După o pauză de aproximativ doi ani, Mihai Ghyka, cunoscut drept „omul din spatele brandului Bergenbier“, s-a întors în industria berii, preluând conducerea operaţiunilor companiei StarBev din România.

Relaţia sa cu Interbrew a început printr-o întâmplare: în 1996, era stabilit de mai bine de şapte ani la Montreal şi venise în ţară pentru un studiu al Băncii Mondiale. La vremea aceea, pentru multinaţionalele abia sosite în România, candidatul ideal trebuia să combine cunoaşterea pieţei locale cu know-how-ul vestic. „Am trecut printr-un interviu neconvenţional, într-o cafenea din Paris, la micul dejun. Am făcut o impresie bună, dar eram prea tânăr pentru a deveni director de marketing – poziţie pentru care aplicam. Directorul regional Interbrew mi-a spus: «Mihai, te angajăm, dar nu ştim încă pe ce poziţie. Ai să vezi tu acolo cu managerul local»“, îşi aminteşte Ghyka. „A mai adăugat un lucru pe care n-am să-l uit: «cred că poţi deveni director de marketing peste trei ani. La noi sau în altă parte. Te vom ajuta»“, a completat el. În urma acestui interviu, avea să primească misiunea de a înfiinţa departamentul de analiză financiară. Trei ani mai târziu, a fost promovat director de marketing, iar din 2006 a preluat conducerea filialei din România.

Un an sabatic

În 2008, însă, Mihai Ghyka le spunea „La revedere“ colegilor. „Am dorit să mă concentrez pe realizarea unor proiecte proprii şi am simţit nevoia unei pauze. Cred că o perioadă de downshifting, de revenire la familie, prieteni şi vacanţe este o binefacere pentru orice executiv. În managementul companiilor multinaţionale, presiunea este foarte mare. Încărcarea de stres te poate epuiza. Aveam nevoie să-mi reîncarc bateriile“, explică el decizia de atunci. Au urmat proiectele personale, cele două luni petrecute în Statele Unite (bursa Eisenhower Fellowships), proiectele de consultanţă cu firma The ­Network, cursuri, conferinţe, călătorii. „Îmi amintesc acea stare de spirit a zilelor în care nu îmi venea să cred că nu am de ce să mă grăbesc, că am timp să privesc oamenii pe stradă, clădirile vechi şi noi, că am tot răgazul să citesc o carte pe terasă. Nu putea însă dura prea mult. Personal, rămân un om de acţiune“, spune Ghyka. Astfel că, atunci când a fost contactat de reprezentanţii StarBev, care aveau nevoie de cineva care cunoaşte afacerea, brandurile şi oamenii, a acceptat propunerea de a deveni director general al operaţiunilor din România.

„Era Ghyka“ reloaded

„În fapt, nu am revenit la InBev, ci am venit la StarBev. Este o nouă companie, cu alte valori şi o altă abordare a businessului de pe piaţa locală“, afirmă el. Poziţia de director general al unuia dintre principalii producători de bere din România nu va fi însă una confortabilă. În 2009, pe fondul scăderii consumului de bere, Inbev România a luat decizia de a închide pentru şase luni fabrica de malţ de la Blaj, măsură în urma căreia o parte dintre angajaţii de aici au intrat în şomaj tehnic. Pe de altă parte, în ultimii ani, în România, firma a pierdut cotă de piaţă în faţa unor rivali care au crescut atât organic, cât şi prin achiziţii. „În următoarele săptămâni, voi căuta să cunosc cât mai mulţi dintre cei nou-veniţi, să înţeleg afacerea şi evoluţia ei din ultimii doi ani“, spune Ghyka. „Industria berii a înregistrat un recul în 2009 şi nu cred că există miracole peste noapte. Mă aştept ca cel puţin în primul semestru al acestui an să existe un reviriment, dar nu spectaculos, pentru întreaga piaţă a berii. Priorităţile mele sunt oamenii şi brandurile. Bergenbier a fost şi rămâne motorul afacerii noastre“, a încheiat el.

Rămân un om căruia îi place să mişte un angrenaj, să gândească strategii şi planuri de business, să formeze echipe de lideri şi să performeze împreună cu ei.

10% este regresul înregistrat, în primul semestru din 2009, de volumul total al vânzărilor de bere pe piaţa locală, potrivit Asociaţiei Berarii României

Descendent al ultimului domn al Moldovei

1989 – la 18 ani, a emigrat în Canada, unde şi-a finalizat studiile
1994 – a lucrat în departamentul de marketing al SCI Group din Montreal
1996 – întors în ţară, s-a angajat pe postul de controller financiar la InBev România (atunci, Interbrew România)
1999 – director de marketing al InBev România
2004 – preşedinte al asociaţiei International Advertising Association, unde s-a numărat printre promotorii festivalului de eficienţă în publicitate Effie şi ai campaniei de promovare a României, Branding România
2006-2008 – director general al InBev Ro­mâ­nia

Origini Deşi descinde dintr-o familie de viţă nobilă, şi-a petrecut copilăria într-un bloc din cartierul Balta Albă din Bucureşti; când era mic, visa să devină dirijor sau Papă; în primele zile de lucru din 2010, a venit la birou cu metroul.

De la InBev la StarBev

SCHIMBARE În decembrie 2009, CVC Capital Partners a finalizat tranzacţia pentru achiziţionarea operaţiunilor din Europa Centrală şi de Est ale Anheuser-Busch InBev. Grupul, denumit StarBev, include operaţiunile din România şi din opt ţări aflate în centrul şi estul Europei

PRODUCȚIE Cu 750 de angajaţi, StarBev România este unul dintre cei mai activi producători de bere de pe piaţa locală, deţinând poziţifa a treia în industria berii, conform MEMRB România.