Precizam inca de la inceput ca este vorba de un studiu ale carui date au fost culese in luna decembrie 2002 si ca a fost realizat pe un esantion de 1.060 de subiecti, esantion reprezentativ pentru persoanele cu varsta cuprinsa intre 18 si 65 de ani. Cu siguranta, perceptia populatiei asupra serviciilor bancare si a accesibilitatii acestora a suferit o oarecare modificare in ultimele trei luni, mai ales la capitolul „intentii”.
Insa la data mentionata, intentia de utilizare in urmatoarele 12 luni a serviciilor bancare, in general, era aproape stationara prin comparatie cu utilizarea acestora in ultimele 12 luni, cu mentiunea ca lucrurile capata nuante diferite de la caz la caz. Astfel, utilizarea cardurilor personale si cumpararea, in rate, de diverse bunuri sunt operatiuni in crestere, in timp ce depozitele bancare si contul curent inregistreaza o usoara scadere a intentiei de utilizare.
Persoanele intre 25 si 34 de ani recurg intr-o proportie mai mare la serviciile bancare, comparativ cu cele apartinand altor categorii de varsta. De asemenea, rata de penetrare a operatiunilor bancare creste daca este vorba de utilizatori barbati, de persoane cu studii superioare sau cu venituri relativ mari.
Pe zone geografice, nu se constata diferente majore, insa gradul de urbanizare pare sa genereze anumite particularitati, in sensul unei utilizari crescute a acestor servicii in localitatile mici (56,8%), comparativ cu cele mari (46,0%) sau cu Bucurestiul (44,7%). Diferenta se datoreaza in special micilor credite sau creditelor pentru achizitionarea de produse in rate, operatiuni mult mai populare in orasele cu un numar mic de locuitori.
Televizoarele s-au vandut foarte bine prin rate bancare

Utilizarea cardurilor bancare pentru plata salariilor este cea mai frecventa operatiune inregistrata in mediul urban: 21,5% din respondenti, respectiv 43% din cei care utilizeaza servicii bancare au folosit in ultimele 12 luni un card pentru salarii dat de firma.
De asemenea, 9,9% din intervievati au utilizat un card bancar personal, in timp ce intentia de folosire creste la 12,7% pentru perioada urmatoare. Se constata o utilizare sporita a cardurilor in randul tinerilor intre 18 si 24 de ani, a studentilor si angajatilor cu studii superioare, precum si a persoanelor care provin din familii cu venituri mari. Penetrarea cardurilor personale este semnificativ mai mare in Ardeal decat in Moldova si Muntenia (exceptand Bucurestiul).
Facand abstractie de cardurile de salarii, care reprezinta optiunea angajatorului, depozitele reprezinta cel mai popular serviciu bancar realizat prin optiunea clientului. Categoria cea mai interesata de astfel de servicii este cea constituita din persoane cu varsta intre 55 si 65 de ani. Cea mai mare penetrare a depozitelor bancare se inregistreaza in Ardeal (20,4%, fata de 14,0% media pe tara la nivel urban).
Tendinta de utilizare a contului curent este in usoara scadere: 10,1% in urmatoarele 12 luni fata de 12,4% in ultimele 12 luni. In schimb, creste intentia de a cumpara diverse produse cu ajutorul ratelor bancare.
Bunurile de folosinta indelungata care s-au vandut cel mai bine prin intermediul sistemului bancar sunt televizoarele (24,2% din totalul produselor vandute in rate), masinile de spalat (15,2%) si frigiderele/congelatoarele (13,1%). In viitor, intentia de achizitie nu cunoaste modificari substantiale la bunurile enumerate, insa se profileaza un alt produs de succes pentru vanzarea in rate: centralele termice. Locuitorii din orasele mici si medii apeleaza intr-o masura mult mai mare la aceasta modalitate de achizitie fata de cei din Bucuresti si din orasele mari.
In luna decembrie 2002, creditele bancare fusesera utilizate de 8,1% din oraseni, persoanele cele mai inclinate sa recurga la aceste servicii fiind cele cu varsta intre 25 si 44 de ani (12,3% fata de 8,1% media).

2003, anul creditului ipotecar

In acest moment, este evidenta tendinta actuala de focalizare a bancilor pe clientii persoane fizice. O data cu lansarea creditului ipotecar de catre un numar din ce in ce mai mare de banci (sfarsitul anului trecut si inceputul acestui an), atentia populatiei, indeosebi a familiilor tinere, s-a indreptat catre acest produs, datorita multiplelor avantaje pe care le presupune.
In prezent, creditele imobiliare/ipotecare si cele pentru nevoi nenominalizate – doua categorii de servicii al caror ritm de crestere se va mentine si in viitor – detin ponderi importante in portofoliul bancilor si au un puternic impact social.
„S-a avansat ideea ca motivul pentru care a crescut cererea de credite il constituie dorinta populatiei de a se proteja de inflatie. Acest lucru se intampla insa atunci cand inflatia este inalta, nu cand scade. Adevarul este ca acum un numar mult mai mare de familii isi permite sa solicite imprumuturi, datorita flexibilitatii conditiilor de creditare si prelungirii perioadei de rambursare”, precizeaza Corneliu Cojocaru, purtator de cuvant la Banca Comerciala Romana.
Competitia pe piata creditului ipotecar s-a intetit in ultimele trei luni si, cu siguranta, pana la sfarsitul anului va cunoaste o crestere fara precedent.

Care este banca in care aveti cea mai mare Incredere?

Banca                Ponderea (%)

BCR                42,9
BRD                17,2
Banc Post            5,8
Banca tiriac            4,8
Banca Agricola/Raffeisen Bank    3,9
BNR                3,7
Alte banci            1,8
Nu stiu/nu raspund        11,5
Nici una                8,4