Preţul la combustibili a început, din nou, să crească în România, atât la benzină, cât și la motorină. Totuși, se întâmplă un lucru inedit în condițiile în care este înregistrată cea mai mare diferență între preţul benzinei şi cel al motorinei.

Astfel, un plin de motorină de 50 de litri costă cu 4,5 lei mai mult decât acum o lună, în timp ce același plin de benzină este cu 6,5 lei mai ieftin comparativ cu ultimele 30 de zile, chiar dacă ambele tipuri de combustibil și-au crescut totuși prețul de la începutul lunii octombrie.

Practic, șoferii care au mașini pe benzină plătesc mai puțin, în timp cei cu motoare diesel plătesc mai mult.

Preţul carburanţilor creşte în România. Cea mai mare diferenţă între benzină şi motorină

În cazul unui litru de benzină, de la începutul lunii preţul a crescut cu 0,26 de bani, în timp ce motorina s-a scumpit cu 0,36 de bani pe litru. Scumpirile se simt în bugetele românilor care ajung să dea şi aproape jumătate de salariu doar pe combustibil.

Un calcul simplu arată că 50 de litri de motorină costă acum cu 4,5 lei mai mult decât în urmă cu 30 de zile, iar 50 de litri de benzină costă astăzi cu 6,5 lei mai puţin decât acum o lună. De altfel, este cea mai mare diferenţă între preţul combustibililor. Cel mai mult are de suferit industria transporturilor, pentru că majoritatea mașinilor şi camionetelor sunt pe motorină.

Bogdan Chirițoiu, prima reacție după scumpirile la combustibili

Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a afirmat, miercuri, referindu-se la ultimele majorări ale carburanţilor, că nu are indicii că s-ar fi schimbat ceva în comportamentul companiilor faţă de perioada din vară, când acestea ar fi acţionat corect, precizând că instituţia pe care o conduce este cu ochii pe acestea, anunță News.ro.

Bogdan Chiriţoiu a fost întrebat, miercuri, la finalul şedinţei de Guvern, despre cele mai recente creşteri de preţuri la combustibil, dacă există o explicaţie pentru acestea.

“Am spus două lucruri astă-vară. Că am văzut reducere de 50 de bani că a fost transmisă în preţ, deci companiile mari pe care le monitorizăm şi la care avem date prin monitorul preţurilor la carburanţi, aceste companii s-au conformat şi măsura reducerii 50 de bani, parte suportată de buget, parte suportată de companii a funcţionat. Am reluat analizele noastre şi am găsit aceleaşi rezultate pe care le-am văzut acum câţiva ani.

Când variază preţul materiei prime, preţul internaţional al barilului, vedem impactul în preţuri, atât în sus, cât şi în jos, îl vedem într-o săptămână, în două săptămâni. Mare parte se transmite într-o săptămână, aproape integral se transmite în două săptămâni, cu egală amplitudine şi cu egală viteză şi în sus şi în jos. A fost o concluzie care ne-a bucurat şi ne-a surprins în acelaşi timp. A fost o surpriză plăcută”, a afirmat Bogdan Chiriţoiu.

El a menţionat că reprezentanţii Consiliului Concurenţei monitorizează în continuare companiile care vând carburanţi.

“Nu au fost semne că lucrurile nu au mers bine astă-vară. Acum după decizia OPEC+ de a reduce producţia, de a anunţa o viitoare reducere a producţiei de combustibil aţi văzut că a fost, mai ales o anumită creştere a preţului barilului, deci din punctul ăsta de vedere ne aşteptam, s-a dus de la sub 90 la peste 90, dar sub 100. O anumită creştere era de aşteptat. Nu pot să vă comentez fiecare creştere în parte.

Monitorizăm piaţa, dar ne ia câteva zile să monitorizăm. Monitorizăm piaţa şi dacă e nevoie să intervenim, vom interveni. Avem bază legală. Guvernul a prelungit intervenţia la 50 de bani, inclusiv mijloacele de supraveghere şi de sancţionare, avem instrumentele legale, dar luni de zile mi se pare că lucrurile s-au desfăşurat corect. Nu am indicii în momentul de faţă că s-ar fi schimbat ceva în comportamentul companiilor, dar suntem cu ochii pe ei”, a precizat preşedintele Consiliului Concurenţei.