Volatilitatea piețelor, în special a celei europene, este una dintre principalele probleme cu care se confruntă întreaga industrie auto, iar grupul BMW caută continuu strategia corectă pentru a gestiona situația. Conform lui Jean-Philippe Parain, războiul comercial dintre SUA și China nu este un caz singular, iar extinderea protecționismului poate genera modificări ale capacităților de producție din întreaga lume: „China este cea mai mare piață a noastră și, din cauza războiului comercial dintre SUA și acest stat asiatic, se modifică niște taxe care afectează vehiculele importate din Statele Unite. Există temeri legate de o situație similară și în Europa. Iar în Turcia, domnul Erdogan a anunțat și el modificări ale taxelor pentru mașini. Brexitul va avea și el un impact din acest punct de vedere. Astfel de situații apar peste tot în jurul nostru și fac foarte dificilă găsirea strategiei corecte”. Vicepreşedintele BMW Group menționează că în această situație „nu putem decât să mergem înainte cu strategia noastră. Și, deocamdată, putem anunța că ne aflăm pe un trend ascendent în ciuda volatilității piețelor. Este o creștere redusă, dar stabilă. Și ne aflăm abia la începutul unei ofensive de produse, în special în Europa, unde am lansat la finalul anului trecut X3, la începutul acestui an X2 și chiar acum noul X4. Vor veni noul X5 și Seria 8”.

„Volatilitatea piețelor și protecționismul nu sunt elemente pozitive. Noi ne putem adapta, desigur, dar acestea nu fac bine economiei mondiale și comerțului liber. Noi facem lobby pentru stabilitate. Cea mai mare uzină a noastră se află Statele Unite. În funcție de valoare suntem cel mai mare exportator al industriei auto americane și avem argumente solide pentru a arăta că impunerea de noi taxe pe comerț va fi în detrimentul tuturor țărilor, inclusiv al SUA. Dacă protecționismul va continua vom fi nevoiți să producem cât mai aproape de piețele de desfacere. BMW este deja cunoscut pentru capacitatea de a se adapta rapid la cerere și la condițiile din piață. Cred că flexibilitatea este și cheia viitorului, fie că vorbim despre produsele pe care le putem asambla într-o anumită uzină, fie despre utilizarea unor anumite motoare sau echipamente”, a declarat oficialul marelui grup german.

 

Bătălia cu Mercedes-Benz și Audi continuă

După săgețile trimise către susținătorii protecționismului, Jean-Philippe Parain a răspuns întrebărilor Capital despre concurența acerbă cu rivalii germani, mai ales după ce, încă din 2016, BMW a pierdut prima poziție în clasamentul mondial al vânzărilor de automobile premium. „Sunt unghiuri diferite din care poți privi lupta dintre doi competitori. Nu pot spune că am pierdut anul trecut lupta cu Mercedes-Benz. În Europa, zona de care mă ocup, vom încheia acest an pe prima poziție. Chiar câștigăm teren în anumite segmente. Nu uitați că suntem la debutul unei puternice ofensive de produse care ne va ajuta mult. În final contează profitabilitatea. Atât a noastră cât și a partenerilor noștri. Știu că Mercedes-Benz a vândut mai multe mașini decât noi în România, dar anul acesta câștigăm teren. E o evoluție oarecum ciclică. Noi încercăm să gasim balanța perfectă între volumul vânzărilor și profitabilitate și cred că la acest capitol suntem mai stabili. Și în România, ca și în China, am avut ceva probleme cu disponibilitatea unor modele în anumite perioade”, a explicat vicepreședintele BMW.

România, parte a strategiei de creștere

Aflat pentru prima dată în România, Jean-Philippe Parain a explicat de ce țara noastră este o piață importantă pentru BMW. „Piața din Europa Centrală și de Est are o creștere rapidă, iar România este una dintre țările care susțin această majorare. Aceste piețe – mici, cum le numiți dvs. – sunt foarte importante pentru că asigură creșterea. Mai ales că în Europa vânzările stagnează, iar segmentul premium chiar pare să scadă. Dacă ne-am concentra doar pe piețele care acum au vânzări mari am putea rata trenul creșterii din viitor. Știu detalii despre piața de aici de la colegii mei. Este o piață care urcă rapid. Se vede asta și când circuli în București. Aveți și o majorare rapidă a PIB și asta duce la o creștere a cererii pentru mașini. Gama noastră X se vinde foarte bine aici. De altfel, două din trei mașini BMW vândute în România este un X. Cred că avem o gamă perfectă de produse pentru piața românească”, a detaliat vicepreședintele BMW Group.

Concurența din zona premium în cifre

 

În 2017, BMW a ocupat poziția a doua în clasamentul mondial al vânzărilor de automobile premium cu 2,09 milioane de unități. Prima poziție a fost ocupată de Mercedes-Benz cu 2,29 milioane de unități, în timp ce ultima treaptă a podiumului a revenit mărcii Audi cu 1,88 milioane de unități. Fost campion al pieței de autoturisme premium timp de zece ani, BMW a pierdut prima poziție în favoarea Mercedes-Benz în 2016.

Pe piața europeană Mercedes-Benz a vândut în primul trimestru al acestui an 228.358 de unități, fapt ce a permis mărcii germane să conducă în top în fața celor de la BMW care au comercializat 213.051 unități. Și în acest caz poziția a treia este ocupată de Audi care a vândut 212.347 unități.

În România tot Mercedes-Benz se află în vârful clasamentului înmatriculărilor cu 1.063 vehicule raportate în perioada ianuarie – martie 2018. Pe locul doi se clasează BMW cu 798 de unități, iar pe trei Audi cu 577 unități.

 

„Volatilitatea piețelor și protecționismul nu sunt elemente pozitive. Noi ne putem adapta, desigur, dar acestea nu fac bine economiei mondiale și comerțului liber”.

 

(Acest articol a fost publicat în numărul 28 al revistei Capital, disponibil la centrele de difuzare a presei în săptămâna 16 – 22 iulie 2018)