Șoferii din București s-ar putea confrunta cu mari probleme în cazul în care aleg să oprească mașina locuri nepermise. Un nou proiect de lege care urmează să fie dezbătut în ședința de săptămâna viitoare a Consiliului General al Capitalei, prevede că  vehiculele staţionate neregulamentar pe partea carosabilă a drumurilor publice care fac parte din reţeaua principală de străzi a municipiului Bucureşti vor putea fi ridicate şi de către împuterniciţii primăriilor de sector.

Practic, proiectul care urmează să fie dezbătut are rolul de a completa HCGMB nr. 371/2019 privind ridicarea, transportul, depozitarea şi eliberarea vehiculelor staţionate neregulamentar pe partea carosabilă a drumurilor publice care fac parte din reţeaua principală de străzi a Municipiului Bucureşti.

Mai exact, acesta prevede extinderea competenţei de a dispune măsura tehnico-administrativă de ridicare a maşinilor respective şi către cele şase sectoare ale Capitalei.

Ce prevede noul proiect de lege

Propunerea a fost făcută de USR, mai exact de consilierul municipal Nicorel Nicorescu. Pe de altă parte, o solicitare în acest sens a fost formulată şi de Direcţia Generală de Poliţia Locală a Sectorului 6, în contextul în care, mai mulți cetățeni au făcut o serie de plângeri cu privire la acest aspect.

Proiectul menționează de asemenea, că astfel de staționări pot afecta traficul din București, fiind nevoie de o măsură drastică în acest sens.

„Pentru a se putea interveni eficient în cazul staţionărilor neregulamentare, mai ales în cazurile în care se stânjeneşte circulaţia mijloacelor de transport public sau alternativ sau când se îngreunează operaţiunile de salubrizare sau deszăpezire, este necesară eficientizarea activităţii de ridicare a vehiculelor staţionate neregulamentar”, se arată în document.

Menționăm faptul că la momentul actual, dispunerea măsurii de ridicare a autovehiculului se face doar de către poliţişti rutieri din cadrul Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti sau Secţiei Regionale din Poliţia Transporturi, precum şi de către poliţişti locali din cadrul Direcţiei Generale de Poliţie Locală şi Control a Municipiului Bucureşti.

În cât timp poate fi revendicată mașina

În ceea ce privește situația mașinilor ridicate, conform reglementărilor actuale, perioada maximă de depozitare a vehiculelor ridicate este de un an, dar în proiect se propune diminuarea la şase luni.

Pe de altă parte, în cazul în care proprietarul mașinii nu se va prezenta în acest termen pentru eliberare, se va înştiinţa poliţia locală competentă în sectorul unde este situat depozitul, care va proceda în conformitate cu prevederile Legii 421/2002 privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân.

Pe lângă proiectul de lege care prevede ridicarea mașinilor menționa anterior, în ședința de săptămâna viitoare, CGMB urmează să mai dezbată și un al doilea proiect. Este vorba despre un act normativ potrivit căruia toate persoanele cu dizabilităţi ar urma să beneficieze de loc de parcare gratuit, dacă solicită acest lucru, nu doar cele cu handicap locomotor.

Noi beneficii pentru acești șoferi

Propunerea a venit tot din partea USR. Consilierul municipal USR Andrei Rigu precizează în referatul de aprobare, că potrivit art. 65 din Legea 448/2006 toate persoanele cu dizabilităţi au dreptul la locuri de parcare gratuite. Pe de altă parte, în Bucureşti este în vigoare Strategia de parcare adoptată prin HCGMB 124/2008 care prevede că doar persoanele cu handicap locomotor beneficiază de locuri de parcare gratuite.

Astfel, în cazul în care proiectul va fi dezbătut și ulterior aprobat strategia de parcare pe teritoriul Municipiului Bucureşti ar urma să fie modificată, astfel încât pentru persoanele cu handicap parcarea să fie gratuită în toate categoriile de parcaje publice.

În același timp, aceste persoane vor avea prioritate la atribuire, iar în parcajele publice de utilitate generală li se vor rezerva locuri gratuite, în condiţiile legii.

Totodată, documentul mai arată și că persoanele cu handicap vor putea utiliza gratuit parcaje publice de reşedinţă, care sunt cele aferente imobilelor cu destinaţia de locuinţă şi care pot fi atribuite spre folosinţă utilizatorilor persoane fizice care locuiesc în acestea, precum şi parcaje publice de utilitate generală, care sunt situate pe terenuri aparţinând domeniului public sau privat ale Municipiului Bucureşti şi care pot fi utilizate de orice persoană interesată.