Când timpul liber este limitat, păstrarea legăturilor cu prietenii se poate face şi prin utilizarea platformelor de socializare, inclusiv prin jocurile online oferite de acestea.

Platformele de socializare sunt, în prezent, cele mai facile căi de comunicare online între prieteni, rude şi colegi. Lansate în urmă cu câţiva ani, site-urile au crescut exploziv, în stilul obişnuit al proiectelor de succes de pe internet.

Audienţa de sute de milioane la nivel mondial a acestor platforme de comunicare este uşor de explicat într-o lume în care oamenii au tot mai puţin timp liber. Utilizarea acestor site-uri este o modalitate rapidă şi facilă de a păstra legătura cu prietenii şi de a te deconecta de la stresul zilnic. Facebook, Twitter, Hi5, Linkedin sunt doar câteva dintre cele mai importante portaluri de socializare, fiecare oferind servicii gratuite unui anumit tip de public. De altfel, tocmai gratuitatea acestor platforme este cheia atracţiei exercitate asupra persoanelor cu acces curent la internet.

La nivel mondial, Facebook a ajuns la 300 de milioane de utilizatori activi, adică persoane care i-au accesat serviciile cel puţin o dată pe lună, urcând astfel pe locul secund al celor mai vizitate site-uri din lume, după Google. Hi5, un serviciu similar, destinat însă unor persoane mai tinere, contorizează peste 63 de milioane de clienţi activi.  De altfel, în topul celor mai vizitate site-uri web la nivel mondial, majoritatea oferă posibilităţi de socializare. Google, Yahoo!, YouTube, Windows Live au, toate, diverse servicii de chat, schimb de poze sau de filmuleţe video.

Jocuri online pentru oameni ocupaţi

183-40941-39_societygame_44.jpgNumărul de utilizatori atrage după sine şi dezvoltarea de aplicaţii menite să ţină cât mai mult oamenii în faţa calculatorului. Pe lângă serviciile de chat, cea mai comună aplicaţie este cea de jocuri online. Nu jocuri în sensul clasic, adică programe pe care trebuie să le rulezi timp îndelungat, ci jocuri care presupun doar câteva clickuri la anumite intervale de timp. Acest tip de jocuri are tot mai mult succes în ultimul timp, printre cele mai cunoscute, cu mii de utilizatori şi în România, fiind Travian sau Triburile. Practic, tot ce trebuie să facă gamerul este să comande nişte acţiuni ce urmează a fi încheiate în câteva ore.

Evident, şi Facebook oferă astfel de jocuri, dezvoltate de terţi şi accesate de mulţi utilizatori. Mafia Wars, FarmVille, YoVille sunt doar câteva dintre jocurile create de compania Zynga pentru Facebook. Cea mai  interesantă parte a acestor aplicaţii este obligarea jucătorilor să atragă alţi prieteni pentru a face posibilă dezvoltarea caracterului din joc. Spre exemplu, în Mafia Wars, unde utilizatorul îşi creează o reţea proprie de gangsteri virtuali şi face o mulţime de misiuni care mai de care mai ilegale, are nevoie şi de majorarea numărului de membri pentru a accesa nivelurile superioare şi, evident, pentru a avea succes. Printre „veterani“ se găsesc jucători cu activitate susţinută multe luni la rând. Topul este condus de „Don Eskabar“, ajuns la nivelul 6.370, în condiţiile în care ­într-­o singură zi poţi completa un nivel sau două. Interesante sunt şi informaţiile pe care jucătorii le oferă prin accesarea aplicaţiilor şi prin modalitatea în care joacă. Dacă în Mafia Wars sunt agresivi şi cumpără, pe puncte sau cu bani reali, anumite cadouri, în FarmVille sunt sociabili şi dedicaţi misiunilor pe care le au (în principal, cultivarea şi recoltarea de fructe sau legume). Informaţiile sunt importante pentru monetizarea aplicaţiilor sau a platformei în sine. Reclamele prezente pe site sunt cât mai personalizate, în funcţie de caracteristicile publicului. Spre exemplu, una dintre cele mai întâlnite reclame de pe site este la tranzacţionarea forex, piaţa valutară internaţională, iar profilul investitorului (tânăr, 25-40 de ani, venituri peste medie, apetit pentru risc) este apropiat de cel al utilizatorilor de Facebook.

Monetizarea platformelor de socializare

Aplicaţii asociate cu campanii de presă au început să fie dezvoltate şi în România, unde Facebook numără circa 0,26 milioane de utilizatori, iar Hi5, peste două milioane. Vodafone a lansat, cu autorul McCann Erickson, o aplicaţie numită Date Casting, menită să promoveze oferta operatorului pentru tinerii sub 26 de ani. Platformele de socializare ajung astfel să producă şi profit, creând totodată un nou canal de comunicare cu publicul. „În general, campaniile pe care le dezvoltăm pornesc de la o idee mare. Dacă ideea se exprimă bine pe Facebook sau Twitter, nu ezităm să o ducem şi acolo“, spune Cătălin Dobre copywriter McCann Erickson. Ceea ce demonstrează polivalenţa platformelor de socializare online.

Dacă ideea principală a unei campanii pe care o dezvoltăm se exprimă bine pe Facebook sau Twitter, nu ezităm să o promovăm şi pe aceste site-uri.
Cătălin Dobre, copywriter, McCann Erickson

300 de milioane de utilizatori activi este nivelul la care a ajuns Facebook anul acesta în întreaga lume. În România, cifra se ridică la 0,26 milioane

Te-ar putea interesa și: