Franța scoate de pe șosele 2,5 milioane de vehicule după scandalul airbagurilor Takata

Franța a dispus retragerea de urgență de pe șosele a 2,5 milioane de vehicule echipate cu airbaguri Takata defecte, după ce un accident tragic petrecut recent la Reims a readus în prim‑plan riscurile mortale pe care le implică aceste dispozitive. O mamă de 37 de ani şi-a pierdut viaţa după ce airbagul maşinii sale Citroën C3 a explodat la impact, proiectând schije metalice şi transformând o coliziune minoră într-o tragedie.

O decizie fără precedent după o serie de accidente mortale ce implică mașini cu airbaguri Takata

Anunțul, făcut marți de ministrul francez al Transporturilor, prevede interzicerea circulației pentru toate vehiculele echipate cu airbaguri Takata din Corsica şi teritoriile de peste mări, dar şi pentru modelele fabricate înainte de 2011 şi aflate pe teritoriul Franței continentale.

Aceste airbaguri conțin cartușe metalice umplute cu azotat de amoniu, un compus chimic instabil la temperaturi şi umiditate ridicate. Degradarea lui provoacă uneori explozii violente şi necontrolate, aruncând schije metalice direct spre şofer şi pasageri.

Citroen
SURSA FOTO: Facebook, Citroen

Un scandal global şi un bilanț devastator

Problema airbagurilor Takata a devenit un scandal internațional după ce a fost semnalată inițial în Statele Unite şi a afectat ulterior peste 100 de milioane de vehicule la nivel mondial. Conform datelor oficiale, airbagurile defecte Takata sunt responsabile de 35 de decese şi sute de răniri grave, 18 dintre victime provenind din Franţa şi teritoriile sale de peste mări.

„Ritmul accidentelor se accelerează. Din ianuarie 2025, a avut loc câte o victimă la fiecare două luni. Este urgent să forțăm producătorii să emită rechemări și să ne asigurăm că acestea sunt efectuate corespunzător, altfel vor fi mai multe decese”, avertizează Charles-Henri Coppet, avocat implicat în mai multe procese legate de airbagurile Takata.

Ministerul Transporturilor a subliniat că ordinul de retragere şi verificare a vehiculelor vizează aproximativ 1,7 milioane de maşini din Franţa şi peste 800.000 de vehicule din Corsica şi teritoriile de peste mări. Autoritățile au precizat că şoferii afectați vor beneficia de vehicule de înlocuire gratuite pe durata reparațiilor.

Rechemarea reprezintă şi un test de transparenţă şi responsabilitate pentru producătorii auto. Stellantis, grupul care deține Citroën şi DS, a transmis că „angajat să acționeze rapid și cu maximă transparență”, după ce inițial vizase un număr limitat de vehicule.

Critici şi tensiuni între autorități şi producători

Asociațiile de protecție a consumatorilor acuză guvernul şi constructorii auto că au reacționat prea lent şi că nu şi‑au asumat întreaga responsabilitate.

„Nicio măsură nu a fost luată de către producători care să reflecte urgența și gravitatea situației. Analizele lor de risc nu au fost fiabile, în mod evident, pentru că accidentele continuă să aibă loc”, a declarat Marie‑Amandine Stévenin, preşedinta UFC‑Que Choisir.

Declarațiile victimelor şi familiilor afectate intensifică presiunea asupra autorităților şi a industriei auto.

„Dacă tatăl meu nu ar fi avut un airbag Takata, ar fi fost în viață astăzi. Nu exista niciun ordin de rechemare pentru mașina lui. Nu avea habar că conducea o bombă cu ceas”, a declarat Vicky, o tânără din Guadelupa al cărei tată a murit după explozia airbagului.

Ordinul emis de guvernul de la Paris vine într‑un moment sensibil, chiar înainte de vacanţa de vară, şi ameninţă să perturbe mobilitatea a milioane de familii. Totuşi, autoritățile dau asigurări că vor mobiliza toate resursele necesare şi fac apel la cetăţeni să verifice de urgenţă starea airbagurilor şi să colaboreze cu reţeaua de service‑uri auto.

Cazul Takata rămâne unul dintre cele mai grave scandaluri de siguranţă auto din ultimele decenii şi serveşte drept avertisment asupra nevoii de reglementări mai stricte şi de mecanisme de trasabilitate şi monitorizare globală a componentelor auto critice.