BNR, despre amendamentele aduse Regulamentului privind instituțiile de plată

Banca Națională a României (BNR) a emis un comunicat referitor la amendamentele aduse Regulamentului nr. 4/2019 privind instituțiile de plată și furnizorii specializați în servicii de informare cu privire la conturi. Aceste modificări au fost efectuate în scopul aplicării uniforme a dispozițiilor din Legea nr. 209/2019 privind serviciile de plată și pentru a se alinia orientărilor exprimate de autoritățile europene relevante.

Conform comunicatului, amendamentele vizează clarificarea unor aspecte legate de serviciile de plată și de autorizarea entităților implicate în această activitate. În acest sens, se face referire la Directiva privind serviciile de plată 2007/64/CE (PSD1) și la Directiva (UE) 2015/2366 (PSD2), care au reglementat serviciile de plată în cadrul pieței interne.

Unul dintre punctele esențiale ale modificărilor este definirea clară a serviciului de „acceptare de operațiuni de plată”, care este descris ca fiind un serviciu de plată prin care un prestator de servicii de plată, în baza unui contract cu beneficiarul plății, acceptă și prelucrează operațiuni de plată în scopul transferării fondurilor către beneficiarul plății. Acest lucru clarifică că serviciul de acceptare de operațiuni de plată se realizează în numele beneficiarului plății și nu al plătitorului.

BNR a subliniat importanța respectării prevederilor legale în ceea ce privește serviciile de plată, menționând că prestarea acestor servicii fără drept, cu titlu profesional, constituie o infracțiune conform Legii nr. 209/2019.

Entitățile implicate trebuie să depună documentația necesară la BNR

De asemenea, Banca Națională a transmis că entitățile implicate în activități ce necesită autorizare conform legii trebuie să reevalueze și să încadreze aceste activități conform prevederilor din Regulamentul BNR nr. 4/2019. Totodată, entitățile care își încadrează activitățile în categoria exceptării prevăzute de lege sunt sfătuite să evalueze îndeplinirea criteriilor legale în acest sens.

Pentru a se conforma noilor prevederi, entitățile afectate trebuie să depună documentația necesară la BNR în termenul stabilit conform Regulamentului BNR nr. 2/2024 pentru modificarea și completarea Regulamentului BNR nr. 4/2019. Încălcarea acestor prevederi poate duce la respingerea cererii de autorizare și poate constitui motiv de sancțiuni conform legislației în vigoare.

„Depunerea documentației la BANCA NAŢIONALĂ A ROMÂNIEI, în vederea autorizării, după cum este indicată în Regulamentul BNR nr. 4/2019, se va realiza în termenul prevăzut la art. II alin. (2) din Regulamentul BNR nr. 2/2024 pentru modificarea și completarea Regulamentului BNR nr. 4/2019, cu modificările și completările ulterioare.

Pe perioada până la luarea deciziei de către Banca Națională a României cu privire la cererile de autorizare transmise cu respectarea termenului prevăzut la art. II alin. (2) din Regulamentul BNR nr. 2/2024 pentru modificarea și completarea Regulamentului BNR nr. 4/2019, cu modificările și completările ulterioare, entitățile pot continua activitățile desfășurate anterior depunerii cererii.

Pentru cererile de autorizare transmise cu depășirea termenului tranzitoriu indicat, activitatea derulată se va considera a fi realizată cu încălcarea prevederilor legale referitoare la necesitatea obținerii unei autorizații pentru prestarea de servicii de plată, aspect care va constitui motiv de respingere a cererii de autorizare (potrivit art. II alin. (5) din Regulamentul BNR nr. 2/2024 pentru modificarea și completarea Regulamentului BNR nr. 4/2019, cu modificările și completările ulterioare).

Totodată, facem cunoscut entităților care, urmare a aplicării Regulamentului BNR nr. 2/2024 pentru modificarea și completarea Regulamentului BNR nr. 4/2019, cu modificările și completările ulterioare, își încadrează activitățile desfășurate în categoria exceptării prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. k) din Legea nr. 209/2019 că acestea evaluează pragul valoric prevăzut la art. 106 alin. (1) din Legea nr. 209/2019 la data intrării în vigoare a regulamentului și, în cazul depășirii pragului, solicită opinia Băncii Naționale a României în ceea ce privește îndeplinirea criteriilor prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. k) și art. 105 din Legea nr. 209/2019 până la finele lunii următoare intrării în vigoare a regulamentului, cu aplicarea, în mod corespunzător, a prevederilor legale incidente”, transmite BNR în comunicat.