Gemma Webb atrage atenția, într-un interviu acordat Capital, asupra faptului că România e o țintă ușoară pentru contrabandiști, iar asta se poate observa și din amploarea fenomenului. Conform CEO-ului BAT, cel mai mare producător de țigarete de pe piața locală, România a pierdut 5 miliarde de euro în ultimii șapte ani din cauza contrabandei cu țigarete, spune Gemma Webb. 

Capital: Care este părerea dum­neavoastră asupra Legii nr. 15/2016 și cum a influențat aceasta vânzările companiei pe care o conduceți?
Gemma Webb:
Noi colaborăm cu autoritățile naționale pentru a găsi cele mai bune opțiuni pentru protejarea nefumătorilor. Cu toate acestea, este prea devreme să ne pronunțăm cu privire la impactul pe care aceste reglementări le vor avea pe termen lung în România în ceea ce privește consumul.

Capital: Cum vedeți transpunerea Directivei 40/2014 în legislația românească? Când a început BAT procesul de adaptare a producției? În ce stadiu vă aflați în acest moment?
Gemma Webb:
Deși legea a fost adoptată cu numai 6 luni înainte de expirarea termenului limită, BAT s-a pregătit proactiv să își adapteze producția imediat ce procesul de transpunere a fost finalizat. Prin dialogul permanent cu autoritățile am reușit să menținem stocurile la un nivel care să asigure un venit constant la bugetul de stat, prevenind ca incertitudinea legislativă să se transforme într-o situație profitabilă pentru traficanții de tutun. România are deja a doua cea mai mare piață neagră de tutun din Europa de Est, și de aceea a fost esențial să nu le permitem contrabandiștilor să profite de eventuale întreruperi ale producției. Directiva Europeană a fost aprobată pe 10 noiembrie, anul trecut, iar de atunci am depus eforturi pentru a adapta procesul de producţie cât mai rapid pentru a nu genera întreruperi ale producţiei. Din 10 decembrie, toate pachetele de ţigarete fabricate de BAT sunt produse în concordanţă cu noile reglementări ale UE privind produsele din tutun. Avertismentele de sănătate ocupă o suprafaţă mai mare pe noile pachete, acoperind 65% din suprafaţa acestora.

Capital: Investiția inaugurată în luna noiembrie 2016 are legătură cu acest proces? La ce valoare se ridică investiția? 
Gemma Webb:
Stimulul de un miliard de euro pe care BAT plănuiește să îl ofere economiei românești în următorii cinci ani este o dovadă a angajamentului nostru față de România. Peste 100 de milioane de euro vor fi investiți în fabrica din Ploiești, ceea ce va duce la o creștere a capacității de producție cu 25%. Exporturile vor crește de la 50% din totalul bunurilor fabricate la aproximativ 60%, iar în urma investiției, în 2017 vom crea 100 noi locuri de muncă în Ploiești.

Capital: Care sunt planurile de dezvoltare a companiei pentru piața românească în următorii cinci ani?
Gemma Webb:
În 1997 am început să construim fabrica BAT din Ploiești. De atunci, ne-am crescut în mod constant portofoliul și cota de piață. În următorii ani ne propunem ca România să devină un lider mondial în domeniul produselor de nouă generație, potențial mult mai puțin dăunătoare pentru cei care le folosesc şi persoanele din jurul lor. De aceea am lansat în România, în 2015, glo iFuse, un produs hibrid rezultat din interacțiunea a două lumi: cea a țigărilor tradiționale și cea a celor electronice. Credem că România este și ar trebui să fie un lider al inovației, alături de alte țări în care am lansat produse de generație următoare: Marea Britanie, unde am lansat Vype, Italia, unde am introdus Vype Pebble, și Japonia, unde am lansat recent glo. În ultimii trei ani, British American Tobacco a alocat peste 600 de milioane de euro pentru cercetarea și dezvoltarea produselor de nouă generație. Dar România nu doar va primi aceste inovații, ci va începe să le și producă. BAT va muta în primăvara acestui an producţia pentru Neopods, capsulele glo Ifuse, la fabrica din Ploieşti.

