Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) vrea să înfiinţeze Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS) prin reorganizarea Serviciului Investigaţii Transport Aerian, din subordinea instituţiei.

Noul centru ar urma să emită „recomandări de siguranţă”

„CIAS este organismul tehnic permanent, specializat al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, desemnat să organizeze, să conducă, să coordoneze, să controleze şi să execute investigaţia tehnică a evenimentelor de aviaţie civilă în scopul determinării faptelor, cauzelor şi împrejurărilor care au dus la producerea acestora şi emite recomandări pentru siguranţa zborului”, se arată într-un proiect de ordonanţă de urgenţă elaborat de MTI.

Obiectivul centrului va fi creşterea şi menţinerea siguranţei aeriene la un nivel ridicat prin emiterea de recomandări de siguranţă bazate pe informaţii rezultate din investigaţiile tehnice în vederea prevenirii producerii unor incidente şi accidente similare în aviaţia civilă.

Investigaţiile CIAS vor fi tehnice, independente de orice anchetă judiciară şi nu vor avea drept scop stabilirea vinovăţiei sau a răspunderii juridice.

De unde vin banii?

CIAS se va finanţa din venituri extrabugetare şi din alocaţii de la bugetul de stat. Astfel, finanţarea cheltuielilor pentru investiţii se va face din surse proprii, credite bancare şi finanţări externe, finanţarea cheltuielilor pentru funcţionarea CIAS precum şi pentru investigaţia tehnică a accidentelor şi incidentelor de aviaţie se va face din surse proprii, iar în situaţii deosebite (catastrofe aeriane), CIAS poate primii alocaţii bugetare.

Pentru desfăşurarea activităţii în asemenea situaţii sumele necesare se aprobă prin hotărârea Guvernului.

Sursele proprii CIAS se vor constitui din încasarea unui procent de 75% din tariful pentru supravegherea menţinerii obiectivelor necesare siguranţei pasagerilor pe aeroporturile internaţionale aplicat de Autoritatea Aeronautică Civilă Română.

Încă o instituţie în subordinea MTI

Directorul general şi ceilalţi membri ai consiliului de conducere vor fi numiţi şi revocaţi prin ordin al ministrului Transporturilor şi Infrastructurii, la fel şi salarizarea directorului general şi indemnizaţiile membrilor consiliului de conducere.

În prezent, organismul permanent din MTI privind investigaţia tehnică a accidentelor şi incidentelor din aviaţia civilă este Serviciul Investigaţii Transport Aerian din cadrul Direcţiei Generale de Control şi Investigaţii Accidente în Transporturi.

SURSA: Mediafax