Deși vânzările vehiculelor electrice cresc rapid în toată lumea, mașinile electrice din unele zone precum Polonia și Kosovo generează de fapt mai multe emisii de carbon, deoarece rețelele electrice sunt foarte dependente de cărbune, arată datele publicate de Radiant Energy Group (REG).

În altă parte a Europei, totuși, situația e ceva mai bună. Cele mai bune performanțe se înregistrează în Elveția, cu energie nucleară și hidroelectrică, cu dezvoltări urbane axate pe emisii reduse de carbon, urmată de Norvegia, Franța, Suedia și Austria, potrivit studiului citat de Reuters. Mult în urma lor se află Cipru, Serbia, Estonia și Țările de Jos.

Un șofer de vehicul electric din Germania face o economie de 55% a gazelor cu efect de seră

Un șofer de vehicul electric din cel mai mare producător de automobile din Europa, Germania, care se bazează pe o combinație de surse regenerabile și cărbune, face o economie de 55% a gazelor cu efect de seră, mai arată datele. În țări ca Germania sau Spania, cu investiții mari în energie solară și eoliană, lipsa stocării de energie regenerabilă înseamnă că acea cantitate de carbon economisită prin conducerea unui vehicul electric depinde în mare măsură de ora din zi în care se reîncarcă mașina.

Încărcarea mașinii după-amiaza, când este mai mult soare și vânt, economisește cu 16-18% mai multă cantitate de carbon decât noaptea, când rețelele pot fi alimentate cu gaz sau cărbune.

Găsirea unor modalități mai bune de decarbonizare a rețelelor electrice

Analiza, bazată pe date publice de la platforma europeană de transparență a operatorului de sistem de transport ENTSO-E și Agenția Europeană de Mediu, a arătat cum capacitatea industriei auto de a reduce emisiile depinde de găsirea unor modalități mai bune de decarbonizare a rețelelor electrice și de stocarea energiei regenerabile, provocări pe care multe țări europene nu le-au depășit încă.

Electricitatea poate decarboniza transportul

Bateriile litiu-ion sunt capabile să stocheze energie la capacitate maximă doar pentru aproximativ patru ore. Asta înseamnă că pînă și țările care au cantități semnificative de energie solară și eoliană în timpul zilei se luptă să o stocheze pentru încărcarea pe timp de noapte. Până când energia cu emisii scăzute de carbon va fi disponibilă în întreaga Europă, șoferii de vehicule electrice dornici să-și reducă amprenta și inginerii care proiectează infrastructura de încărcare vor trebui să țină cont de aceste disparități, spun cercetătorii REG din Germania și SUA.

„Electricitatea are capacitatea de a decarboniza transportul într-un mod în care motoarele cu ardere internă nu o vor face niciodată”, spune cercetătorul Sid Bagga.

Vânzările de vehicule electrice în Europa sunt încurajate de subvențiile guvernamentale și reglementările împotriva noilor mașini cu motor cu combustie internă (ICE). Unul din cinci vehicule vândute în Europa în ultimul trimestru a fost electric, iar compania de consultanță Ernst & Young se așteaptă ca vânzările de modele cu emisii zero să depășească ICE  până în 2028.