Bogdan Mîndrescu susține că angajații CNAB fac față provocărilor care vin din creșterea continuă a traficului de pasageri. Cu toate acestea, recunoaște că s-au întâmpinat blocaje, dar este optimist că, odată cu implementarea noilor proiecte, timpii de așteptare vor scădea. Tot legat de confortul pagerilor, directorul CNAB susține că este monitorizată activitatea taximetriștilor care au acces în aeroport, iar cei cu un comportament inadecvat sunt sancționați.

Capital: Cum arată în acest moment activitatea Companiei Naționale Aeroporturi București: care este în prezent capacitatea, atât în ceea ce privește numărul de pasageri cât și aeronavele?
Bogdan Mîndrescu: Activitatea CNAB se defășoară normal, în condițiile în care traficul de pasageri este într-o constantă creștere, de circa 20% față de anul trecut. Astfel, în prima jumătate a anului 2017, s-au înregistrat, în medie lunară, un milion de pasageri și 9.300 de aterizări și decolări. Pentru tot anul, sunt estimate un trafic aerian total de 13 milioane de pasageri și 117.000 de mișcări de aeronave.
Capital: Ce le răspundeţi pasagerilor revoltaţi de timpul mare de aşteptare până la îmbarcare? A cui este vina şi ce soluții aveţi?
Bogdan Mîndrescu: Chiar dacă, la orele de vârf, au mai apă­rut aglomerări pe fluxul de pasageri, aceștia au respectat recomandările companiilor aeriene și ale personalului aeroportuar, acest fapt contribuind la minimizarea timpilor de așteptare și, implicit, a disconfortului. Timpul mediu de așteptare nu a depășit, la aceste ore de vârf, 30 de minute, iar CNAB continuă acțiunile de extindere a zonelor de control de pașapoarte și astfel, foarte curând, noi ghișee de control vor deveni funcționale contribuind la reducerea substanțială a timpului petrecut la coadă.
Trebuie menționat însă faptul că asistăm în continuare la o concentrare a zborurilor, în special a celor low cost, pe orele de vârf, astfel încât există riscul ca, indiferent de măsurile luate de administrația aeroportului, aglomerația să reapară. În acest sens, am demarat procedura pentru declararea aeroportului Henri Coandă ca aeroport coordonat, fapt ce va permite o mai bună distribuire a zborurilor – în special a celor noi –  pe întreg parcursul zilei.
Capital: Care sunt proiectele de dezvoltare în următoarea perioadă?
Bogdan Mîndrescu: Pe termen mediu, am demarat procedurile pentru un nou terminal ce va fi amplasat adiacent actualelor clădiri ale terminalului aeroportului Henri Coandă. Acesta va permite acomodarea traficului suplimentar în următorii ani, până la finalizarea primei etape din programul strategic de dezvoltare a infrastructurii, program ce prevede nu numai noi terminale ci și platforme, căi de rulare, parcări, centru de business precum și alte investiții.
Capital: Ce se întâmplă cu lucrările la piste? Când o să avem o pistă funcțională 100%?
Bogdan Mîndrescu: Ambele piste ale CNAB sunt funcționale 100%, cu mențiunea că una dintre ele este deschisă în prezent pe o lungime de 2.200 metri din totalul de 3.500. La ambele piste se efectuează lucrări de întreținere și reparații curente și sunt demarate proceduri pentru reparații capitale.
Capital: Când au fost reparate ultima dată pistele și cât au costat ultimele lucrări de reparații?
Bogdan Mîndrescu: În a doua jumătate a anului 2016 s-au efectuat lucrări de reparații curente la stratul de uzură al pistei de decolare aterizare nr. 1 pe o suprafață de 40.800 mp, urmând ca, în cursul lunilor iulie-august a.c., să se efectueze lucrări similare pe alți 38.000 mp. Pista de decolare aterizare nr. 2 este operată cu pragul 08 decalat, pe o lungime de 2.200 metri, încă din 15 august 2015, ca urmare a respingerii recepției lucrărilor efectuate pe prima treime a acesteia. În perioada imediat următoare se va efectua o evaluare a acestor suprafețe, în vederea operaționalizării și redeschiderii pistei pe întreaga sa lungime  (3.500 m – n.r.).
În trimestrul al doilea din anul 2017, pe suprafața de mișcare s-au efectuat lucrări constând în turnare de covor asfaltic pe căi de rulare și platforme, totalizând 15.800 mp. Totodată, au fost înlocuite dale de beton la căile de rulare și platforme, pe o suprafață totală de 1.900 mp, alți 825 mp fiind în lucru.
De asemenea, în aceeași perioadă, s-a obținut aprobarea, prin Ordin de ministru, a indicatorilor tehnico-economici pentru extinderea către nord a platformei 1, cu patru poziții de parcare aeronave și s-a parcurs etapa de întocmire a proiectului tehnic, urmând etapa de contractare și execuție a lucrărilor.
Capital: Se redeschide aeroportul Băneasa?
Bogdan Mîndrescu: Aeroportul Internațional București-Băneasa Aurel Vlaicu este și în prezent deschis pentru traficul internațional. Deocamdată, aici operează doar aviația generală (inclusiv aeronave private), terminalul aferent având o capacitate de 50 de pasageri pe oră. Am demarat și aici procedura pentru lucrările de modernizare a interioarelor și de instalare a echipamentelor necesare astfel încât, într-un termen relativ scurt, probabil de un an – un an și jumătate, aeroportul să fie redeschis pentru traficul comercial. Această capacitate suplimentară ar prelua o parte din traficul de la Otopeni, și urmează să vedem cine – ce companie aeriană adică – va alege să opereze pe un aeroport renovat, amplasat în oraș, cu servicii de top, dar cu tarife ceva mai ridicate.
Capital: În ce stadiu se află listarea CNAB?
Bogdan Mîndrescu: Listarea unui pachet de acțiuni ale CNAB, prin metoda IPO, a fost și rămâne unul dintre aspectele de interes pentru acționarii CNAB. Aceștia vor decide când va fi demarată procedura de listare.
Capital: Deși au fost numeroase scandaluri, situația în ceea ce-i privește pe taximetriștii din aeroport este neschimbată. Aveți de gând să faceți ceva?
Bogdan Mîndrescu: Situația taximetriei la aeroportul din Otopeni a fost rezolvată încă din vara trecută. Încă de atunci, pasagerii pot opta pentru un taxi care așteaptă în stația din fața terminalului – unde tariful este de maximum 1.4 lei/km – sau, dacă au o companie de taxi preferată, pot opta pentru utilizarea terminalelor de comandă. Este de remarcat faptul că reclamațiile pe care le primim pe tema taximetriei au dispărut aproape în totalitate. Încurajăm însă clienții nemulțumiți să ne transmită sesizările lor, pentru a putea lua măsuri. Numai în primele șase luni din 2017, 74 de taximetriști au fost sancționați, 18 dintre aceștia pierzându-și definitiv dreptul de a prelua pasageri de la aeroport.

