Cursa pentru „înverzirea“ mașinilor puse în vânzare pe piața Uniunii Europene devine tot mai alertă, pe măsură ce ne apropiem de termenul de la care intră în vigoare penalitățile pentru depășirea plafoanelor pentru emisiile de CO2. Iar penalitățile nu sunt deloc mici.
Depășirea cu un gram de CO2/km a țintei stabilite va fi taxată cu cinci euro pentru fiecare vehicul vândut, cu 15 euro – pentru al doilea gram, cu 25 de euro – pentru al treilea și cu câte 95 de euro – pentru al patrulea, al cincilea, al șaselea etc., emis peste valoarea maximă admisă. Un calcul simplu arată că un producător care vinde anual un milion de mașini care depășesc norma stabilită cu un singur gram/km va fi amendat cu nu mai puțin de cinci milioane de euro.
„Nu cred că o astfel de amendă va scoate pe cineva din business“, spune Gareth Hession, vicepreședinte al JATO Dynamics, care însă este convins că mulți dintre cei care vor vinde mașini cu emisii mai mari decât țintele impuse vor ajunge să scumpească vehiculele pentru a acoperi găurile produse de amenzi în propriile bugete.
Cât de verzi sunt, de fapt, mașinile verzi
Studiul dat publicității de JATO în urmă cu câteva zile (și care nu include România, fiindcă Registrul Auto Român a început monitorizarea emisiilor produse de mașinile noi abia iarna trecută) arată că, în medie, emisiile de CO2 au scăzut cu 5 gr/km în 2010 faţă de 2009, iar procentul de maşini cu emisii sub 140 gr CO2/km vândute în Europa a atins 60%, faţă de 23% în 2003. Totodată, există mărci care au progresat mai mult decât altele în privinţa reducerii emisiilor.

Doar că mulţi se întreabă acum cât de corecte sunt raportările constructorilor.
„Rezultatele oficiale ale testelor de emisii furnizate de producători reflectă tot mai puțin realitatea întâlnită pe șosele“, consideră Jos Dings, directorul Transport & Environment, adăugând că „nu de scăderi pe hârtie ale emisiilor avem nevoie, ci de reduceri reale“.
La rândul său, Gareth Hession pune în lumină o experiență personală. Mașina sa este creditată cu emisii de 160 gr/km, dar consumă 7,1 litri la fiecare 100 de km. Și cum între consum și emisii există o legătură directă, rezultă că, în mod real, emisiile ajung la 190 gr/km.
O astfel de diferență (enormă!) se va traduce, peste câțiva ani, în penalități substanțiale, atât pentru producător, cât și pentru utilizator, care trebuie să plătească o taxă pe emisii. Sigrid de Vries, purtătoarea de cuvânt a Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), admite că sistemul actual de testare, care datează din anii ‘70,  nu corespunde condițiilor de trafic de astăzi și că ar trebui schimbat.
Din nefericire, pe sistemul învechit de testare, oficialii UE au mai făcut un compromis, la presiunea producătorilor, acceptând să fixeze plafoanele pentru emisii în funcție de greutatea medie a mașinilor. Astfel, în timp ce pentru Fiat, care produce mașini mai ușoare, plafonul va fi de 116,1 gr/km, cel stabilit pentru Mercedes-Benz va fi de 136,4 gr/km, ceea ce ușurează mult sarcina producătorului german.
147,6
grame/km este media emisiilor de CO2 ale mașinilor produse
în 2010 sub marca Dacia.
În 2009, media emisiilor era mai mare cu 3,7 gr/km