Multe companii s-au fript, subestimând impactul crizei asupra propriilor lor afaceri şi a economiei, în general, reiese dintr-o analiză a companiei de consultanţă în management Horvath & Partners.

Studiul, efectuat pe pieţele din Germania, Austria, Elveţia, Ungaria şi România, arată că impactul crizei este resimţit ca fiind major de către manageri, dar ei nu identifică corect măsurile necesare pentru combaterea acesteia.

Referitor la climatul de afaceri, Kurt Weber, managing director al Horvath & Partners România, apreciază că „nu se observă o dinamică în ceea ce priveşte măsurile adoptate. Multe companii acţionează defensiv şi nu realizează că se confruntă cu o situaţie de criză. Măsurile structurale sunt evitate şi există dovezi clare că se instaurează o situaţie de criză structurală. Capacităţile şi structurile din cadrul companiilor nu corespund cererii din piaţă“.

Sentimentul general este că efectele crizei vor fi vizibile şi după 2010, iar 74% dintre cei 248 de manageri participanţi la studiu consideră că durata crizei va depăşi un an. Toate companiile participante au înregistrat o scădere a numărului de comenzi pentru finele lui 2009 şi începutul acestui an. Două treimi dintre managerii intervievaţi se aşteaptă şi pe viitor la o scădere a cifrei de afaceri, iar ceva mai mult de jumătate (55%) anticipează o scădere în continuare a lichidităţilor.

Optimism exagerat şi confuzie

Paradoxal, însă, multe companii sunt prea optimiste în ceea ce priveşte propria evaluare, 50% dintre acestea apreciind că nu se află într-o situaţie de criză, chiar dacă au înregistrat o scădere semnificativă a numărului de comenzi. „Pe ansamblu, putem constata diferenţe sem­nificative privind percepţia asupra crizei, fapt care induce riscul neiniţierii măsurilor necesare şi adecvate privind dezvoltările ulterioare ale companiilor“, menţionează studiul. Până acum, principalele măsuri luate de companiile analizate sunt realinierea portofoliului de produse, dezvoltarea unor noi grupe de clienţi şi dezvoltarea unor noi strategii de preţ. În general, managerii ezită să ia măsuri de restructurare şi preferă să aştepte evoluţia ulterioară a economiei, mai relevă studiul.

Rezultatele chestionarului nostru indică o lipsă a măsurilor pentru viitor.
Kurt Weber, managing director, Horvath & Partners

Percepţie
Jumătate dintre manageri consideră că propriile lor companii nu se află în criză şi nu acţionează în sensul restructurării.