Peste 2,225 milioane de euro este suma bugetată de Ministerul Transporturilor în acest an companiei CFR Călători pentru achiziţia unei locomotive rapide, capabilă să circule cu o viteză medie de 160-180 km/h, similară majorităţii statelor Uniunii Europene (UE). Momentul în care infrastructura din România va fi capabilă să suporte astfel de viteze nu va veni, însă, mai devreme de 2012.

28 de milioane de lei pentru a avea „cu ce”

Locomotiva rapidă face parte dintr-un pachet de trei unităţi, a căror valoare se va ridica la peste 6.6 milioane de euro (28,2 milioane de lei). „Atribuirea se va face în urma unei licitaţii pentru încheierea unui acord-cadru, care va presupune încheierea unor contracte subsecvente”, a declarat pentru capital.ro, directorul general adjunct al CFR Călători, Alexandru Dumitrescu. Licitaţia va avea loc în cursul acestei luni, la sediul CFR călători, iar acordul-cadru va fi încheiat pe o perioadă de 24 luni.

„O locomotivă a fost introdusă în bugetul de investiţii pe acest an şi urmează ca în viitor să intre spre achiziţie restul de până la trei locomotive. Intervalul de timp până la livrare nu a fost stabilit încă, pentru că este influenţat atât de bugetul care va trebui alocat pentru ultimele două locomotive, cât şi de capacitatea de producţie a furnizorului”,a a precizat Dumitrescu.

Potrivit companiei CFR Călători, noua locomotivă va fi prima locomotivă de construcţie nouă care va putea circula cu viteza de 200 km/h şi „va funcţiona în regim de interoperabilitate pe teritoriul Ungariei, în relaţia Bucureşti – Budapesta, unde linia va permite, după modernizare, o viteză maximă de 160-180 km/h.

Cel puţin 3 ani până la un transport mai rapid

Totuşi, locomotiva respectivă ar putea circula cu această viteză în România cel mai devreme la sfârşitul anului 2011, atunci când, tronsoanele Bucureşti – Constanţa şi Câmpina – Predeal vor fi apte unui astfel de trafic, potrivit termenelor de finalizare a lucrărilor de modernizare.

„Se va ajunge la o viteză de deplasare de circa 160 km/h în traficul feroviar pe măsură ce proiectele de modernizare vor fi finalizate. Spre exemplu, tronsonul Bucureşti – Constanţa are ca termen de finalizare anul 2011, iar câmpina – Predeal tot anul 2011”, a declarat pentru capital.ro directorul general al CFR SA, Ion Garoseanu. În prezent, viteza medie de deplasare a trenurilor pe căile ferate don România este de aproximativ 60-70 km/h, potrivit subsecretarului de stat în Ministerul Transporturilor Constantin Axinia.

Modernizări în stadiul de proiect

Pentru a putea circula pe relaţia Bucureşti – Budapesta cu viteze mai mari decât media actuală în România, linia trebuie modernizată pe toată lungimea traseului, însă abia la începutul anului viitor va fi demarată licitaţia pentru modernizarea liniei dintre Curtici şi Braşov. „Linia dintre Braşov şi Curtici se află în stadiul de proiectare, iar aici sunt cuprinse trei tronsoane. Licitaţia va avea loc probabil la începutul anului viitor, iar lucrările ar putea dura 3 ani”, a precizat Garoseanu.

Practic, în cazul în care modernizarea celor trei tronsoane din Transilvania ale culoarului 4 Pan-European (tronsoanele Braşov – Curtici) va începe imediat după licitaţie, lucrările ar putea fi încheiate cel mai devreme în intervalul 2012-2013.

România este traversată de două culoare pan-europene: Culoarul 4, de la Constanţa la Curtici, şi Culoarul 9, care traversează ţara de la sud la nord, între Giurgiu şi Dorneşti.

Tronsonul 4 suportă în prezent circa 35% din traficul feroviar din România, dar culoarul 9, obiect al unui studiului de fezabilitate pentru modernizare, are un trafic redus, potrivit directorului general al CFR SA.

0-36501-capital0001hartareteleicfr.jpg