au fost dotati cu limuzine de lux pentru care nu le ajunge benzina si li s-au cumparat scutere moderne si inutile jumatate din an. Asta desi nu au calculatoare, lucreaza cu statii lipite cu scotch si isi aduc de acasa pixurile si hartia.
In ultimul an, IGP si Politia de Frontiera (PF) au primit circa 1.000 de autovehicule noi. PF, de pilda, are acum 422 de masini de ultima ora (207 au fost achizitionate cu fonduri Phare, restul pe baza unui credit guvernamental). Cele mai numeroase sunt Nissan Terrano II, Volkswagen Transporter si Mercedes Vito si Sprinter. Aceleasi marci au fost preferate si in cazul Politiei. In Bucuresti, de pilda, au fost achizitionate 43 de autoturisme (din care 40 Volkswagen Passat), 103 autoutilitare (din care 60 Volkswagen Transporter si 19 Mercedes Vito si Sprinter) si 27 de motociclete BMW R 850 RT.
Chiar si pentru profani este clar ca au fost alese unele dintre cele mai scumpe marci. De ce nu au fost achizitionate alte masini, ce ofera performante asemanatoare la preturi cu pana la 50% mai mici, ramane un mister. Dar lucrurile nu se opresc aici: autovehiculele au motorizari de varf. Destul de normal, se poate spune, daca vrem ca politistii sa aiba vreo sansa in fata bolizilor cu care circula infractorii. Doar ca asta inseamna si preturi mult mai mari decat varianta de baza (de exemplu, circa 30.000 de euro pentru un VW Passat, 23.000 pentru un Transporter sau 12.000 pentru o motocicleta) si, nu in ultimul rand, un consum semnificativ mai mare.
In Capitala, de exemplu, cota de benzina de 4 milioane de lei pe luna inseamna 166 de litri de benzina sau 200 de litri de motorina. Conform datelor Politiei Capitalei, un Transporter consuma, in patrulare, circa 16 litri/100 km, iar un Passat circa 20 de litri/100 km. Un calcul simplu arata ca, in 24 de ore, masinile nu trebuie sa parcurga mai mult de 40, respectiv 27 de kilometri.
Dupa cum ne-au spus mai multi politisti, se intampla frecvent sa termine cota de benzina in primele doua saptamani ale lunii. Dupa aceea, masina e trasa pe dreapta si nu mai e folosita decat in caz de urgenta. De cele mai multe ori cu benzina cumparata din banii politistilor. De altfel, oamenii legii spun ca nu e nici o placere sa conduci o masina care nu e a ta si care nu are asigurare CASCO. Din lipsa de fonduri, autovehiculele IGP au ramas anul acesta doar cu RCA-ul. Ceea ce s-a dovedit, afirma surse din Brigada de Politie Rutiera a Capitalei, o decizie inoportuna: aproximativ zece autoturisme stau pe bara pentru ca au fost avariate in cursul unor misiuni si nu sunt bani de reparatii.
Cumpararea de masini scumpe pentru politistii din zonele urbane vine in totala contradictie cu saracia din mediul rural. De cele mai multe ori, mijloacele de deplasare de acolo sunt bicicleta, sareta sau, in cel mai bun caz, cate o Dacie sau ARO care a depasit deja termenul de casare.
Achizitiile vin in contradictie si cu restul dotarilor pentru IGP si PF. Cele mai multe birouri nu au vazut inca un fax sau un calculator, statiile de emisie-receptie depasite fizic si moral sunt deseori inlocuite cu telefoane mobile a caror factura e platita de politisti, ca sa nu mai pomenim de numeroasele posturi comunale unde legatura cu lumea se face cu ajutorul unor centrale telefonice antebelice.

– In Romania exista circa 32.000 de politisti, distribuiti in circa 2.700 de posturi comunale, 282 de politii orasenesti si municipale si 100 de sectii si birouri
– Circa 600 de autovehicule au fost cumparate in 2002 – 2003 pentru IGP
– Posturile comunale si politiile din orasele mici nu au primit nici o masina noua. Lor li s-a redistribuit o parte din autoturismele Dacia si ARO folosite pana anul trecut in centrele urbane medii si mari
– Autovehiculele de lux consuma mult (15 – 20 l/ 100 km), ratia de carburant fiind suficienta pentru 25 – 40 km de patrulare in 24 de ore;
– Masinile nu rezolva restul problemelor: lipsa statiilor de emisie-receptie, a calculatoarelor sau a consumabilelor.