O strategie coerenta din partea unei companii romanesti poate duce la cresterea valorii de piata a actiunilor sale? Cei mai multi analisti ai pietei de capital apreciaza ca, in actuala conjunctura generala, eforturile unei companii in aceasta directie ramane fara mare efect. Mai ales daca societatea este listata pe RASDAQ, o piata care acum are mai mult un rol de a facilita concentrarea actionariatului din PPM, cumpararea de societati sau accederea rapida la lichiditati a disponibilizatilor.
Exista putine societati care sa fi inregistrat cresteri ale actiunilor lor datorita rezultatelor obtinute. Totusi, castiguri frumoase au putut fi realizate de pe urma unor cresteri sustinute a titlurilor de pe RASDAQ. Acestea au fost insa determinate de factori externi, si nu interni. Cel mai important fenomen care a adus castiguri micilor actionari a fost abundenta ofertelor publice de cumparare. Asa se face ca micii actionari ai Romcim, rezultati in urna PPM, si-au vazut averea lor crescand simtitor, dupa ce compania franceza Lafarge a demarat o oferta publica de cumparare, la un pret pe actiune mult peste valoarea la care erau tranzactionate actiunile in piata. Dar castiguri mai mari decat cele normale au putut fi obtinute de micii actionari nu doar in cazul unor companii mari precum Romcim, care au intrat pe mana investitorilor straini puternici. Mici societati ce au atras interesul unor patroni locali au fost, de regula, cumparate tot prin intermediul ofertelor publice, asa incat actionarii marunti au putut sa-si valorifice actiunile primite gratuit la valori mai mari decat acel milion de lei, valoarea cuponului.
Zeci de oferte publice se deruleaza lunar pe RASDAQ pentru firme mici. Printre ele se numara si cea lansata luna trecuta de Anghel Iordanescu, pentru hotelul Belvedere din Predeal. Titratul antrenor ofera 68.000 pe actiune, desi titlurile societatii n-au fost tranzactionate de loc pe piata.
Alte companii mari listate pe RASDAQ, care n-au fost preluate de un singur investitor, ofera putine perspective actionarilor de a-si vedea valoarea participarii lor crescuta in timp. Un asemenea caz este societatea clujeana Sanex. Cunoscutul producator de materiale de constructii a fost o buna bucata de vreme un blue-chip care a atras interesul investitorilor financiari. Fondurile straine de investitii straine au cumparat, in 1997 si 1998, pachete semnificative de actiuni Sanex, asteptandu-se in timp la cresterea valorii portofoliilor lor. Nu s-a intamplat asa. O serie de decizii luate de conducerea societatii a influentat valoarea de piata a companiei. Sanex, controlata de PAS, a hotarat atat in 1997, cat si in 1998, alocarea de dividende semnificative, dar banii n-au intrat niciodata in buzunarele actionariatului, caci societatea se afla mereu in criza de lichiditati. in aprilie, Sanex a hotarat o majorare de capital, prin reevaluarea activelor si majorarea valorii nominale a actiunilor de la 1.000 lei la 2.000 lei. „Sunt masuri luate fara a avea in vedere catusi de putin piata de capital”, spune Valentin Ionescu broker la Euro Invest Vision. Nu este de mirare deci ca actiunile Sanex nu reusesc sa se ridice. Problema este insa ca, in afara de micii actionari, nimeni nu pare macar sa-si doreasca acest lucru.