Nicolae Ceaușescu a dus o politică de înarmare în stil comunist, dar tehnica achiziționată a ajuns repede demodată și în 1989 începuse dotarea cu MiG-29, model revoluționar în raport cu MiG-21.

Dispariția Uniunii Sovietice a dus la pierderea furnizorului tradițional de echipament aeronautic și s-a trecut la adoptarea de tehnică occidentală. Cum avionul F-16 s-a afirmat în războaie și era în dotarea multor state, această opțiune părea una absolut normală. Avea capacitatea să efectueze atacuri la sol, dar și să facă față luptelor aeriene. Era o mașină zburătoare multirol.

Din păcate, aducerea mașinilor de zbor din Portugalia a însemnat cumpărarea unor vechituri scumpe din varianta A, cea mai veche. Acum, în 2021, se dorește luarea altor 32 de exemplare din Norvegia, cel mai nou datând din anul 1984. Chiar dacă au fost modernizate, rămân totuși niște avioane ale trecutului.

Budapesta a dus o altă politică în domeniul înarmării. A ales aparate de zbor din Suedia, modelul Gripen fiind adaptat pentru state de dimensiuni mai reduse. A fost conceput și pentru o întreținere ieftină. Mai mult. Liderii maghiari au preferat varianta leasingului și astfel efortul bugetar a fost limitat. Variantele noi de Gripen sunt superioare celor de F-16 din seriile vechi. Existau și alte soluții la producători europeni de tehnică volantă.

Este interesant de observat un aspect tehnic. Autoritățile de la București pun mari taxe pe mașinile vechi pentru că sunt poluante și nu respectă regulile de siguranță rutieră. Există norme din ce în ce mai greu de respectat chiar și de constructorii de noi automobile. Oare cum se poate importa ceva conceput acum patru decenii și care este retras de peste tot din lumea civilizată, avansată?

Politicienii români n-au vrut să aducă tehnică performantă și banii au fost cheltuiți în zadar.

Nu este prima dată când se fac afaceri cu armament și așa se explică numărul mare de monumente pline cu nume de eroi.

Este interesant că aliații din N.A.T.O. nu sunt interesați să pună capăt gesturilor sinucigașe făcute de conducătorii de la București. Chiar mult blamata Germanie hitleristă a oferit României aparate Me-109 E care nu aveau o vechime mai mare de doi ani și care au fost esențiale în condițiile Frontului de Est.

Apoi au fost trimise aparate din seria G și chiar au fost expediate piesele necesare montării altor avioane în capacitatea industrială de la Brașov. Bombardamentele americane au împiedicat modernizarea și extinderea fabricii de la Ghimbav.