Numărul PC-urilor vândute în România s-a diminuat în primul trimestru al anului cu 65,2%, faţă de intervalul similar din 2008, iar, ca valoare, piaţa a scăzut cu 67,1%, se arată într-un studiu realizat de International Data Corporation (IDC).

În intervalul menţionat, volumul notebook-urilor vândute în România a reprezentat 66,8% din total şi 64,7% ca valoare. Comparativ cu primele trei luni ale anului trecut, vânzările de notebook-uri au scăzut cu 45,4% în volum şi cu 55,9% în valoare.

Volumul desktop-urilor s-a diminuat în primele trei luni din 2009 cu 80,5% faţă de intervalul similar din anul anterior, iar valoarea segmentului a pierdut 80,4%. Ca număr de unităţi, desktop-urile au reprezentat 31,3% din total, iar ca valoare 25,4%.

Serverele au reprezentat 1,9% din volumul vânzărilor de PC-uri, iar valoarea segmentului s-a apropiat de 10%. Comparativ cu intervalul ianuarie-martie 2008, segmentul serverelor a coborât cu 62,9% ca număr de unităţi şi cu 63,4% ca valoare.

Criza financiară este dublată şi de neîncrederea consumatorilor în evoluţia economiei

„După scăderea accentuată din primul trimestru, în al doilea interval, piaţa a intrat pe un trend de stabilizare. Luna aprilie chiar a fost bună pentru piaţa PC-urilor. Totuşi, în acest an cred că piaţa PC-urilor va înregistra o scădere de 30-50%. Deocamdată este greu de estimat nivelul pieţei PC-urilor, la nivelul întregului an”, a declarat agenţiei Mediafax preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Distribuitorilor de Echipamente de Tehnologia Informaţiei şi Comunicaţiilor (APDETIC), Valentin Negoiţă.

El a adăugat că, în România, criza financiară este dublată şi de neîncrederea consumatorilor în evoluţia economiei.

„Asociată crizei financiare, avem şi o criză de încredere. Oamenii au bani, dar ezită să cumpere, nu ştiu ce va aduce ziua de mâine. 2009 este cel mai rău din ultimii zece ani”, a spus Negoiţă.

Companiile străine, în top

Primele cinci poziţii în clasamentul vânzărilor, atât ca număr de unităţi, cât şi ca valoare, sunt ocupate de companii străine.

Astfel, compania taiwaneză Asus este prima clasată din punct de vedere al volumului, cu o cotă de piaţă de 14,9%, dar şi ca valoare, cu 15,5%. Compania chineză Lenovo este a doua clasată, ca număr de unităţi, cu 13,3%, iar ca valoare ocupă locul al patrulea, cu o cotă de 10,9%.

Acer este al treilea clasat, în funcţie de numărul de unităţi, cu 10,8% din piaţă, şi al cincilea clasat, cu 8,8%, ca valoare. Concernul american Hewlett-Packard a avut, în primul trimestru al anului, al patrulea volum al vânzărilor, respectiv 10,5%, iar ca valoare, a fost al doilea clasat, cu 12,9%. Locul al cincilea, ca număr de unităţi vândute, aparţine companiei germano-japoneze Fujitsu-Siemens, cu 9,4%, iar ca valoare a ocupat locul al treilea, cu 12,4%.

Pe segmentul procesoarelor, Intel a ocupat primul loc, în ianuarie-martie, cu 87,8% din numărul total de unităţi vândute şi cu 91,4% ca valoare, iar AMD, al doilea mare concurent, a avut cote de 12,2%, respectiv 8,6%.

Segmentele firmelor mici şi al utilizatorilor casnici au fost principala destinaţie a PC-urilor vândute în România în primele trei luni, cu 30,5%, respectiv 30,4% ca volum şi de 29,3%, respectiv 25,6% ca valoare.

SURSA: Mediafax

Te-ar putea interesa și: