Conform Legii nr. 32/2000, numirea membrilor Comisiei de supraveghere a asigurarilor ar fi trebuit sa se faca de catre Parlament i termen de 60 de zile de la publicarea noii legi i Monitorul Oficial. Daca termenul ar fi fost respectat, legea asigurarilor, asteptata mai bine de patru ani, ar fi fost i acest moment operationala.
Din 3 aprilie isa, data aparitiei legii, si pina astazi, au trecut mai bine de sase luni. Singurul lucru notabil itimplat i aceasta perioada a fost doar prelungirea unor prerogative ale OSAAR pina la alegerea viitoarei Comisii. in absenta noului organism de supraveghere a pietei, Legea nr. 32 ramine doar o declaratie de bune intentii.
Aparent fara legatura itre ele, organismul de supraveghere si actul legislativ au totusi ceva i comun: Legea stipuleaza ifiintarea Comisiei de supraveghere, i timp ce, o data ifiintata, Comisia are ca sarcina elaborarea Normelor de aplicare prin care legea devine functionala.
Consecintele lipsei de interes al parlamentarilor pentru rezolvarea acestei situatii icep sa se vada pe piata asigurarilor. O mare parte din societatile iregistrate subscriu riscuri care depasesc capacitatea de despagubire a acestora, fara a avea macar rezerve care sa constituie o garantie oferita clientilor. Creat sa puna ordine i piata, actualul OSAAR are atributii limitate la art. 5 din lege, ceea ce face ca, i aceasta perioada, activitatea din piata asigurarilor sa fie una i care totul este posibil. „Asa cum se desfasoara evenimentele, de la aparitia legii si pina cind vor aparea normele de aplicare va trece, probabil, un an. in aceasta perioada, asiguratii pot fi pacaliti de societati care exista doar i scripte”, opineaza Gavril Muresan, director general adjunct Allianz L?iriac Asigurari.
OSAAR are atributii limitate
Dincolo de dezordinea din piata, situatia provizorie a OSAAR determina itirzieri si i ce priveste elaborarea unor acte normative. Cel legat de raspunderea civila auto este un exemplu. Consultind companiile din piata, OSAAR elaboreaza anual o nota de fundamentare vizind conditiile de autorizare a companiilor care practica acest tip de asigurari i anul urmator, limitele minime si maxime de suma asigurata, tarifele de prima etc. Anul acesta, nota trebuia iaintata Finantelor de catre noul organism de supraveghere. Cum acesta nu a fost ifiintat, OSAAR a preluat din nou sarcina, riscindu-se astfel, ca de fiecare data i ultimii ani, itirzierea aparitiei Ordonantei.
Pentru automobilisti, efectele acestui fapt sunt dintre cele mai neplacute acestia fiind nevoiti sa faca cozi la ghisee i ultimile zile ale anului. „Speram ca anul acesta Ordonanta sa apara cel mai tirziu la mijlocul lunii noiembrie, pentru ca detinatorii de autovehicule sa aiba timp sa icheie politele RCA i timp util” – declara Nicolae Crisan, directorul general al OSAAR.
Efectele lipsei Normelor si a itirzierii numirii Comisiei de supraveghere nu se opresc aici. Desi legea prevede explicit deductibilitatea primelor de asigurare, prevederea nu se poate aplica i practica din cauza neconcordantei noii legi cu cea referitoare la impozitul pe profit. „Nu stim ce sa mai spunem clientilor nostri interesati sa-si faca asigurari de viata la nivel de grup. Asteptam de luni de zile aparitia normelor de aplicare a legii, i speranta ca lucrurile vor fi clarificate acolo. Pina atunci, situatia ramine confuza” – opineaza Violeta Ciurel, general manager Nederlanden. Nelamuririle asiguratorilor de viata fata de cadrul legislativ actual nu se opresc aici. Una dintre problemele la care se asteapta ca Normele Legii nr. 32 sa ofere o solutie este cea legata de posibilitatea icasarii i valuta a primelor de asigurare. „Deocamdata, spune Violeta Ciurel, aceasta posibilitate nu este prevazuta explicit, dar nu este nici interzisa de lege. Speram sa aflam un raspuns cit de curind posibil”.