Peste 100 de clienţi ai Volksbank şi tot atâţia ai BCR s-au reunit în aceste zile pentru a stabili o strategie de luptă contra băncilor, despre care spun că le-au mărit ilegal dobânzile la credite.

Volksbank, Raiffeisen, BCR, Bancpost sunt doar câteva dintre băncile ai căror clienţi au decis să se alieze pentru a-şi căuta dreptatea, nemulţumiţi de modul în care au fost trataţi. Cei mai mulţi acuză instituţiile de credit că au majorat dobânzile fără ca măcar să-i anunţe şi că le aplică o serie întreagă de comisioane, în mod abuziv.

„Mulţi clienţi au semnat contractele ca primarul”

După ce au văzut că „lupta” cu banca e grea pe cont propriu, mai mulţi clienţi nemulţumiţi de serviciile creditorilor au decis să dea mână cu mână şi să-şi apere împreună drepturile.

Primii care s-au aliat, formând încă din luna iunie un grup pe internet, au fost câţiva clienţi ai Volksbank din Timişoara. În această săptămână un grup format din clienţii aceleaşi bănci s-a întâlnit la Bucureşti cu reprezentanţi ai instituţiei de finanţare şi avocaţi, pentru a căuta o soluţie la problemele pe care le au.

Şi circa o sută de clienţi ai BCR s-au reunit aseară, iar pe forumuri se discută şi despre înfiinţarea unor grupuri care să reprezinte interesele clienţilor nemulţumiţi de serviciile BRD.

Totuşi, chiar dacă acum comisionul de risc este ilegal, iar băncile trebuie să returneze sumele reţinute începând cu 21 iunie, clienţii trebuie să citească foarte atent contractele de credit. „Multe dintre aceste comisioane sunt prevăzute în contractele de credit. Când îi întreb dacă au citit prevederile înainte de a semna, mulţi clienţi răspund negativ: am semnat ca primarul, fără să mă uit”, spune Tudor Tatu, preşedintele Uniunii Mediatorilor Bancari (UMB).

În aceste condiţii, dacă disputa ajunge la tribunal, banca poate avea câştig de cauză. Băncile sunt obligate să modifice prevederile contractelor de credit, pentru a se conforma noilor norme, stabilite prin Ordonanţa 50/2010. Clientul poate refuza mo dificarea contractului, dacă apreciază că prevederile acestuia nu îi sunt mai convenabile.

Însă, spune Tudor Tatu, trebuie să obţină şi acordul băncii. De asemenea, creditorul e obligat să îi pună la dispoziţie clientului actul adiţional, însă legea nu prevede dacă acesta are dreptul să plece din sediul băncii pentru a consulta un avocat cu privire la noile prevederi.

Pentru a avea şanse mai mari de reuşită în faţa instituţiilor de creditare, clienţii nemulţumiţi ar trebui să deschidă o acţiune în comun. Chiar dacă oficialii băncilor spun că grupurile constituite pe internet nu reprezintă o formă de asociere formală, e suficientă mandatarea avocatului sau a mediatorului, pentru a-i reprezenta pe clienţi la discuţiile cu bancherii.

DETALII:
Citeşte mai multe pe evz.ro
Citeşte şi Ce drepturi ai când vine vorba de dobânzile împrumuturilor de la bănci?