 

Principalele obiective ale programului CNAB

Terminal de pasageri modular:
    – 2 module de 3.000 pasageri/oră;
    – 25 porţi de îmbarcare (13 porţi cu acces la burduf, 12 porţi cu acces la autobuze);
    – suprafaţă ocupată 100.000 mp;
✔ Platforme de parcare a aeronavelor: 56 poziţii noi de parcare pentru aeronave; racorduri la actualul sistem de piste;
✔ Căi de rulare: 266.000 mp;
✔ Parcări (supraetajate şi la sol): 8.000 locuri;
✔ Drumuri de legătură (zona publică şi zona de operaţiuni aeriene): 83.000 mp;
✔ Platformă multimodală cargo;
✔ Parc tehnologic „high tech”;
✔ Conexiuni la infrastructura de transport terestru (autostrada, cale ferată, metrou);
✔ Staţie subterană multinivel tren/metrou;
✔ Zonă comercială adiacentă noului terminal.

 

Scurt CV, Bogdan Mândrescu

Aprilie 2017 – prezent: Director Compania Națională Aeroporturi București
Noiembrie 2015 – ianuarie 2017: director de cabinet secretar de stat în Ministerul Transporturilor
Decembrie 2014 – decembrie 2015: consultant financiar Inspur Shandong Group China
Noiembrie 2013 – decembrie 2014: consultant în cabinetul președintelui Societății Române de Televiziune
Octombrie 2012-octombrie 2013: director economic SC Pandor SRL
2007-2011: consultant vânzări credite Bancpost, director economic Agregate Interinvest SRL, economic la SC Formenerg SA.
Studii
2016 – prezent: masterat în Management Aeronautic pe care l-a urmat la Facultatea de Inginerie Aerospațială, Universitatea Politehnica București.
2012-2016: Facultatea de Drept și Științe Juridice, Universitatea Dimitrie Cantemir
2009-2011: masterat în Integrare și Afaceri Europene, Universitatea Dimitrie Cantemir.
2008-2011: Facultatea de Management, Exploatarea și Dezvoltarea Potențialului Turistic și Agroturistic, Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară.
2006-2009: Facultatea de Administrație și Afaceri, Universitatea București.