Deşi nu a început încă să opereze, Medallion Air, printre ai cărei acţionari se numără un fost manager al Jetran Air, controlată de Ovidiu Tender, este curtată de un fond de investiţii.

Deşi este deja o certitudine că anul 2009 va fi extrem de dificil pentru industria aviatică, doi investitori autohtoni, Mirică Victor Dimitrescu şi Costin Mihai Dumitrescu, consideră că acum este momentul pentru a pune bazele unui operator aerian. După modelul companiei lui Ovidiu Tender, Medallion Air va activa pe segmentul de chartere, închiriind aeronavele în sistem ACMI (se pune la dispoziţia clienţilor avionul gata de zbor, cu personal, asigurare, întreţinere).

Țintele sunt am­biţioase: sub conducerea lui Bogdan Dimitrescu, fost director adjunct în cadrul Jetran Air, se mizează pe obţinerea unei ci­­fre de afaceri anuale de 4,5 – 5 milioane de euro şi pe atragerea unui număr de 180.000-250.000 de pasageri. Se va începe cu o aeronavă McDonnell Douglas – MD83 (aportul unuia dintre acţionari), iar tarifele sunt gândite să varieze în funcţie de numărul de ore garantate pentru care clientul solicită serviciile: între 3.000 de euro pe oră pentru cereri ad-hoc şi 1.900 de euro pe oră pentru contracte lunare sau anuale, cu o utilizare de minimum 180 de ore . Pentru început, investiţia se ridică la aproximativ un milion de euro (în afară de aeronava MD83), dar suma va fi suplimentată, în primul an de activitate, cu alte opt milioane de euro. Bogdan Dimitrescu afirmă că suma va fi recuperată în maximum trei ani de zile. „Mai mult, suntem în tratative cu un puternic fond străin de investiţii pentru stadiul următor de dezvoltare a companiei“, spune acesta, preferând să ţină secrete detaliile legate de numele potenţialului partener.

Totuşi, de ce au ales cei doi să lanseze afacerea tocmai în acest an?  „Am ales 2009 pentru lansarea companiei datorită oportunităţilor create de criza financiară, printre care scăderea preţului de achiziţie şi închiriere a aeronavelor, o mai mare disponibilitate a forţei de muncă specializată, preţul redus al petrolului şi numeroasele falimente ale companiilor aeriene, care au condus la  o scădere a capacităţii de transport disponibile pe plan global“, explică, pentru Capital, Bogdan Dimitrescu. „Având în vedere că în comparaţie cu ceilalţi competitori, nu am fost afectaţi de criza anului 2008 în ceea ce priveşte scăderea pieţei turistice şi majorarea exacerbantă a preţului petrolului, considerăm că avem un avantaj exclusivist în această perioadă dificilă pentru transportatorii aerieni“, adaugă acesta. Este clar însă că cei doi vor concura, în primul rând, chiar fosta companie pentru care au lucrat. Începând cu luna mai, noul operator va asigura curse pentru o serie de clienţi din cadrul companiilor franceze şi italiene.

Import de specialişti şi flotă extinsă

152-28154-18mediuafacericaptv13.jpgDepartamentul de zbor al Medallion Air va fi format din specialişti recrutaţi din rândul unor foşti angajaţi ai Alitalia. Pentru a atrage clienţi şi de pe alte pieţe, cei doi oameni de afaceri intenţionează să lărgească flota cu aeronave de tip Boeing sau Airbus. „McDonnell Douglas este un tip de aeronavă extrem de fiabilă, confortabilă şi modernă tehnologic. Din păcate însă, anumite pieţe, precum cea din România, nu sunt familiarizate cu acest tip de aparat şi, astfel, clienţii sunt ezitanţi la schimbare“, spune Bogdan Dimitrescu. Cei doi investitori şi-au propus să construiască, pe termen lung, o companie solidă şi profitabilă. Admit însă că pentru asta va fi nevoie de bani mulţi. „Indiferent de variaţia temporară a pieţei aviatice, asigurarea unui suport financiar temeinic este imperativă în atingerea acestor obiective“, conchide Bogdan Dimitrescu.

152-28153-18_medallionair_13.jpg«Am ales 2009 datorită oportunităţilor create de criză (…) şi numeroaselor falimente ale operatorilor, care au condus la o scădere a capacităţii de transport.»
Bogdan Dimitrescu, general manager Medallion Air

9 mil. euro este investiţia estimată pentru primul an. Banii sunt asiguraţi, parţial, din resursele celor doi aso­ciaţi, dar grosul va proveni de la un fond de investiţii

Charterele, în scădere

Numărul de curse charter a crescut, din 2006 până în 2008, cu 20% în fiecare an. Pe fondul actualei crize economice, turoperatorii au renunţat la o parte din chartere, astfel că se estimează că vor decola circa 80 de chartere săptămânal.

CĂRŢI CÂŞTIGĂTOARE?

FLOTA Avioanele McDonnell Douglas şi, în perspectivă, Boeing şi Airbus. Planul de extindere a flotei, în următorii cinci ani, include încă două aeronave de tip MD 83, precum şi două până la cinci aeronave de nouă generaţie.

CRIZA Preţul mai mic de achiziţie şi închiriere al aeronavelor, scăderea preţului carburanţilor, precum şi disponibilitatea mai ridicată a forţei de muncă din industria aviatică.

EXPERIENȚA Managementul Medallion Air s-a aflat la conducerea unei companii aeriene specializate pe închirierea aeronavelor în regim charter. În plus, se mizează pe atragerea unor foşti angajaţi ai Alitalia.