Capital: Cum vedeți programele și controalele realizate de autorități referitor la traficul ilicit cu produse din tutun? Credeți că legislația este suficient de cuprinzătoare pentru a reduce semnificativ comerțul ilegal? Dar implementarea ei, cum vi se pare?
Gemma Webb:
Apreciem angajamentul autorităților față de lupta împotriva pieței negre și ne dorim să sprijinim în continuare eforturile Guvernului de a opri traficul ilicit de țigarete. România are a doua cea mai mare piață neagră din Europa de Est. Cu mai mult de 2.000 de kilometri cu țări non-UE, România este extrem de vulnerabilă în fața contrabandei cu țigări. Țigările pot fi cumpărate din țările vecine cu 20% din prețul la care sunt vândute în România așa că e ușor de înțeles cum traficanții pot face profituri uriașe. În 2016, România a pierdut 672 milioane de euro din cauza contrabandei cu țigări, fapt ce afectează capacitatea de investiții a Guvernului. În ultimii șapte ani, bugetul de stat a pierdut circa 5 miliarde de euro din cauza traficului ilicit. Și ar fi putut pierde mult mai mult dacă nu ar fi existat eforturile cumulate ale autorităților și ale industriei tutunului, datorită cărora nivelul contrabandei a fost redus la jumătate. În 2010, piața ilegală reprezenta 30% și doar cu eforturi uriașe a putut fi redusă la circa 16-17%, cât este în prezent.

Capital: Dar implementarea legislației, cum vi se pare?
Gemma Webb:
Cea mai mare îngrijorare a noastră este că, în septembrie 2016, de exemplu, nivelul traficului ilicit a crescut cu 23%, până la 18%, cel mai mare nivel din ultimii 6 ani. Asta înseamnă că pentru mai mult de una din șase țigări fumate în România nu se plătește nici o taxă. Trebuie subliniat un lucru adesea trecut cu vederea: traficul ilicit nu are doar implicații financiare, el subminează totodată și obiectivele de sănătate ale Guvernului. Pentru că țigările de pe piața neagră sunt vândute la prețuri accesibile minorilor de către oameni cărora nu le pasă ce vârstă au clienții lor

Capital: Care sunt estimările pentru 2016 din punct de vedere al cifrei de afaceri și al profitului?
Gemma Webb:
Nu avem încă cifrele oficiale pentru 2016. Suntem încrezători că planurile noastre pentru următorii ani ne vor permite să ne consolidăm poziția. Vă pot spune că în ultimii trei ani ne-am dublat numărul de angajați, de la 1.200 în 2013 la circa 2.000 în prezent. 

Capital: Ce părere aveți despre țigările electronice? De ce BAT a ales să lanseze glo iFUSE în România?
Gemma Webb:
România este una dintre cele 12 țări în care BAT a lansat produse de nouă generaţie, alături de Marea Britanie, Franța, Germania, Italia și Japonia. Este important de clarificat faptul că produsele de nouă generație produse de BAT în România sunt produse hibrid, care îmbină tehnica folosită pentru țigările electronice cu cea de încălzire a tutunului, evitând arderea. Este general acceptat faptul că substanțele nocive asociate cu fumatul sunt produse prin arderea tutunului, așadar, produsele care nu ard tutunul au potențialul de a fi semnificativ mai puțin dăunătoare pentru sănătate. Mai mult, organizaţii de top la nivel mondial au declarat că produsele de nouă generaţie sunt cu 95% mai puţin dăunătoare decât tutunul.  România va continua să joace un rol important pentru British American Tobacco în contextul în care compania își va dubla în 2017 cota de piață pe segmentul produselor de nouă generație la nivel global.

Te-ar putea interesa și: