nemtesti. Cel putin asa intentioneaza firme precum TBI Leasing sau BCR Leasing, care doresc sa fie active pe piata auto second-hand din Europa, si indeosebi din Germania, prin dealeri intermediari de vanzari din Romania. Intre timp, segmentul de leasing auto second-hand este de doar 3-5% din totalul unei piete care a atins aproximativ 1,8 miliarde de euro in 2004, conform estimarilor oficiale. Desi unii specialisti vorbesc despre o eventuala spargere a monopolului pe diverse branduri (detinut, ani de-a randul, de importatorii auto exclusivi din Romania), prin importuri second-hand, incercarile raman timide, avand in vedere conditiile cu mult mai drastice de finantare si accizele pentru autovehiculele de import. In plus, Ministerul Finantelor a decis sa „umble” iar la accize, pentru a stimula importurile de vehicule noi: accizele pentru masini noi se vor injumatati, in curand, in timp ce la autovehicule rulate raman aceleasi.”Colaboram cu reprezentanti ai unor dealeri externi cu care nu avem inca protocoale semnate. Estimam ca primele contracte se vor incheia in urmatoarele doua-trei luni cu dealeri interni care se orienteaza spre piata second-hand”, declara Florentina Mircea, director general al TBI Leasing.Importul de autovehicule second- hand din Germania inseamna insa masini mai putin uzate, cu o oferta variata si parteneri seriosi, spune Mircea.Piata autovehiculelor second-hand se afla intr-un stadiu incipient si va creste cu siguranta, daca nu prin importuri, cel putin datorita reinnoirii parcului auto al unor firme care au cumparat, in urma cu doi-trei ani, pe piata interna vehicule, iar acum vor sa le cedeze pentru altele noi, sustine Cornel Coca Constantinescu, presedintele Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania (ASRL). Argumentul sau este sustinut si de Adrian Alexe, presedinte – director general al Tiriac Leasing, care considera ca piata de second-hand se va dezvolta mai mult intern decat prin importuri.Alexe spune ca desi pe multi ii incanta preturile mici din Germania, nivelul accizelor foarte mari si lipsa unei garantii indelungate la cumparare fac oferta second-hand neatractiva. „Am dat peste un caz concret: cineva a dorit sa importe un BMW seria 7 cu 50.000 de euro, in timp ce pe piata interna acelasi tip de autoturism, nou, costa 70.000 de euro. Ei bine, acciza pentru autovehicule second-hand care dispun de o motorizare de peste 3.000 de cmc, precum BMW seria 7, este de 27%, marind pretul final peste cel al unui autoturism similar nou”, spune Alexe.

Taxele restrictioneaza importurile second-hand

„In general, conditiile de finantare pentru autovehicule second-hand sunt asemanatoare cu cele pentru vehiculele noi, insa valoarea unei masini noi scade cu aproximativ 30% in momentul in care intra in posesia primului cumparator. Din punctul de vedere al taxelor vamale, nu exista nici o diferenta intre cele doua categorii de vehicule”, declara Razvan Diaconescu, administrator Volksbank Leasing. „In Romania, preturile autoturismelor noi sunt din start mai mari decat cele din Germania”, spune Mircea.Argumentele pro importuri par insa insuficinte, ele fiind debalansate de cele contra: „Dobanda contractelor de leasing la autoturisme second-hand este cu doar 2-3% mai mare, luand in calcul riscul mai mare si conditiile de refinantare diferite fata de autoturismele noi, iar avansul creste la minimum 25% fata de 15% la autovehiculele noi”, spune Florentina Mircea. Daca accizele sunt de doua-trei ori mai mari pentru autovehiculele second-hand din import, ele vor fi in curand de cinci-sase ori mai mari. „Ministerul Finantelor ne-a anuntat ca doreste sa modifice accizele si, in urma negocierilor, s-a decis coborarea la jumatate a accizelor la autoturismele de import noi”, declara presedintele ASLR. In concluzie, numai piata va spune daca doreste sau nu autovehicule germane second- hand.