De la un cabinet de apartament la o reţea de 42 de centre medicale şi afaceri cu ambarcaţiuni. Ca să ajungă aici, Mihaela Marcu Cristescu şi cei doi fii ai săi au transformat consiliul de familie în consiliu de administraţie.

În noiembrie 2009, când a preluat ceva mai mult de o treime din ­MedLife, SGAM Eastern Europe n-a plătit decât preţul negociat cu maximum realism de Mihai Marcu. Ca de atâtea ori în ultima vreme, frământările Mihaelei Marcu Cristescu nu au putut fi convertite în decontul de zeci de milioane de euro. Din 2004, de când Mihai şi Nicolae s-au alăturat mamei lor, medic pediatru, în afacerea MedLife, fiecare decizie majoră de business a însemnat o confruntare între sentimentalismul femeii care a visat atunci, în ’96, la evadarea din sistemul medical de stat în două cabinete dintr-un apartament de bloc şi pragmatismul lui Mihai Marcu, pentru care dezvoltarea agresivă a fost de la început cuvântul de ordine.

Mama-medic contra fiului-businessman

201-49086-21_marcu_rp_10.jpgMihaela Marcu Cristescu spune fără ocolişuri că la fiecare idee de business a lui Mihai a avut un cuvânt greu de spus. „Mama e mai puţin aplecată spre zona financiară şi a avut o rezistenţă mai mare la schimbări. De fiecare dată mi-a lăsat, într-un final, mână liberă“, explică Mihai pentru revista Capital. „Niciodată nu am crezut că vom ajunge atât de departe. Am crezut mereu că va fi doar o sursă de venit şi un loc de muncă. S-a adeverit că Mihai a avut mereu dreptate“, zâmbeşte Mihaela Marcu Cristescu. Cifrele sunt de partea lui Mihai: când a devenit preşedinte al consiliului de administraţie al MedLife, compania era pe locul 17 după cifra de afaceri pe piaţa serviciilor medicale private. În 2009, a ajuns deja pe prima poziţie, devansând competitori ca CMU, Medicover sau Euroclinic. Pentru Mihaela Cristescu, MedLife e a doua familie. „Angajaţii îmi spun mamă şi vin la mine de fiecare dată când au o problemă“, spune fondatoarea firmei. Pentru Mihai, însă, „totul înseamnă un cost de oportunitate. În business şi viaţă“. În 2009, costul a însemnat 20 de milioane de euro, iar oportunitatea – înţelegerea cu SGAM Eastern Europe, fondul privat de investiţii al Société Générale Asset Management, care a preluat 36,25% din ­MedLife. „Am avut nevoie de câteva zile pentru a înţelege şi a trece peste această ruptură“, se lamentează şi acum, după o jumătate de an, mama lui Mihai.

Listarea la bursă, de dragul familiei

201-49087-21_medicine_10.jpgCând vine vorba de un eventual exit, Mihai Marcu nu spune „nu“. Şi de această dată, însă, familia intră în joc. „Pentru mama mea şi pentru fratele meu, care profesează ca medici şi care vor fi activi încă multă vreme, vânzarea nu e cea mai bună soluţie“. Listarea pe bursă a companiei ar fi, astfel, planul ideal. „E la nivel de discuţii. Poate în câţiva ani ne vom lista pe Bursa de la Varşovia“, spune Mihai, care se declară mulţumit de noii parteneri de la SGAM Eastern Europe. „Sunt extrem de agresivi în ceea ce priveşte dezvoltarea ­MedLife. Exact aşa cum am fost şi noi în ultimii ani“. Săptămâna aceasta va avea loc cea de-a doua întâlnire a noului board, iar Mihai Marcu a pregătit deja o lungă listă de propuneri şi afişează un optimism molipsitor: „Se vor aproba!“. Investiţiile care vor fi luate în discuţie se ridică la aproape 15 milioane de euro. „Vom muta laboratorul din clinica din Griviţa şi vom deschide alte rezerve de lux în această locaţie“, e sigur pe el Marcu. Ok-ul trebuie dat şi pentru demararea a trei proiecte în Bucureşti. Dincolo de asta, MedLife plănuieşte achiziţii în afara Capitalei: „În maximum patru ani, MedLife va fi tot numărul unu pe piaţă, dar va avea patru-cinci spitale şi o reţea de 20-25 de clinici mari în ţară“. Dacă în 2009 ­businessul ­MedLife a însemnat afaceri de 26 milioane de euro, pentru 2010 Marcu spune că, foarte probabil, va avea loc o creştere cu 40%.

NauticLife, cu barca pe valurile crizei

Dacă MedLife a luat naştere din pasiunea Mihaelei Cristescu şi a fiului său, medicul psihiatru Nicolae Marcu, Mihai a ales să scoată şi el în prim-plan o afacere de suflet: NauticLife. „O parte din cele 20 de milioane de euro luate din vânzarea participaţiei MedLife va fi aruncată în această afacere“, spune Mihai Marcu. „Vom deschide un showroom în această vară la Tulcea, iar în curând vor demara şi lucrările la un complex rezidenţial în Deltă, la Murighiol, alături de un miniport. La acestea se adaugă un alt complex în Bulgaria, pe Dunăre. Am cumpărat mai multe terenuri şi vom face un miniport şi în Constanţa“, dezvăluie Marcu. În Deltă vor fi inaugurate şi câteva pensiuni construite prin fonduri structurale.

2010 a debutat în forţă şi ar putea însemna aducerea NauticLife pe profit. „Am început anul foarte bine. Dacă în 2009 am vândut aproximativ 40 de nave, de la începutul anului am vândut deja zece, ţinând cont că nu suntem în plin sezon de navigat“, spune el, adăugând mândru că în 2010 va dubla businessul de un milion de euro de anul trecut al NauticLife. Vremurile de început, din 1996, când investiţia în business a familiei nu însemna decât apartamentul cumpărat iniţial pentru nunta lui Mihai par, în 2010, simple amintiri pentru sentimentali incurabili de genul Mihaelei Marcu Cristescu.

Mama mea nu credea în dezvoltarea MedLife. Eu am venit în companie pentru a aduce acest business pe primul loc în piaţă.
Mihai Marcu

15 mil. de euro este valoarea estimată a investiţiilor MedLife în 2010. Discuţiile în acest sens vor avea loc săptămâna aceasta în cadrul CA

Şef trei zile pe săptămână

Mihai Marcu se declară un familist convins şi spune că îşi petrecere 90% din timp cu familia şi doar 10% la muncă.

LA BIROU: „Stau doar trei zile pe săptă­mână, câte patru-cinci ore.“

BUSINESS: „Nu îmi este teamă că aş putea pierde controlul, pentru că afacerile familiei au o structură corporativă solidă.“

FAMILIE: „Sunt un mare fan al familiei. Îmi place să petrec timp cu soţia şi copiii mei, acasă sau în vacanţe.“