Evenimente Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Ministerul Apararii transforma afacerea MIG in scandalul F 16

Autor: | | 0 Comentarii | 278 Vizualizari

Romania este pe cale sa repete scandalul fregatelor la nivel aerian, prin cumpararea a cel putin 24 de avioane de vanatoare second-hand de tip F-16 de la armata belgiana sau de la cea israeliana, actiune care va incalca flgrant noile prevederi ale Uniunii Europene. Firma israeliana Elbit Systems a castigat zeci de milioane de dolari din modernizarea, la Bacau, a zeci de avioane de vanatoare de tip MIG-21. De partea cealalta, statul roman a pierdut pe mai multe fronturi, dar ce

Romania este pe cale sa repete scandalul fregatelor la nivel aerian, prin cumpararea a cel putin 24 de avioane de vanatoare second-hand de tip F-16 de la armata belgiana sau de la cea israeliana, actiune care va incalca flgrant noile prevederi ale Uniunii Europene.

Firma israeliana Elbit Systems a castigat zeci de milioane de dolari din modernizarea, la Bacau, a zeci de avioane de vanatoare de tip MIG-21. De partea cealalta, statul roman a pierdut pe mai multe fronturi, dar cel financiar si pierderile umane sunt cele mai importante. Puternic ancorat politic, ministrul roman al apararii, Teodor Atanasiu, s-a trezit vorbind, pe 4 iulie, de ziua Americii, despre preluarea de la armata belgiana a cel putin 24 avioane americane de vanatoare de tip F-16. Tranzactia ar urma sa fie una strict politica, fara nici un fel de legatura cu licitatiile transparente internationale. “Pretul este unul politic, in conditiile in care urmarim sa colaboram cat mai sigur cu aliatii nostri”, sustine cu nonsalanta Atanasiu. Analistii militari sunt insa de parere ca gestul unui ministru care se foloseste de armata pentru a transmite mesaje politice nu face decat sa repete povestea achizitiei celor doua fregate militare de la armata britanica. stirea a venit intr-un moment in care toata lumea se astepta ca Romania sa lanseze o licitatie internationala, pentru cumpararea a 48 de aeronave noi cu scopul de inlocuire a MIG-urilor 21. si toate acestea in conditiile in care 22 din cele 25 de state membre UE au semnat recent un cod al achizitiei de armament si aparatura militara, prin care au acceptat sa posteze pe un site dedicat toate anunturile de licitatii. Ideea principala ar fi aceea ca sporirea competitiei si a transparentei va conduce la scaderea costurilor militare ale statelor membre. Uniunea Europeana cheltuieste in jur de 180 miliarde de euro anual in acest domeniu. Romania neglijeaza acest fapt. Anuntul belgian nu este primul din aceasta poveste. De curand, Conform publicatiei “Flight International” si contrar declaratiilor MApN, oficialitatile de la Tel-Aviv ar putea semna cu statul roman un contract de 200 milioane de dolari pentru cumpararea a 24 de avioane F 16. “Nu exista nici un contract pentru achizitia acestor avioane din Israel. Romania are in program, in perioada 2010 – 2012, elaborarea unui studiu de concept pentru achizitionarea unui avion multirol, care poate indeplini mai multe functii, printre ele fiind cele de cercetare sau de bombardament. In acea perioada se va epuiza resursa de zbor a avioanelor care se afla, in acest moment, in dotarea armatei romane, adica MIG 21. Inca nu am ajuns la faza de negociere cu nici o firma, desi cateva si-au aratat interesul in a participa la licitatie” a declarat colonelul Cristinel Ghica, purtator de cuvant MapN. Valoarea acestor avioane ar urma sa fie mult mai mare, statul israelian fiind dispus sa inlocuiasca aceste avioane cu un alt model, mult mai performant, si anume F16 Falcon.

Achizitii cu voie de la americani

Statul roman inlocuia MIG-urile 21 aflate in dotare, iar concernul Elbit System se ocupa de intretinerea si modernizarea noilor achizitii. Pentru a putea vinde cele 12 avioane Romaniei, s-a vorbit despre aprobarea Pentagonului, deoarece acest tip de aeronava este fabricat in SUA, iar Departamentul Apararii al Statelor Unite trebuie consultat inainte de incheierea acestor tipuri de tranzactii. Pe de alta parte, MApN incearca sa vanda 18 avioane de lupta MIG 29, dupa cum spune ministrul Teodor Atanasiu. Intermediar in aceasta tranzactie ar fi Compania Romtehnica. Avioanele au fost cumparate in perioada 1981-1989 si au avut baza la Mihail Kogalniceanu. Ultimul zbor al acestui tip de avion a fost in 2002. Singura problema a vanzarii acestor aparate o constituie aceea ca orice tara interesata de cumpararea lor ar putea folosi ca piata spatiul fostei URSS.

Cine este F 16 Falcon?

Lansat In 1976, poate zbura 2.200 km cu o viteza de 1.345 km/h (aproximativ 2 Mach); are un singur motor, produce o acceleratie mai mare decat toate masinile de Formula 1.

Pretul pentru Romania avansat de armata americana este de 150 milioane de dolari. Polonia a semnat un contract cu Lockheed Martin, in valoare de 3,5 miliarde de dolari, cumparand 48 de avioane F16.

Romania are in program (2010 – 2012), elaborarea unui studiu de concept pentru achizitionarea unui avion multirol, care poate indeplini si functii de cercetare sau de bombardament.

Pagina 1 din 2
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Cancan

Animal Zoo

EVZ Monden

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.