geografica strategica, o populatie de 22 milioane de locuitori, dispune de o forta de munca ieftina si calificata, reprezinta o piata cu o crestere exponentiala si cu un potential imens si ii rasplateste pe cei care se incumeta sa vina cu bani cu cele mai ridicate marje ale profitului din regiune. Aceasta este Romania. O tara a contrastelor, in care poti schimba rapid registrul, de la hilar la amar, dar unde totusi transformarile pozitive sunt vizibile acum cu ochiul liber. Cu siguranta ca ar fi fost loc de mai bine, cel putin in privinta capitalului strain. Multi investitori inca se uita la Romania prin crapaturile gardului, asteptand momentul propice in care sa paseasca dincolo. Altii insa au avut curajul sa riste in investitii pe termen lung si nu au regretat. HeidelbergCement si Lafarge au pariat pe cimentul romanesc si au castigat. Miliardarul Laksmi N. Mittal a vrut Sidex-ul pe vremea cand combinatul era o „gaura neagra”, iar acum isi numara profitul. Renault a dat o lovitura de piata si de imagine cu noul model Logan, fabricat la Dacia Pitesti, iar Unilever si-a facut in Romania cartierul general al afacerilor sale din regiune. Aceste cateva exemple merita sa fie privite nu atat ca dovezi de curaj, cat mai ales ca probe ale succesului strategiilor aplicate de cei care au ales sa vina si sa ramana in Romania.

Unilever
Unilever si-a inceput activitatea in Romania in 1995, o data cu achizitionarea fabricii Dero din Ploiesti, cel mai mare producator autohton de detergent. De atunci, Unilever a mai deschis in Romania o fabrica de margarina (in anul 2000) si a integrat fabrica Knorr de la Otopeni. Tot incepand cu anul 2000, din Romania sunt conduse operatiunile derulate de companie in statele din Europa Centrala si de Sud (Bulgaria, Serbia si Muntenegru, Albania, Macedonia, Bosnia si Moldova). Investitiile totale ale Unilever in zona depasesc 125 milioane euro, iar cifra de afaceri in 2003 a fost de 138 milioane euro. Recent, Unilever si-a majorat capitalul cu 11,2 milioane euro.

Daewoo Automobile Romania
Cand au venit la Craiova in 1994, sud-coreenii de la Daewoo au adus Romania in atentia intregii lumi. Preluarea uzinei in care se fabrica automobilul Oltcit era prima mare investitie straina in sectorul autohton al constructiei de autovehicule. In 1996, in uzina modernizata intre timp se trecea la productia Daewoo Cielo, urmata de Espero, pentru ca in 1998 sa fie lansate noile modele Leganza, Nubira si Matiz. Ulterior, insa, situatia tulbure de la nivelul companiei-mama, aflate sub presiunea creditorilor, s-a rasfrant, in prima faza, si asupra activitatii companiei din Romania. Desi nu a fost inclusa in acordul semnat de GM si Daewoo Motor in 2002, societatea a reusit sa-si creasca sustinut vanzarile pe plan local. In zece ani de activitate, Daewoo Automobile Romania a produs si vandut, pe piata interna si la export, circa 216.000 de automobile.

Lafarge
A intrat pe piata romaneasca in 1997, prin preluarea Romcim, cel mai mare producator autohton de ciment, printr-o tranzactie de 200 de milioane de dolari, iar acum grupul francez se bate pentru pozitia de lider cu rivalii Holcim si HeidelbergCement. Expansiunea sa in Romania a fost constanta si bine dozata. Dupa o serie de achizitii strategice, astazi operatiunile Lafarge in Romania sunt derulate prin Lafarge Romcim, Lafarge Agregate, Lafarge Arcom Gips si prin partenerii din domeniul materialelor pentru acoperisuri (Bramac si Schiedel). Cifra de afaceri a tuturor operatiunilor Lafarge din Romania a fost in 2003 de circa 160 milioane euro. Investitiile totale ale companiei pe plan local depasesc 300 milioane euro.

