Românii încep să își schimbe preferințele de vacanță, alegând din ce în ce mai des Asia în locul Europei. Potrivit primului Raport Global de Turism Revolut, milenialii conduc acest trend, cu creșteri semnificative ale cheltuielilor în Japonia, Thailanda și Coreea de Sud. În același timp, destinațiile europene tradiționale înregistrează scăderi.

Revolut: Milenialii dau vacanțele în Europa pe cele în Asia

În 2024, utilizatorii Revolut au efectuat cheltuieli internaționale de peste 20 de miliarde de lire sterline. Spania a înregistrat cel mai mare volum de cheltuieli de călătorie la nivel global, reprezentând 11% din total. Cheltuielile efectuate de utilizatorii români au înregistrat o creștere de 8%.

În ciuda popularității Europei în rândul românilor, cheltuielile în destinațiile tradiționale europene au scăzut (Marea Britanie – 8%, Grecia – 6%, Ungaria – 3%).

Milenialii sunt cei care conduc în topul cheltuitorilor pe călătorii în Asia: Japonia (+52%), Coreea de Sud (+37%) și Thailanda (+12%).

Studiul Revolut publicat astăzi analizează tendințele actuale și viitoare ale cheltuielilor românilor ca turiști în străinătate.

Românii manifestă un interes crescut pentru destinații asiatice

Conform primului Raport Global de Turism Revolut, românii manifestă un interes crescut pentru destinații asiatice, îndepărtându-se de destinațiile tradiționale europene în ceea ce privește planificarea vacanțelor. Aceasta este una dintre principalele concluzii ale raportului, care analizează tendințele globale în materie de cheltuieli de călătorie.

Raportul, care se bazează pe cheltuielile din 24 de țări unde Revolut este prezentă, a dezvăluit unde își cheltuiesc banii cei 55 de milioane de clienți ai fintech-ului atunci când călătoresc în străinătate.

Am aflat cine face cele mai mari cheltuieli, care sunt generațiile ce influențează cel mai mult aceste tendințe și cum se împart bugetele de cheltuieli în vacanțe.

Clienții Revolut au cheltuit peste 20 de miliarde de lire sterline în 2024, Spania fiind în fruntea listei ca prima dintre destinațiile preferate, atrăgând 11% din toate cheltuielile. În privința utilizatorilor români ai conturilor și cardurilor Revolut, suma totală cheltuită în străinătate a crescut cu 8%, dar topul destinațiilor preferate a fost ușor diferit față de alte piețe.

Europa se află în fruntea topului, dar cheltuielile încep să se direcționeze în altă parte

Dragostea românilor pentru Europa începe să se mute spre alt continent, cu toate că  destinațiile favorite din Europa și Balcani se află în fruntea listei pentru cheltuielile de vacanță ale românilor în 2024, Germania fiind în fruntea listei cu 10% din toate cheltuielile internaționale în ultimul an. Albania este marele câștigător din Europa, cu o creștere cu 42% a cheltuielilor făcute de utilizatorii Revolut din România.

În 2024, cheltuielile în destinații europene cheie precum Marea Britanie (-8%), Grecia (-6%), Ungaria (-3%) au înregistrat scăderi anuale ale cheltuielilor românilor în timpul vacanțelor. Un model similar poate fi observat și peste Atlantic, cu scăderi semnificative ale cheltuielilor în SUA (-11%) și Canada (-16%).

SURSA FOTO: Revolut

Dorința de a călători a milenialilor determină boom-ul în Asia

Dominația Europei și Americii de Nord este contestată de o creștere puternică a cheltuielilor în Asia, una dintre regiunile cu cea mai ridicată atractivitate printre turiștii români, în ultimul an, după cheltuielile de călătorie.

În 2024, cheltuielile românilor în Japonia au crescut semnificativ, cu 52%, atrași fiind de sezonul cireșilor înfloriți și de experiențele culinare. Persoanele cu vârste între 35 și 44 de ani au generat cea mai mare parte a acestor cheltuieli (29%), urmate de categoria 25-34 de ani (26%), ceea ce subliniază interesul milenialilor pentru această destinație.

Pe lângă Japonia, preferințele românilor s-au îndreptat și spre Thailanda, Filipine, Vietnam și Malaezia, unde s-au înregistrat creșteri semnificative ale cheltuielilor (12%, 18%, 15%, respectiv 10%). Această tendință reflectă o reorientare a turiștilor români dinspre destinațiile europene către cele asiatice, toate aceste țări menționate având o creștere de două cifre.

SURSA FOTO: Revolut

Cultura culinară și terapia cu amănuntul ocupă cea mai mare parte

Românii aflați în străinătate cheltuiesc cel mai mult pe restaurante (21% din total, cu o medie de 120 de lei per tranzacție), deși cheltuielile pentru alimente (24%) le depășesc acum pe cele pentru cumpărături (21%), indicând o tendință crescândă de a găti singuri în timpul călătoriilor, posibil pentru a economisi sau a experimenta un alt mod de a călători.

„Revolut a fost fondată pe ideea că banii nu ar trebui să stea în calea explorării lumii. Acest raport privind turismul, prezentat în premieră globală, ne arată cum cheltuiesc clienții noștri în străinătate, ce tendințe sunt identificate în materie de turism la nivel global și cum Revolut le face viața mai ușoară tuturor.

Observăm o schimbare clară a călătorilor tineri, în special către destinații la distanță, care aduc experiențe bogate, iar Revolut contribuie la consolidarea acestei tendințe la nivel global”, a declarat Tara Massoudi, Director General pentru Produse Premium Revolut.

Revolut simplifică și face mai transparente plățile transfrontaliere, eliminând barierele financiare pentru iubitorii de călătorii.

Prin aplicația Revolut, clienții acumulează RevPoints din cheltuielile curente, rezervă rapid cazare cu Sejururi din peste 1,9 milioane de opțiuni sau selectează Activități din cele peste 300.000 de oferte de experiențe din aplicație.

Conectivitatea este asigurată în peste 100 de țări cu eSIM-urile Revolut, iar anumite planuri oferă acces la lounge-urile aeroporturilor (se aplică termeni și condiții).

Top 10 destinații unde românii au călătorit în 2024

Top 10 destinații unde românii au călătorit în 2024. Procentul indică proporția deținutp de respectiva piață în totalul cheltuielilor la nivel internațional în anul 2024.

  • Germania – 10%
  • Italia – 10%
  • Regatul Unit – 9%
  • Spania – 7%
  • Olanda – 6%
  • Grecia – 6%
  • Franța – 6%
  • Bulgaria – 4%
  • Austria – 4%
  • Ungaria – 4%

Românii își mută tot mai mult vacanțele din Europa spre Asia, iar milenialii conduc această schimbare. Cheltuielile în destinații asiatice au crescut puternic în 2024, în timp ce interesul pentru țările europene clasice scade. Revolut confirmă acest trend prin primul său Raport Global de Turism.