Cel mai bine vândut model al japonezilor în ţara noastră, în 2013, a fost CX-5 – 253 de unităţi, reprezentând o creştere de 53% comparativ cu 2012. Anul acesta, SUV-ul niponilor se menţine în top cu peste 100 de unităţi comercializate, luna trecută fiind înmatriculate 37 asemenea mașini, conform datelor DRPCIV. Alături de CX-5, alte două modele fac furori în ţară şi în Europa, Mazda6 şi Mazda3. Cele trei automobile au în comun tehnologia Skyactiv. Japonezii au încercat prin această tehnologie să îmbunătăţească eficienţa componentelor de bază care dictează  performanţa automobilului, precum motorul şi transmisia, concomitent cu reducerea  greutăţii şi se pare că le-a reuşit.

Mazda a anunţat că producţia celor trei autovehicule echipate integral cu tehnologia Skyactiv a depăşit un milion de unităţi, atingând 1.040.000 la sfârşitul lunii martie.  De asemenea, cererea pentru  SUV-ul compact rămâne la fel de puternică de la lansarea modelului, acum doi ani.

  Mazda CX-5 este o maşină cu un design atrăgător, exteriorul fiind creat în jurul conceptului de design „Kodo“, inspirat de puterea şi agilitatea ghepardului. Interiorul are un design curat, fără butoane inutile, iar cele existente sunt montate astfel încât nu trebuie să-ți iei ochii de la drum – mai puţin ceasul. Acesta este montat neinspirat, după părerea noastră, pe consola centrală, deasupra butoanelor pentru climatizare. Habitaclul este spaţios, spaţiile de depozitare suficente, iar scaunele, confortabile. Portbagajul are o capacitate de 503 litri, fiind mai mic decât ne-am aşteptat. Înainte să ne urcăm la volan, am remarcat că CX-5 nu vine, surprinzător, cu sistem inteligent de operare fără cheie, astfel încât trebuie de fiecare dată să deschizi şi să închizi maşina din cheie. Pentru acest model niponii propun motoare pe benzină şi de doi litri, care produc până la 165 CP şi diesel de 2,2 litri, care produc până la 175 CP.

Un SUV fragil

Modelul testat de noi a fost echipat cu motorul diesel 2.2 litri şi 150 CP, conectat la o transmisie automată cu şase rapoarte. Pe şosea, cei 150 de cai-putere se simt la fiecare repriză de accelerare, la acest lucru contribuind şi greutatea scăzută, de doar 1,6 tone. Motorul diesel este silenţios şi nu devine deranjant nici la viteze de peste 130 km/h. Mai important de remarcat este consumul. Deşi vorbim de un motor de 2,2 litri, CX-5 se prezintă cu un consum oficial de 5,5 litri, în regim extraurban, însă noi am înregistrat un consum de 6,5 litri. Este foarte important de reţinut că CX-5 este un SUV de oraş.

 

Pe drumuri forestiere sau accidentate, maşina nu se simte în largul ei. Modelul nipon dispune de un sistem de tracţiune integrală inteligent, care distribuie cuplul către roţile cu aderenţă mai bună astfel încât să poţi ieşi dintr-un sanţ, însă per total automobilul dă impresia de fragilitate. Pe asfalt, altfel stau lucrurile: direcţia este precisă, iar suspensia este calibrată foarte bine, pentru a absorbi eventualele gropi sau denivelări. La capitolul tehnologie, CX-5 stă bine. Maşina este echipată cu asistenţă la părăsirea nedorită a benzii de circulaţie, dispune de frânare automată la viteze mici şi include sistemul RVM, care monitorizează traficul din spate şi din unghiurile moarte pentru a evita accidentele din spate. Mazda CX-5 primeşte bile negre pentru lipsa unei camere  video pentru marşarier şi pentru sistemul multimedia, care nu se ridică la pretenţiile brandului.  Mazda CX-5 concurează cu Dacia Duster, Toyota RAV4, Mitsubishi ASX, Hyundai ix35 sau Kia Sportage.