Sectorul productiei de autovehicule se afla in fata unei noi provocari.
Dupa socul “miracolului japonez” si, de curand, al celui sud-coreean, China tinde sa devina cel mai important jucator. Majoritatea producatorilor cu traditie curteaza asiduu Beijing-ul pentru a intra in gratiile sale.

Chery, Geely si Donfeng. Nu sunt numele unor eroi din serialele de desene animate, ci denumirile masinilor care vor rula in viitorul apropiat pe autostrazile din Europa si America de Nord. Asaltul masinilor chinezesti este abia la inceput, iar prezenta producatorilor din aceasta tara la marile expozitii auto nu impresioneaza inca nici un critic auto. Cu toate acestea, un recent studiu realizat de KPMG arata o crestere a notorietatii marcilor asiatice, 88% din cei chestionati asteptandu-se ca acestea sa castige si mai mult din cota de piata. La intrebarea referitoare la marcile care vor inregistra, cu cea mai mare probabilitate, o crestere a cotei de piata, aproape 80% din cele 140 de persoane cu functii executive din industria auto care au participat la sondaj au indicat marcile sud-coreene si pe cele chinezesti. Reprezentantii KPMG sunt de parere ca in urmatorii cinci ani s-ar putea inregistra un asalt sustinut pe pietele europene din partea acestor marci in dezvoltare. “Acestea vor trebui sa depaseasca barierele impuse de numele de marca, de sustinerea dealerilor, de imagine si calitate, dar, daca reusesc acest lucru, se vor indrepta probabil initial spre pietele scazute ca pret ale Europei de Est, in care sensibilitatea la pret ar putea sa invinga loialitatea fata de o marca, iar terenul de joc ar putea fi mai echilibrat din punctul de vedere al retelelor de distributie”, precizeaza reprezentantii KPMG.


Acum aproape jumatate de secol, masinile unui producator japonez aproape necunoscut, Toyota, isi faceau intrarea pe piata americana. In 2006, acesta ar putea deveni liderul industriei auto, depasind General Motors, compania care a dominat autoritar piata in ultimele decenii.


Majoritatea analistilor auto prevad o evolutie similara pentru autovehiculele chinezesti: debut modest pe segmentul economic, acapararea constanta a segmentelor superioare, constructia unor marci puternice si, in final, asaltul generalizat asupra liderului pietei.


Asa au inceput japonezii, iar coreenii le-au urmat strategia cu fidelitate. In ultimii zece ani, producatorii americani nu au reusit sa recastige cotele de piata pierdute in favoarea asiaticilor. In 2004, exporturile chinezesti au luat drumul Iranului, Siriei si a unor piete din Africa. Anul trecut, primele modele, o mica masina de oras si un offroad vandut la jumatate de pret fata de concurenta, au ajuns in Europa. Consumatorii americani nu mai au mult de asteptat pana la invazia chineza. Modele ieftine vor fi vandute in SUA din acest an sau din 2007.


Producatorii chinezi beneficiaza de atuuri greu de contracarat. Mana de lucru ieftina este doar un aspect. Stimulentele acordate de autoritati au favorizat investitiile straine, care au creat o baza industriala pentru asamblarea autovehiculelor. Asa au aparut peste noapte zeci de producatori auto, care pur si simplu au copiat modele occidentale sau japoneze. Bancile controlate de stat si de autoritatile centrale au acordat credite la discretie, ceea ce a sporit enorm capacitatea de productie in numai cativa ani.


Evident, producatorii straini, de la Volkswagen la Ford si de la General Motors la Toyota, s-au repezit sa investeasca in noi capacitati de productie in aceasta zona. Aceastea au luat forma societatilor mixte cu parteneri locali, singura permisa de catre guvernul comunist. Firmele chinezesti au astfel posibilitatea sa produca modele pe cont propriu, in colaborare cu partenerii externi sau doar sa gazduiasca productia unui investitor strain. Ca urmare a investitiilor masive, capacitatea de productie a sporit mult mai repede decat cererea, e drept fenomenala, a pietei chineze. In consecinta, profiturile s-au prabusit in ultimii trei ani, iar producatorii, fie ei chinezi sau straini, incep sa se gandeasca la export ca la o cale de evitare a falimentului. Cei mai dornici de export sunt producatorii chinezi, pentru ca americanii, europenii si japonezii se confrunta pe propriile piete cu excedente masive de capacitati de productie.


Miza afirmarii Chinei pe piata auto mondiala este enorma. Sectorul de productie a autovehiculelor reprezinta 10-12% din produsul intern brut. Cum aceasta tara gazduieste o cincime din populatia lumii, potentialul pietei chineze nu poate fi ignorat de marii jucatori din industria de profil.

Ritmul Inmatricularilor de autoturisme va creste ametitor pe piata chineza

Apetitul chinezilor pentru masini a explodat la sfarsitul anilor ‘90. Principala explicatie pentru numarul tot mai mare de autovehicule de pe drumurile din China este cresterea economica sustinuta. Datorita acesteia, tot mai multi consumatori au dispus, pentru prima data, de mijloacele financiare pentru achizitionarea unei masini. Cresterea pietei reprezinta o oportunitate, dar si o amenintare la adresa producatorilor auto traditionali. Pe langa perspectiva vanzarilor masive, exista temerea ca jucatorii chinezi fura tehnologie pe care o folosesc apoi la propriile modele.

Ponderea pietei chineze In vanzarile mondiale

Potrivit analistilor, China va deveni in 2010 a doua piata auto din lume dupa SUA, devansand Japonia. In 2007, principalii jucatori chinezi vor incepe sa exporte masiv in America de Nord, dupa debutul european din 2005. Deocamdata, companiile chinezesti exporta mai ales in Africa, Orientul Mijlociu si tarile din Asia de Sud-Est. Anul trecut , productia de autovehicule a Chinei a crescut
cu zece procente fata de 2004 si cu 70% comparativ cu 2003. Geely, cel mai mare producator auto privat din China, a anuntat in toamna anului trecut ca, pana in 2015, intentioneaza sa-si majoreze productia cu doua milioane de unitati.