Nicolae Ceaușescu a avut numeroase proiecte ambițioase, însă multe dintre ele nu au fost finalizate până la sfârșitul regimului său în 1989. Unul dintre aceste proiecte, cu o importanță deosebită, ar urma să fie reluat de autoritățile actuale, beneficiind de finanțare de la bugetul de stat.
Proiectul lui Nicolae Ceaușescu, reînviat de autorități
Este deja bine cunoscut faptul că Nicolae Ceaușescu a avut viziuni grandioase pentru dezvoltarea României. Multe dintre ele au fost puse în aplicare, un exemplu celebru fiind Casa Poporului, o construcție emblematică a țării, care continuă să atragă turiști din întreaga lume.
De asemenea, fostul lider al regimului comunist a pus în practică proiecte de amploare, dar și unele controversate, cum ar fi submersia unui sat pentru a-și îndeplini un obiectiv. Cu toate acestea, nu toate proiectele au fost finalizate, iar unele au fost lăsate în stadiu incipient, deși aveau un impact semnificativ.
Unul dintre proiectele remarcabile ale lui Nicolae Ceaușescu care va fi reluat în prezent este Canalul Siret-Bărăgan. După aproape patru decenii de stagnare, autoritățile par hotărâte să ducă acest proiect la bun sfârșit.
Detalii despre investiție și termenul de finalizare
Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare (ANIF) a oferit informații suplimentare despre acest proiect. Conform sursei menționate, două asocieri conduse de Erbașu și Dimex au depus oferte pentru construirea primelor 23 de kilometri ai Canalului Siret-Bărăgan. Valoarea estimată a acestui proiect este de aproximativ 1 miliard de lei, iar finanțarea va proveni de la bugetul de stat. Acest buget va acoperi atât proiectarea, cât și execuția lucrărilor.
Termenul estimat pentru finalizarea lucrărilor este de 31 de luni. Proiectul include și realizarea a trei noduri hidrotehnice (Zăbrăuți, Șușița și Putna) și 14 subtraversări de râuri.
Istoria Canalului Siret-Bărăgan
Proiectul Canalului Siret-Bărăgan a fost inițiat în 1986, cu scopul de a utiliza apele râului Siret pentru irigațiile din Bărăgan. Potrivit planurilor din acea perioadă, canalul ar fi avut o lungime totală de 198 km, o lățime la bază de 20 de metri și o adâncire de 7 metri.
Planul lui Ceaușescu adresa mai multe probleme, printre care aprovizionarea cu apă pentru irigațiile dintr-o regiune agricolă extrem de productivă dar, în același timp, predispusă la secetă. De asemenea, canalul ar fi ajutat la reducerea riscului de inundații în zona luncii Siretului. În plus, proiectul ar fi oferit și o cale de navigație internă, facilitând transportul de mărfuri. Agricultorii ar fi beneficiat astfel de economii semnificative la costurile energetice pentru aducerea apei din Dunăre, o practică încă utilizată pe scară largă.
Etapele de realizare ale canalului
Proiectul a fost gândit inițial în două etape. Prima etapă ar fi cuprins canalul dintre acumularea Călimănești și zona Râmna, având o lungime de 51,5 km. Cea de-a doua etapă ar fi presupus construirea canalului între Râmna și acumularea Dridu, pe o distanță de 139,5 km. În prezent, autoritățile se concentrează pe primul lot din prima etapă, începând lucrările între kilometrii 0 și 23.