In Romania, piata autovehiculelor de teren este mai degraba o piata a SUV-urilor (Sport Utility Vehicule) decat a adevaratelor 4×4. Aceasta se datoreaza faptului pus in evidenta de studiile facute la nivel international, ca un autovehicul cu tractiune integrala este utilizat in proportie de 90% pe sosea si doar 10% din distanta parcursa intr-un an este reprezentata de drumuri neasfaltate. Un SUV ofera confort si o parte din abilitatile unui autoturism de teren sau off-road. Aceasta caracteristica ii da posibilitatea de a putea urca pante mai accentuate si in conditii de aderenta scazuta (polei, noroi) si de a traversa confortabil unele portiuni de drum accidentat. Modelele actuale ofera aceasta extindere a posibilitatilor de calatorie fara ca proprietatile dinamice (viteza, acceleratie) sa fie reduse in comparatie cu limuzinele. Din contra, unii producatori, BMW, Mercedes-Benz, Nissan si altii, produc SUV-uri cu performante dinamice asemanatoare cu modelele clasice. Insa cand practic drumurile dispar, si deplasarea trebuie continuata pe teren accidentat, nici chiar si autoturismele tot-teren de serie nu mai fac fata daca nu au fost „lucrate” cum trebuie.
„Din fabrica, din motive de economie si de marketing, masinile 4×4 sunt dotate cu sistemele care confera cel mai mare confort, cu suspensii moi si fara protectii eficiente la socuri”, spune Dinu Solojan, director general Transcarpat. Accesoriile in domeniul autovehiculelor 4×4 se impart in doua mari categorii, asemanatoare de altfel cu cele din domeniul tuning-ului auto: exterioare (parte dintre ele pentru efectul estetic) si pentru a mari capacitatea de trecere. Dar asemanarile se opresc aici. Mai ales ca nu se intentioneaza marirea puterii. Cele mai evidente sunt barele masive de protectie, asa-numitele bull-bar. Aceste accesorii au fost utilizate pentru prima data in Australia, avand rolul de a proteja masina de intalnirile accidentale cu vitele sau cangurii, accidente frecvente pe sosele. In forma sa originala, bara de protectie este intarita si face corp comun cu barele suplimentarele care protejeaza farurile si radiatorul masinii. In tarile europene, bull-bar-ul este prins de bara de protectie, avand un rol mai mult de a crea masinii o imagine mai agresiva. Treptele laterale sunt de diferite forme, cele mai practice fiind cele sub forma de bare. Permit un acces mai lejer si, in plus, protejeaza pragurile de contactul cu denivelarile mari. Foarte eficiente sunt elementele de protectie pentru faruri, realizate din policarbonat, un plastic cu o transparenta egala cu a sticlei, dar mult mai rezistent la socuri. Nu trebuie uitat suportul pentru roata de rezerva, daca masina nu este echipata din fabricatie cu asa ceva.
Accesoriile de recuperare sunt obligatorii pentru o masina care va fi utilizata in conditii grele. Troliul poate fi actionat electric, hidraulic, mecanic sau manual. Cele mai utilizate sunt cele electrice, deoarece pot tracta masina si cand motorul s-a calat, de exemplu la traversarea unui rau. Un alt avantaj al celor actionate electric este dat de posibilitatea actionarii din exterior, cand vehiculul se afla intr-un echilibru precar, putand sa se rastoarne sau sa alunece. Alegerea puterii troliului se face inmultind greutatea masinii incarcate cu 1,5. Uzuale sunt cele cu puterea cuprinsa intre 2.200 si 4.500 kgf.
Elementele care imbunatatesc performantele masinilor de teren sunt kiturile de suspensii, bucsele, blocatoarele de diferentiale si prizele de aer suprainaltate. Pentru performante mai bune se monteaza arcuri si amortizoare dure, cu o cursa mai lunga. Pe langa marirea garzii la sol se obtine si o stabilitate sporita. Bucsele originale de cauciuc se schimba cu unele din poliureten dur. Blocatoarele de diferential sunt alte elemente care permit o tractiune buna pe suprafete alunecoase. Acestea pot fi mecanice sau cu alunecare limitata. Prizele de aer speciale evita intrarea prafului si a apei in sistemul de admisie al motorului. La drum nu trebuie uitate anvelopele speciale pentru noroi, cu aderenta foarte buna, cu profile complet diferite de cele de sosea. „Costul modificarilor pleaca de la cateva mii de dolari si sunt limitate doar de posibilitatile financiare ale soferului”, incheie Dinu Solojan.    

Accesoriile necesare care scutesc de surprize neplacute

· Bull-bar: modelele simple costa 500-700 euro, iar cele complete au preturi cuprinse intre 1000 si 2000 euro. Diferentele sunt date de complexitate si materiale
· Trepte laterale: intre 500 si 700 euro perechea. Marci: TJM, ARB, Cobra
· Prizele de aer: numai filtrele umede pot costa 600 euro, pretul unui set fiind de 1.000 euro
· Troliu electric: 1.100 – 1.800 euro in functie de putere. Marca Warn
· Ecran faruri: 200 euro perechea
· Kit suspensie: 4 arcuri+4 amortizoare – in jur de 1.000 euro, in functie de modele
· Blocatoare diferential: pot costa
si 2.500 euro pentru o punte. Marci: ARB, Lockright, Detroit Locker
· Proiectoare suplimentare: cu carcasa
de inox si putere mare, costa in jur
de 200 euro perechea
· Anvelope speciale de noroi: fara pretentii – 200 euro/buc, de marca – 600 euro/buc.