individuala, legiuitorul vine in intampinarea nevoii contribuabilului de a avea o rezolvare personalizata a problemei sale”, explica Gabriel Sincu, Senior Tax Manager la Haarmann&Hemmelrath. „Introducerea unui mecanism care sa permita contribuabilului sa limiteze aplicarea unor prevederi legale la situatia sa particulara, eliminand riscul unor interpretari eronate, este deosebit de benefica”, spune si Justinian Cucu, consultant fiscal, Global Tax Management. „Ramane de vazut, insa, cum va functiona sistemul si cat timp va dura obtinerea unei solutii fiscale individuale”, mai precizeaza Cucu.De la bun inceput, trebuie spus ca doar marii contribuabili pot obtine o solutie fiscala anticipata. Marea masa a contribuabililor – IMM-uri, liber- profesionisti, cei care au cea mai mare nevoie de un sprijin, vor avea „acces” la noua masura de-abia de la 1 ianuarie 2007. Pentru obtinerea unei solutii fiscale individuale anticipate, contribuabilii trebuie sa trimita o cerere, in care sa isi prezinte datele de identificare, situatia vizand contracte sau alte tranzactii viitoare care fac obiectul cererii, starea de fapt viitoare pentru care se solicita solutia fiscala, insotita de documente, obligatiile fiscale pentru care se solicita solutia, ca si o declaratie ca nu exista procedura fiscala administrativa sau judiciara in curs pentru cazul descris si o mentiune ca datele furnizate sunt conforme cu realitatea. Oficiali din Ministerul Finantelor sustin ca, imediat dupa numirea secretarilor de stat, Comisia fiscala va putea judeca cererile ce vor fi depuse de contribuabili. Ideea introducerii unei solutii fiscale nu este noua. Comisia fiscala centrala a functionat si functioneaza si acum in cadrul Ministerului Finantelor Publice. Menirea ei este aceea de a oferi contribuabililor raspunsuri la diverse situatii speciale, neacoperite de legislatie, sau la problemele de legislatie care nu sunt suficient de clar reglementate. Din nefericire, asa cum s-au plans contribuabilii si cum ne-au semnalat si consultantii, majoritatea raspunsurilor formulate nu au fost decat citate din lege, care nu ajutau in nici un fel firmele. Mai mult, „solutiile” oferite de Comisie se incheiau cu fraza: „Aceasta opinie nu are caracter de reglementare si nu este opozabila tertilor”. Ceea ce insemna ca documentul emis de Comisie, chiar daca ar fi lamurit problema, nu putea fi de nici un folos contribuabilului in confruntarea cu organele de control fiscal. „Pentru ca noua masura sa dea rezultate, este nevoie ca functionarii insarcinati cu rezolvarea acestor probleme sa formuleze solutii clare, fara ambiguitati, care sa nu poata da nastere la interpretari. Altfel, ne intoarcem de unde am plecat, organele fiscale urmand sa aiba propria lor parere cu privire la problema in discutie”, conchide Gabriel Sincu.De asemenea, mai trebuie avut in vedere si un alt aspect: solutia fiscala individuala este obtinuta doar pentru situatii fiscale viitoare, or, dificultatile de interpretare a legislatiei apar, de obicei, in momentul redactarii normei, iar rezolvarea lor nu izvoraste direct din prevederile legale. In aceasta situatie, este necesara interventia organului fiscal, dar nu doar pentru viitor, ci si pentru indreptarea unor erori si diminuarea consecintelor acestora.O alta problema de care trebuie tinut cont este cea legata de intervalul de timp de care va avea nevoie Comisia fiscala pentru a elabora o solutie. „In conditiile in care, in cursul anului 2004, comisia a emis doar un numar de zece decizii, este putin probabil ca va fi in masura sa emita solutii fiscale in termen de 45 de zile pentru sutele de mari contribuabili”, spune si Justinian Cucu.

Informatii utile
Pentru urmatoarele situatii, nu se emite o solutie fiscala individuala anticipata:
· cererea contribuabilului nu contine cel putin unul dintre elementele de identificare necesare
· faptele descrise sunt aceleasi cu cele descrise de contribuabil intr-o cerere anterioara, pentru care nu s-a emis o solutie fiscala individuala anticipata
· exista o procedura fiscala, administrativa sau judiciara in curs pentru cazul descris
· exista informatii ca faptele declarate ascund un alt contract, o alta tranzactie sau o alta