Lupta pentru supremația pe piața vehiculelor electrice

Una dintre cele mai mari bătălii de pe piață are loc între gigantul american Tesla și compania chineză BYD, un rival care pare să-și consolideze constant poziția de lider.

Totodată, competiția globală pentru vehiculele electrice este pe cale să devină și mai intensă, pe măsură ce noii jucători din sector își fac apariția și joacă un rol tot mai important.

În acest context, și influențele externe, cum ar fi tarifele vamale impuse de președintele Donald Trump, adaugă o notă de incertitudine asupra viitorului industriei.

BYD
SURSA FOTO: Dreamstime

Performanțele financiare la BYD și Tesla

În prima parte a anului 2025, BYD a raportat o performanță financiară excepțională, cu venituri de 23,35 miliarde de dolari și o creștere remarcabilă de 36,4% față de perioada similară a anului precedent.

Aceasta marchează o expansiune rapidă pentru companie, în contrast cu Tesla, care a înregistrat o scădere a profiturilor de 71%. Aceste date reflectă un peisaj dinamic al pieței de vehicule electrice, în care sectorul auto chinez continuă să se extindă rapid.

Peste jumătate din mașinile noi vândute în China sunt acum vehicule cu energie curată, ceea ce marchează o diferență semnificativă față de alte piețe majore, cum ar fi Statele Unite și Europa.

tesla, tesla sua
SURSA FOTO: Dreamstime

Inovație și concurență la salonul auto de la Shanghai

În acest mediu concurențial, salonul auto de la Shanghai din 2025 a fost un punct central al inovării, cu peste 100 de noi modele prezentate, inclusiv vehicule electrice de la BYD și Geely, care au fost direct rivale pentru modelele Tesla.

Un număr mare de noi modele crossover au fost lansate pentru a concura cu Tesla Model Y, care rămâne popular pe piața chineză, dar totuși, Tesla se confruntă cu provocări din partea noilor participanți.

Consolidarea concurenței și supraviețuirea companiilor din China

Pe măsură ce competiția devine din ce în ce mai acerbă, un alt factor semnificativ îl reprezintă evoluția industriei auto din China, unde se preconizează o curățare masivă a sectorului.

Peste 75% dintre companiile care produc vehicule electrice ar putea să dispară în următorii ani, conform estimărilor fondatorului Xpeng Motors, He Xiaopeng.

Aceasta va lăsa pe piață doar câțiva jucători mari, iar această competiție de prețuri, alimentată de progrese tehnologice și presiuni financiare, va atinge și piețele din afacerea Chinei.

Un nou start-up din Statele Unite, Slate Auto, a ales o abordare diferită față de majoritatea companiilor auto moderne. Slate se concentrează pe crearea unui camionetă electrică „analogică”, fără multitudinea de gadgeturi și opțiuni tehnologice, punând accent pe personalizare și simplitate.

Acest model, susținut de Jeff Bezos, își propune să răspundă unei nevoi de produse mai accesibile, adresându-se unui segment de piață mai conservator. Slate Auto va începe producția în 2026, cu scopul de a atinge 150.000 de vehicule produse anual până în 2027.

Provocări pentru Tesla

În paralel, Tesla se confruntă cu o scădere semnificativă a prețului acțiunilor sale, care a scăzut cu 30% în 2025, în timp ce BYD a înregistrat o creștere de peste 50%.

Acest contrast reflectă o schimbare fundamentală pe piața globală a vehiculelor electrice, cu investitorii din România și din întreaga lume având un rol activ în deciziile de tranzacționare ale celor două companii.