Conform Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), continuă să se manifeste, impactul importului masiv de vehicule rulate care, la un volum de aprox. 53.000 unităţi la autoturisme şi 11.200 la vehicule comerciale, au o creştere de 50%, respectiv 12.3% faţă de 2012. Din aceste cifre, rezultă că la fiecare autoturism nou vândut în România au fost aduse alte 4,7 rulate. Mai grav este faptul că 28.730 (peste 54%) dintre acestea din urmă sunt mai vechi de 10 ani, adică de 2,2 ori mai multe decât autoturisme noi vândute prin reţelele naţionale ale producătorilor autohtoni şi importatorilor autorizaţi.
„Considerăm că aceste cifre sunt de natură să îngrijoreze atât autoritățile centrale ale statului, care se confruntă în mod evident cu o scădere a încasarilor la bugetul de stat (TVA, taxe si impozite aferente vânzărilor de autoturisme noi), cât și autoritățile locale, populația din principalele orașe ale țării fiind, în mod cert afectată de creșterea poluării aerului. Este de așteptat și analizat în perioada următoare, dacă și în ce măsură «Timbrul de mediu» și ,Programul de înnoire a parcului auto» vor contribui la redresarea acestei situații”, menționează reprezentanții APIA.
Doar 12.869 de autoturisme noi vândute
Pe ansamblul pieţei, livrările totale (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat în primele trei luni ale lui 2013 o scădere de 6,6%, comparativ cu aceași perioadă din anul trecut, până la 15.615 unități.În interiorul acestei scăderi autoturismele au înregisrat un declin de 6,9%, până la 12.869 de unități.
La autoturisme, pe primul trimestru din 2013 clasamentul pe mărci este condus de Dacia, cu 3.622 unităţi vândute (28,1% din total), urmată de Volkswagen (1423 unităţi / 11,1%), Skoda (1163 unităţi / 9%), Renault (783 unităţi / 6,1%), Ford (725 unităţi / 5,6%), şi Hyundai (628 unităţi / 4,9%). Pe modele, Dacia Logan rămâne pe primul loc, urmat de Dacia Duster, Skoda Octavia, Dacia Sandero şi Renault Clio.
Analizând segmentarea pe clase, se observă faptul că, la început de an, doar clasele B (sub-compact), C (compact) şi monovolum sunt pe plus. Toate celelalte sunt pe minus, cu scăderi cuprinse între 5% şi 36%. În funcţie de tipul de combustibil. se remarcă o scădere a vânzărilor de autoturisme cu motoare diesel, care ajung la 59% din piață, față de 61,7% cât se înregistra în aceeași perioadă a anului trecut. În zona vehiculelor comerciale uşoare (LCV+ minibuse) este evidentă o scădere ceva mai mică a pieței (-2%), dar și faptul că primele trei mărci (Dacia, Ford și Volkswagen), reprezintă împreună peste 50% din piață.