+9% in 2001), piata autoturismelor a dat primele semne concrete de redresare abia anul trecut. In 2002, s-au vandut in total un numar de 88.804 autoturisme, cu 16.647 bucati mai multe ca in 2001. In acelasi timp insa, pastrand acelasi ritm de crestere, acestui segment i-ar mai trebui inca doi ani pentru a ajunge la nivelul inregistrat in 1998, an in care s-au vandut 115.833 autoturisme. Iesirea din tunel este asadar vizibila, dar la aceasta au contribuit, in principal, importatorii si mai putin producatorii interni. Astfel, vanzarile de autoturisme de import au crescut anul trecut cu 43,9%, fata de 23,1% cat a reprezentat media pietei. In acelasi timp, producatorii interni au reusit sa vanda doar cu circa 13% mai multe autoturisme ca anul trecut si asta in conditiile in care unul dintre ei, Daewoo Automobile, a inregistrat o dublare a vanzarilor. In ciuda pretului mai mare, romanii prefera asadar autoturismele straine, superioare la capitolul confort si siguranta si mult mai fiabile decat cele locale. Mai mult decat atat, cumparatorii romani se aliniaza tendintei inregistrate in ultimii ani pe pietele auto europene, aceea de crestere a ponderii vanzarilor de autoturisme diesel din total. In 2002, s-au vandut in Romania 17.372 de autoturisme diesel, fata de 11.065 in anul precedent. Drept urmare, ponderea primei categorii a crescut si la noi de la 15,3% la 19,6%. Lucrurile sunt si aici nuantate. Producatorii interni au vandut putine autoturisme diesel, pentru ca putine se fabrica in Romania. In afara de ARO (care are o cota de piata sub 1%), singurul autoturism diesel fabricat pe plan local, utilitara Dacia, a fost lansat abia catre sfarsitul anului. De cererea pietei au profitat tot importatorii. Ei au vandut 16.609 masini cu motoare diesel, adica 95% din totalul la aceasta categorie. Mai mult decat atat, daca ne referim la structura vanzarilor in interiorul categoriei masinilor din import, se poate spune, in linii mari, ca o masina din doua vandute in 2002 a avut motorizare diesel.

Daewoo a profitat de normele Euro 3

O analiza a evolutiei principalilor producatori de autoturisme in 2002 releva faptul ca Dacia a vandut aproximativ acelasi numar de autoturisme (40.800) ca si anul trecut, diminuandu-si cota de piata din total vanzari de la 57%, in 2001, la 46%, anul trecut. In asteptarea modelului de 5.000 de euro promis de Renault anul viitor, grosul vanzarilor (46%) a fost asigurat de modelul SuperNova, motiv pentru care anul acesta uzina de la Pitesti a anuntat o restilizare a acestui model. Alaturi de SuperNova, Renault mizeaza in 2003 pe aportul utilitarelor cu motor diesel la cresterea vanzarilor. Daca Dacia n-a inregistrat rezultate notabile, se poate spune ca pentru Daewoo anul 2002 a fost un an bun. Compania coreeana a profitat din plin de limitarea importurilor de autoturisme second hand, ca urmare a introducerii normelor Euro 3. Prin sistemele de rate, leasing, buyback Daewoo a reusit sa trezeasca interesul cumparatorilor, care pana anul trecut optau pentru achizitia unui autoturism second hand din strainatate, iar aceasta alternativa a disparut din motivul aratat mai sus. In ce priveste importatorii, cu 8.420 de autoturisme vandute, Renault si-a pastrat in 2002 pozitia de lider al acestui segment de piata. Modelele Clio (5.148 bucati)si Megane (2.979 bucati) au asigurat francezilor grosul vanzarilor, acestea fiind, de altfel, cele mai bine vandute masini anul trecut in Romania. Strategia Renault pentru 2003 cuprinde lansarea noii generatii Megane II, cat si a modelelor Vel Satis si Espace IV, primul dintre acestea obtinand maximum de puncte la testele de siguranta EuroNCAP.

Prognozele pentru 2003 indica o crestere mai accentuata a pietei fata de anul trecut, argumentele fiind diversificarea mijloacelor de finantare pentru cumpararea de autoturisme, scaderea inflatiei, dar si imbunatatirea climatului economic la nivel macrosocial. Toti acesti factori vor incuraja achizitia de bunuri pe termen lung, automobilul fiind unul dintre acestea.

Situatia vanzarilor de autoturisme nationale

Marca             bucati vandute
Dacia SupeRNova    25.127
Dacia Clasic        15.753
Daewoo Matiz        8.051
Daewoo Cielo        3.139
Daewoo Nubira        928
Aro 24            747
Daewoo Tico        482
Daewoo Leganza        171
Daewoo Tacuma        72
Aro 10            56

Situatia vanzarilor de autoturisme din import

Marcar             bucati vandute
Renault Clio        4.158
Renault Megane        2.979
Skoda Octavia        2.306
Skoda Fabia        2.179
Volkswagen Passat    1.923
Peugeot 206        1.447
Peugeot 307        1.390
Volkswagen Golf        1.224
Ford Focus        875
Opel Astra        863