Gla a fost cea mai mare cetate miceniană şi nu a fost cucerită niciodată deoarece era situată pe o creastă înaltă de 70 m. Numele crossoverului de la Mercedes nu are nicio legătură cu cetatea antică, însă, la fel ca aceasta, modelul nemţilor vrea să rămână în istorie. Lansat în luna noiembrie a anului trecut, GLA a fost prezentat publicului român la finele lunii martie. A fost bine primit, având în vedere că în câteva zile au fost înmatriculate 24 de unităţi,  depăşind la vânzări, în luna martie, clasa C sau popularul model ML. Mercedes-Benz este unul dintre producătorii care a venit târziu pe piaţă cu un SUV premium compact, însă în ciuda concurenţei reprezentată de Audi Q3 şi BMW X1, nemţii sunt hotărâţi să facă istorie. Mercedes-Benz GLA pare la prima vedere un model clasa A mai mare, iar cei care spun asta nu greşesc. GLA este conceput pe platforma modelului clasa A, însă este un SUV compact în adevăratul sens al cuvântului, lucru sugerat şi de aripile evazate şi barele cu scuturi de protecţie încorporate.

La interior, cu greu poţi face diferenţa între clasa A şi GLA, unii ar spune că sunt identice. GLA este, însă, mai mare şi mai spaţios. Deoarece schimbătorul de viteze nu se mai află pe consola centrală, ci în locul manetei care controla ştergătoarele, aceasta fiind mutată în stânga, spaţiul pe consola centrală este mult mai mare. Elementul central al bordului este ecranul care nu este încorporat şi pare a fi o tabletă ataşată. Intenţia pe care o ai este evident de a apăsa pe ecran, dar acesta nu este tactil, comenzile fiind efectuate prin intermediul unui buton rotativ de pe consola centrală. Materialele folosite de nemţi la interior sunt de calitate, şi chiar dacă s-a optat şi pentru plastic, acesta are o textură plăcută. Automobilul oferă suficient spaţiu pentru cinci pasageri şi bagajele lor, portbagajul având un volum de 420 de litri, cu 80 de litri mai mult decât clasa A.

Înger şi demon

Mercedes-Benz oferă mai multe variante de motorizare pentru GLA, atât diesel cât şi benzină, modelul testat de noi fiind 220 CDI 4MATIC. Motorul de 2,2 litri şi 170 CP, cuplat la o transmisie automată în şapte rapoarte, propulsează maşina de la 0 la 100 km/h în 8,3 secunde. Pe şosea, automobilul pare greoi şi greu de urnit, mai ales că maşina se opreşte când pui frână, fiind dotată cu sistemul start/stop, care nu poate fi dezactivat. GLA pare un model creat pentru persoane mai în vârstă, care nu vor să depăşească viteza legală, asta până când observi butonul, cam mic după părerea noastră, pentru selectarea modului de condus.

În afara de modul eco, în care maşina încearcă să economisească resursele, mai există modul manual, conducătorul având ocazia să schimbe treptele prin intermediul padelelor de pe volan, şi modul sport. În modul sport, simţi cu adevărat că te afli la bordul unui automobil cu 170 de cai-putere. Cutia automată schimbă treptele  extrem de rapid şi nici nu îţi vei da seama când că ai ajuns la 100 de km/h, iar restul maşinilor abia ce au plecat de la semafor. GLA este prevăzut, pe lângă tracţiune integrală permanentă 4MATIC, şi cu un buton pentru off-road care acţionează asupra caracteristicilor de accelerare şi de schimbare a treptelor de viteză. Suspensia, care este rigidă şi care îi conferă maşinii stabilitate în curbe, devine mai moale şi mai confortabilă odată cu apăsarea acestui buton. În ceea ce priveşte consumul mediu, acesta este de 4,9 litri în regim extraurban şi 6 litri în oraş.

Cu butonul eco activat am înregistrat un consum de 6,8 litri în oraş şi 6 litri în regim mixt, dar după ce te obişnuieşti cu maşina în modul sport, nu prea ai  mai vrea să revii la eco. Versiunea de motorizare din testul nostru plecă de 31.340 euro, dar dacă incluzi şi opţionalele, precum scaune încălzite, trapă panoramică automată, volan multifuncţional îmbrăcat în piele, cameră pentru deplasarea în marşarier, preţul trece uşor peste 50.000 de euro.

Mercedes-Benz GLA a fost pus la dispoziţie de Ţiriac Auto.