Din componenta Daewoo Motor, actionarul principal al Daewoo Automobile Romania, au disparut incepand cu 29 aprilie fabricile coreene de la Kunsan si Changwon, cea de la Hanoi (Vietnam) si un numar de noua centre de vanzari din Europa. Motivul este deja cunoscut. Ca urmare a datoriilor acumulate de grupul coreean, aceste active vor intra in componenta unei noi companii de automobile, avandu-i ca actionari majoritari pe General Motors si partenerii sai, alaturi de Banca de Dezvoltare din Coreea in numele creditorilor Daewoo.
In aceasta schema, viitorul uzinei de la Craiova depinde acum de ceea ce a mai ramas din Daewoo Motor. Conform acordului dintre parti, fabricile care nu au facut obiectul intelegerii vor continua sa primeasca componente si asistenta tehnica de la noua companie apartinand General Motor. Nu e vorba insa de o colaborare intre companii surori. General Motor are obligatia sa onoreze contractele deja incheiate, acestea facand parte dintr-un „business plan” care de obicei se deruleaza intr-o perioada cuprinsa intre trei ani si cinci ani. Pe de alta parte, pentru grupul american este o afacere profitabila. El urmeaza sa incaseze indirect bani buni de pe piete in care nu este implicat serios in vanzarea de automobile.

Pe termen lung, situatia ramane neclara

Principala intrebare la care nici un oficial Daewoo n-a raspuns deocamdata este care va fi soarta uzinelor ramase in componenta Daewoo Motor, dupa expirarea contractelor in vigoare.
O buna parte a subansamblelor si componentelor care intra acum in componenta modelelor comercializate de Daewoo Automobile Romania sunt aduse de la fabricile Daewoo din Coreea. Leganza, de pilda, ca si Tacuma, noul model ce va fi lansat in iunie, sunt doar asamblate in Romania, in timp celelalte modele au un grad de integrare care variaza intre 30 si 60%. Furnizorii traditionali ai uzinei craiovene au acum insa un alt stapan. Chiar daca pe termen mediu problema livrarilor de subansamble pare rezolvata, viitorul pe termen lung al uzinei ramane incert.
„E inutil sa discutam acum despre planurile de perspectiva ale Daewoo Motor pentru fabrica de la Craiova. Sa nu uitam ca acordul a fost semnat abia de o saptamana”, spune Valeriu Tones, directorul departamentului de relatii publice al Daewoo Automobile Romania.
Scenarii se pot insa construi. In varianta optimista, componentele fabricate acum in uzinele care nu mai apartin Daewoo Motor, vor fi treptat integrate in productia celor ramase in componenta companiei coreene. Producatorul craiovean nu ar avea astfel in nici un fel de suferit, fabricand in continuare masini si asigurand piesele de schimb necesare ani buni de acum incolo. In aceeasi nota se poate spune ca, in ciuda scaderii vanzarilor din ultimii ani, Daewoo Automobile Romania nu are datorii la stat, relativa stabilitate financiara fiind data de profitul obtinut din exportul de masini, motoare sau cutii de viteze. Compania a inregistrat chiar un reviriment pe primul trimestru al acestui an, volumul vanzarilor fiind mai mare cu peste 60% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Daca trendul ascendent va continua, iar Daewoo Motor va fi pus in situatia de a vinde compania, atunci cu siguranta ca se va gasi un investitor serios care sa o preia.
Altfel stau lucrurile in varianta pesimista. Ramasa fara cele mai performante active si fara o parte din specialistii de marca, Daewoo Motor ar putea avea mari probleme in a asigura uzinelor din componenta infrastructura si know-how-ul necesar schimbarii gamei de modele in acelasi ritm cu ceilalti competitori de pe piata. Deja pe piata romaneasca, actuala gama Daewoo este depasita tehnologic. Cielo este o masina fabricata acum zece ani, Tico a fost retras din fabricatie fara a se gasi un inlocuitor pe masura, in timp ce Nubira si Leganza sunt ramase tehnologic in urma competitorilor din clasa lor. In ciuda nivelului de trei scazut, piata romaneasca a taxat compania coreeana pentru aceste neajunsuri, interesul clientilor deplasandu-se tot mai mult, in ultimii ani, spre masinile germane sau frantuzesti. Un ultim argument tine chiar de uzina de la Craiova. Daca din motive financiare, Daewoo Automobile Romania nu va achita la timp catre General Motors contravaloarea componentelor, grupul american ar putea sista livrarea acestora. O data cu cateva fabrici, Daewoo Motor a pierdut si o parte din avantajul afacerilor in familie.    

Vanzari Daewoo Automobile Romania

Vanzari piata interna         2001      6.648 bucati
Vanzari piata interna trim I,     2002        2.294 bucati
Cota de piata in             2000        18%
Cota de piata             2001        10,98%
Cota de piata martie 2002 (automobile de pasageri)    12,5%

Negocierile dintre Daewoo si General Motors

octombrie 2000 – Ford ofera pentru preluarea Daewoo suma de 7.600 miliarde woni, dar creditorii companiei coreene refuza oferta. Ford se retrage de la negocieri. Daewoo demareaza tratativele cu grupul General Motors si partenerul acestuia, Fiat.
noiembrie 2000 – In urma declararii falimentului Daewoo, compania este preluata de stat.
aprilie 2001 – Masurile de restructurare a companiei, initiate de creditorii Daewoo incep sa dea rezultate. Daewoo anunta primul profit operational trimestrial.
mai 2001 – General Motors propune preluarea anumitor active ale Daewoo.
septembrie 2001 – are loc semnarea memorandumului de intelegere. General Motors impreuna cu creditorii Daewoo pun bazele unei noi companii care urma sa preia o mare parte din activele Daewoo Motor. Pirntre acestea se numara cele doua fabrici din Coreea (Changwon si Kunsan), alte doua din Egipt si Vietnam, precum si 22 de centre de vanzare din intreaga lume. Situatia uzinei de la Craiova ramane incerta.
iunie 2001 – Presedintele Daewoo, anunta semnarea unui acord final cu General Motors, la sfarsitul anului 2001.
decembrie 2001 – Semnarea unui acord final se amana fara a se preciza un termen clar
30 aprilie 2002 – General Motors, Daewoo Motor si Banca de Dezvoltare din Coreea ( in numele creditorilor Daewoo, semneaza acordul final de infiintare a unei noi companii. Uzina de la Craiova nu va face parte din noua companie, apartinand in continuare Daewoo Motor (partea nepreluata de General Motors). Daewoo Automobile Romania va primi subansamble, componente si asistenta tehnica din partea noii companii conduse de General Motors.