Renault
Grupul Renault se incapataneaza sa castige pariul pe care l-a pus in 1999 pe viitorul uzinei Dacia. La numai un an de la venirea francezilor, societatea argeseana a lansat modelul SuperNova. Urmatorul pas important s-a facut in aprilie 2003, cand a fost pusa in vanzare Dacia Solenza, un model considerat drept o „arma comerciala”, prin aceea ca a permis societatii sa revina pe pietele externe. Insa punctul culminant al afacerii Renault in Romania a fost marcat in acest an prin lansarea Logan, un automobil care a dovedit deja ca are valente internationale. In paralel, insa, grupul francez a gasit in Romania o piata de succes pentru automobilele sale. Numai in acest an, Renault Romania se asteapta sa vanda 11.000 de unitati, fata de numai 706 unitati in 1999.

MDF Sebes Gruppo Frati
Despre italienii de la Gruppo Frati se poate spune ca sunt artistii premierelor. Cu cele circa 200 de milioane de dolari „pompate” in complexul de prelucrare a lemnului de la Sebes, inaugurat in noiembrie 2000, si-au adjudecat titlul de cea mai importanta investitie italiana realizata in Romania dupa 1990. Distinctia „Investitia Anului 2000” acordata de revista Capital a venit de la sine. La fel de spectaculoasa a fost si iesirea din afacere. In acest an, cele doua fabrici (MDF Sebes Frati si Sepal) au fost vandute elvetienilor de la Kronospan, marcand cea mai mare tranzactie realizata vreodata in industria locala a prelucrarii lemnului. Valoarea totala a proiectului Kronospan de la Sebes este de circa 250 milioane de euro.

LNM Group
Achizitia in 2001 a combinatului Sidex Galati de catre concernul LNM a fost declarata privatizarea anului in Romania. Venirea LNM la Galati s-a dovedit a fi benefica, in numai un an de zile societatea transformandu-se dintr-o gaura neagra a economiei intr-o companie profitabila. Cifra de afaceri a Ispat Sidex a crescut constant de la 880 de milioane dolari in 2001, la 1,285 miliarde dolari in 2003, iar in 2004 va atinge circa 2,1 miliarde dolari. In anul 2003, compania a realizat un profit de 114 milioane dolari. In anii 2002 si 2003, Ispat Sidex a fost compania privata cu cea mai mare cifra de afaceri din Romania. Iar investitiile anuale intreprinse la Galati au depasit 100 de milioane dolari. Productia totala a combinatului a crescut de la 3,7 milioane de tone de otel in 2001, la 5 milioane de tone, estimate pentru 2004.

HeidelbergCement
Dupa ce a investit in Romania peste 230 de milioane de euro in ultimii sapte ani, grupul german a decis ca este timpul sa treaca la o noua etapa a dezvoltarii sale pe piata locala. La sfarsitul lunii iunie a acestui an, cele trei fabrici de ciment Moldocim Bicaz, Casial Deva si Romcif Fieni, impreuna cu divizia de coordonare Carpatcement, au fuzionat prin absorbtie, entitatea nou creata fiind denumita Carpatcement Holding. Un management mai suplu si o mai buna alocare a resurselor, aceasta a fost ideea care a stat la baza operatiunii in urma careia a rezultat o companie cu un capital social de 10.221,9 miliarde lei si cu circa 12.300 de angajati. Carpatcement a obtinut anul trecut o cifra de afaceri de 115 milioane euro, iar in primul semestru al acestui an vanzarile sale au urcat cu 23%.

Carrefour
In anul 2004, compania Hiproma, care detine magazinele Carrefour in Romania, a continuat linia de dezvoltare anuntata anul trecut. In acest an, Carrefour a investit 20 milioane de euro in deschiderea primul hypermarket din provincie, in orasul Brasov, care este cel de-al patrulea hipermarket din retea. Pentru anul viitor, reprezentantii companiei anunta continuarea extinderii lantului de magazine, prin darea in folosinta a doua noi hipermarketuri. Unul din acestea va fi situat tot in Bucuresti si se pare ca va fi cel mai mare centru comercial cu acest profil din tara. Compania Hiproma intentioneaza sa ajunga la un total de 20 de hipermarketuri in Romania pana in 2008.