Parteneriatele vor înmulţi oferta produselor mixte de asigurări şi economisire. După predarea diviziei de asigurări a BCR către Vienna Group, germanii de la Ergo Insurance vor lansa poliţe de viaţă în parteneriat cu UniCredit.

Vânzarea produselor de asigurări prin intermediul reţelelor băncilor comerciale de retail, adică serviciul de bancassurance, a început în urmă cu trei – patru ani şi în România. Cu toate acestea, piaţa este încă la început de drum: cele mai răspândite sunt în continuare poliţele de asigurare de viaţă aferente creditelor (pe care le au toate băncile, în parteneriat cu una sau mai multe societăţi de asigurări) şi câteva produse de economisire combinate cu poliţe de viaţă sau asociate cu componente de investire specifice asigurărilor de viaţă unit-link. Produsele de investiţii financiare cu durată între trei şi 12 ani, în care societatea de asigurări garantează nu doar prima unică a clientului, ci şi randamentul plasamentului, nu au apărut încă în România, deşi atât Allianz, cât şi Erste Bank le au lansate pe pieţele dezvoltate. Un astfel de produs poate aduce, în cinci ani, un randament garantat de 150% pentru plasamentele în lei şi tot atât pentru cele în euro, dar după zece ani.

Pentru a oferi astfel de produse şi în România, pe piaţă a început deja să se contureze tendinţa parteneriatelor între societăţi de asigurări şi bănci.

Se ascute concurenţa

„Vom asista la creşterea numărului de parteneriate de tip bancassurance. De asemenea, convergenţa dintre piaţa asigurărilor şi cea bancară se va intensifica, aceasta fiind o tendinţă întâlnită în majoritatea economiilor aflate în curs de dezvoltare“, spune Shah Rouf, CEO Aviva Grup România. Vechi de aproximativ trei ani, parteneriatul Aviva – BRD Groupe Société Générale a impus în piaţă trei produse specifice de bancassurance.
Noul parteneriat dintre Erste şi Vienna Insurance Group, la nivel internaţional, urmează să impună şi în România o serie din produsele specifice de investiţii, mai ales după preluarea celor două firme de asigurări ale BCR de către grupul austriac. Marele avantaj: produsele Vienna vor fi vândute prin reţeaua BCR.

Cel de-al treilea mare parteneriat care va funcţiona pe piaţa românească va fi între Ergo Insurance, una dintre cele mai mari societăţi de asigurări din Germania, şi UniCredit. Reprezentanţii Unicredit nu au dorit să dea detalii despre viitorul înţelegerii, în condiţiile în care procedurile de autorizare ale Ergo pe piaţa românească vor fi gata, cel mai probabil, la jumătatea lui 2008. Totuşi, au lăsat să se înţeleagă că produse de bancassurance sunt în curs de avizare la autorităţile de reglementare. În afara produselor de bancassurance, Ergo se va impune în faţa concurenţei şi prin asigurările de viaţă tip unit linked. 

AVANTAJE

Protectie
Principalul avantaj al acestor produse îl reprezintă protecţia financiară a familiei prin componenta de asigurare, precum şi posibilitatea obţinerii unor randamente superioare faţă de dobânzile bancare.

Economisire
Ca reacţie la scăderea economiilor populaţiei în bănci, piaţa financiară a început să se diversifice şi să ofere clienţilor produse de economisire combinate cu unităţi de fond sau cu produse gen bancassurance. Reprezentanţii Aviva susţin că 50% din venituri provin din sectorul de bancassurance.

PRODUSE

Stejar, de la BRD, este un produs de economisire prevăzut cu o garanţie suplimentară de asigurare de viaţă. Sumele economisite periodic şi eventualele depuneri suplimentare sunt plasate în programe de investiţii în lei, pe piaţa românească, şi în euro sau dolari, pe pieţele internaţionale.

Brad, tot de la BRD, este un plan de investiţii disponibil în euro, care include şi o componentă de asigurare de viaţă. Accesul se realizează prin depunerea unei prime unice de cel puţin 2.000 euro. Sumele sunt plasate pe pieţele internaţionale.

Capital – Editia nr.13, data 2 aprilie 2008