E jale în piața asigurărilor. Aceasta este singura concluzie care poate fi trasă de oricine aruncă o provire asupra numărului e reclamații venite la ASF de la clienți su păgubiți aflați în coflict cu firmele din domeniu. Majoritatea acestor reclamații vizează daune din, RCA poliță obligatorie pentru toți șoferii din România și principală sursă de venit pentru marile firme de asigurare. Una dintre cele mai active asociații de consumatori din domeniu avertizează că România deține din acest punct de vedere un record negatv la nivel European.

APCONS aduce ca argument o comparație cu Germania. „Pentru că în spațiul public au început de câteva luni să fie vehiculate informații trunchiate de către piața de asigurări, cu scopul de a manipula opinia publică cu privire la situația reală a acestei piețe, APCONS a decis să facă publice rezultate comparative dintre piața de asigurări din Germania și piața de asigurări din România, pentru a înțelege cum funcționează aceste piețe și nivelul de satisfacție al consumatorului din cele două țări”, punctează sursa citată.

Concret, arată APCONS exemplificând și cu situația exactă a reclamațiilor primite de BAFIN(autoritatea germană de supraveghere în domeniu), în Germania există circa 65 de milioane de mașini și 80 de milioane de contracte RCA, iar numărul reclamațiilor care vizează asigurările auto este de puțin peste 1100, adică în jur de 0,1% din totalul contractelor. Prin comparație, în România o singură societate de asigurări(City Insurance) întegistrează, doar în ultimele nouă luni, un număr de reclamații egal cu cel de pe întreaga piață germană.

Iar aceasta se întâmplă în condițiile în care parcul auto de la noi este de opt ori mai mic, iar nunărul de contracte RCA de 14 ori mai mic.  În analiza APCONS, aceste date certifică faptul că nivelul de satisfacție a consumatorului român de asigurări a ajuns la cel mai scăzut nivel din ultimii 30 de ani.

Încercări firave, la ASF

Pe de altă parte, Autoritatea de Supraveghere Financiară e încercat deja să ia unele măsuri. Aceste decizii sunt salutate de liderii APCONS. ” Asociația pentru Apărarea Drepturilor și Intereselor Consumatorilor – APCONS, felicita decizia Autorității de Supraveghere Financiară de a sancționa societățile City  Insurance și Euroins cu avertisment, dar atragem public atenția că aceste sancțiuni trebuie  continuate, înăsprite și aplicate tuturor firmelor de asigurări care își bazează afacerea pe neplata daunelor”, transmite asociația. Menționăm că cele două firme de asigurare, care adună peste 75% din totalul primelor brute subscrise pe RCA, au fost sancționate tocmai pentru că nu rezolvă la timp petițiile primite de ASF.

De asemenea, ASF a decis să de putere de control și direcției conduită, fapt de asemenea salutat de APCONS.

„Știm că din această vara, toate petițiile primite la ASF vor avea pentru prima dată și o finalitate. Departamentul de petiții transmite săptămânal o fișa de deficiențe către acest departament care se ocupă de controlul privind conduită asigurătorilor, iar acesta verifică și aplică sancțiuni firmelor care încalcă legea. Este pentru prima dată când ASF și-a creat pârghiile legale prin care să aplice în mod prompt (în fiecare luna) sancțiuni care să conducă la disciplinarea unei piețe de asigurări anchilozate, primitive, cu năravurile micilor afaceriști întâlnite la începutul anilor ’90 în România”. – a declarat ing.Vasile Cazan, Președinte APCONS